Contribuciones de un blog a la identidad, el desarrollo y la profesionalización de la Educación Social

  1. Iñigo Rodríguez Torre
  2. Monike Gezuraga Amundarain
  3. Leire Darretxe Urrutxi
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2024

Volume: 23

Issue: 1

Pages: 61-80

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.23.1.61 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDehesa editor

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

Social media have a special role in today's society and this is being reflected in the development of the professions. Social Education does not escape from this reality and to this we can add the lack of studies on the subject. This article presents part of the analysis carried out as part of a wider investigation into the contribution to Social Education of a blog called "Educablog", which has been running for more than 15 years. The aim is to analyse the contribution of the blog to the identity, professional development and professionalisation of Social Education, from the perspective of professional users. In this research we have opted for a qualitative methodology and we have used the lifeline where we have relied on the use of photographs to gather information. The discourse generated in the development of the dynamic shows significant contributions from “Educablog” in the professionalization, professional identity and professional development of Social Education. In the same way, it has been shown that digital media have significantly accompanied the evolution of Social Education within and outside this object of study

Bibliographic References

  • Aguirre, E.I., Martínez, N.L., Galindo, M., y Galindo, L. (2015). Representación de la identidad profesional de estudiantes en educación del sistema virtual. Campus Virtuales, 1(4), 84-97. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5166897.pdf
  • ANECA. (2005). Libro blanco: Título de Grado en Pedagogía y Educación social. (Vol. 1). ANECA. https://doi.org/http://www.aneca.es/media/150392/libroblanco_pedagogia1_0305.pdf
  • ASEDES. (2007). Documentos profesionalizadores. ASEDES. http://www.eduso.net/archivo/docdow.php?id=143
  • Azevedo, S. (2019). Social education: the legitimation of a profession with interventive authority. Laplage Em Revista, 5(2), 36-41. https://10.24115/S2446-6220201952661p.36-41
  • Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa (Vol. 5). Ediciones Morata.
  • Busher, H., & Fox, A. (2022). Editorial for Special Issue on Regulation and Ethical Practice for Educational Research. Education Sciences, 12(11), 815. https://10.3390/educsci12110815
  • Cabezas, M., y Casillas, S. (2019). Las educadoras y educadores sociales ante la sociedad red. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(104), 521-542. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/LRc49PgBk7Y6vzq5YgmDpqL/?format=pdf&lang=es
  • Caride, J.A. (2020). La (in)soportable levedad de la educación no formal y las realidades cotidianas de la educación social. Laplage em revista, 6(2), 37-58. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202062855p.
  • Cerezo, J.M. (2006). La blogosfera hispana: pioneros de la cultura digital. Fundación France Telecom-España.
  • Cid-Fernández, X.M., & Borges-Veloso, C. (2022). The Professionalization of Social Education in Schools. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, (41), 127-142. https://10.7179/PSRI_2022.41.09
  • Cordón Sierra, J. J. (2017). Los Ambientes Personales de Aprendizaje-PLE como herramienta para la formación continua de los docentes EMF del CEB [Universidad de La Sabana]. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/31099
  • Eslava-Suanes, M.D., González-López, I., y De-León-Huertas, C. (2018a). La identidad profesional del educador social a través de su perfil competencial. Education in the knowledge society, 19(1), 53-76. https://doi.org/10.14201/eks20181915376
  • Eslava-Suanes, M.D., González-López, I., y De-León-Huertas, C. (2018b). La voz de la educación social en España y Francia: La identidad autopercibida. Revista Española de Educación Comparada, 32, 10-32. https://doi.org/10.5944/reec.32.2018.22701
  • García Vargas, S. M., González Fernández, R., & Maria Martín-Cuadrado, A. (2016). Influence of the Placement Period on the Development of Professional Identity for Social Education Students. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, (28), 245-259. https://www.redalyc.org/pdf/1350/135047100019.pdf
  • García-Vargas, S.M. (2021). La identidad profesional de los estudiantes a través de la formación práctica en el Grado de Educación Social. UNED.
  • Gramling, L.F., y Carr, R.L. (2004). Lifelines: a life history methodology. Nursing Research, 53(3), 207-210. https://doi.org/10.1097/00006199-200405000-00008
  • Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta Las rutas Cuantitativa Cualitativa y Mixta. McGRAW-HILL.
  • Marbán Gallego, V., y Rodríguez Cabrero, G. (2006). Estado de bienestar y tercer sector social en España: el estado de la investigación social. CIRIEC - España. Revista de economía pública, social y cooperativa, 56, 117-139. https://www.redalyc.org/pdf/174/17405606.pdf
  • Marín, V., Sampedro, B.E., Muñoz, J.M., y Salcedo, P. (2020). El blog en la formación de los profesionales de la educación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 113-126. https://doi.org/10.6018/reifop.414061
  • Martín Hurtado, M., y González Novoa, A. (2021). @Freire.P #Nética en las redes sociales para la autonomía en la hiperrealidad. Pedagogía y Saberes, 55, 77-88. https://doi.org/10.17227/pys.num55-13105
  • Martínez-Pérez, A. (2019). Blogs y Educación Social: La experiencia de Edusosfera. En L. J. Belmonte, J. J. Gázquez, M. del M. Simón, J. G. Soriano, N. F. Oropesa, Á. Martos, y A.B. Barragán (Eds.), Innovación Docente e Investigación en Ciencias Sociales, Económicas y Jurídicas (pp. 885–896). Dykinson.
  • Martínez-Pérez, A., y Lezcano-Barbero, F. (2020). Satisfacción profesional de los educadores sociales: factores de influencia. Bordón: Revista de pedagogía, 72(2), 99-118. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.72172
  • Moriña, A. (2017). Investigar con historias de vida: Metodología biográfico-narrativa. Narcea.
  • Moriña, A., y Cotan Fernández, A. (2017). Educación Inclusiva y Enseñanza Superior desde la mirada de estudiantes con Diversidad Funcional. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria-Ridu, 11(1), 20-37. https://10.19083/ridu.11.528
  • Mott, R., Tummons, J., Simonsen, J., & Vandermau, R. (2020). Photo Elicitation: Useful Supplemental Tool for Qualitative Interviews with Youths. Journal of Extension, 58(1), v58-1tt4. https://doi.org/10.1080/15401383.2023.2242268
  • Pallero, P., y Sierra, M.S. (2021). Exclusión social, educación y tecnología transformadora. Documentación Social, 9, 1-6. https://documentacionsocial.es/9/accion-social/exclusion-social-educacion-y-tecnologia-transformadora/?print=pdf
  • Parrilla Latas, M.A. (2010). Ética para una investigación inclusiva. Revista De Educación Inclusiva, 3(1), 165-174. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/218/212
  • Pérez de Guzmán, V., Trujillo Herrera, J. F., y Bas Peña, E. (julio-diciembre, 2020). La educación social en España: claves, definiciones y componentes contemporáneos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(2), 632-658. https://doi.org/10.21501/22161201.3095
  • Ricci Caballo, B., Alonso Diaz, L., & Mendo Lazaro, S. (2022). Systemic skills that predict employability in social education. Educacion XX1, 25(2), 201-221. https://10.5944/educxx1.31538
  • Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1996). Metodología de la investigación. Aljibe.
  • Ruiz Román, C. (2017). La Educación Social ante el revés de la globalización. RES: Revista De Educación Social, (25), 67-78. https://eduso.net/res/revista/25/el-tema-aportaciones/la-educacion-social-ante-el-reves-de-la-globalizacion
  • Sánchez, C. (2015). El educador social: Necesidades formativas y desarrollo profesional. En C. Sánchez (Coord.), Formación y desarrollo profesional del educador social en contextos de intervención (pp.21-55). UNED.
  • Sánchez, J.F. (2012). La realidad sobre la Educación Social: La participación como proceso de profesionalización. Aposta: Revista de Ciencias Sociales, 52, 1-28. https://www.redalyc.org/pdf/4959/495950248005.pdf
  • Stake, R.E. (2005). Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Stake, R.E. (2013). Estudios de casos cualitativos. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), Manual de investigación cualitativa. Volumen III (pp. 154-197). GEDISA.
  • Tapia Gutiérrez, C.P., y Muñoz Pirce, P. (2019). Línea de vida como recurso narrativo para la formación socioemocional en estudiantes de Pedagogía. Praxis educativa, 23(2), 1-17. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230206
  • Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., & Sarasola Sanchez-Serrano, J. L. (2015). Analysis of Social Worker and Educator's Areas of Intervention Through Multimedia Concept Maps And Online Discussion Forums In Higher Education. Electronic Journal of E-Learning, 13(5), 333-346. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1084214.pdf
  • Varela Crespo, L. (2021). SWOT analysis of professional practices of Social Education in social services: possibilities and limits. Revista Complutense De Educacion, 32(2), 217-226. https://10.5209/rced.68319