Belaunaldi arteko harremanakunibertsitateko curriculuma aberasteko bide

  1. Eiguren , Amaia
  2. Berasategi , Naiara
  3. Correa , José Miguel
  4. Picaza , Maitane
Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2022

Volumen: 34

Número: 2

Páginas: 147-167

Tipo: Artículo

DOI: 10.1387/TANTAK.23850 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

Medikuntzaren arloan egindako aurrerapenak direla eta, pertsonen bizitza-luzera handitzen ari da. Errealitate berri horrek gizarte- eta belaunaldi-aldaketak dakartza berekin, eta horrenbestez, belaunaldien arteko distantzia. Gogoeta horiek kontuan hartuta, belaunaldien arteko harremanek zeregin garrantzitsua dute gizarte-kohesio handiagoa sustatzeko orduan, belaunaldien artean espazio partekatuak sortuz, belaunaldien arteko urruntasuna murrizteko. Belaunaldien arteko harremanak erraztuko duten espazio berrien sorkuntzak unibertsitateko ikasleengan izan ditzaketen eraginetan arakatzeko asmoz, ikerketa honen helburu nagusia Bilboko Hezkuntza Fakultatean Hartu Emanak erakundearekin batera 2019/2020 ikasturtean antolatutako belaunaldi arteko topaketetan parte hartu duten ikasleen ahotsak jasotzea da. Helburu hau lortzeko metodologia kualitatiboa erabili da, aztergaiaren ulermen holistikoa eta soziala ahalbidetu duena. Era berean, ikuspegi gogoetatsua garatu da hausnarketa introspektiboen bidez parte-hartzaileen ahotsak bilduz (n= 17). Emaitzen arabera, unibertsitate testuinguruan gauzatzen diren belaunaldi arteko esperientziek ikasleengan eragin positiboa dute, ikasketa prozesua eta curriculuma aberasten baitute eta gizarte kohesioa ahalbidetuz.

Referencias bibliográficas

  • Abellán, A., Aceituno, N., Pérez, J., Ramiro, D., Ayala, A. eta Pujol, R. (2019ko martxoak 6). Un perfil de las personas mayores en España, Indicadores esta-dísticos básicos. Informes Envejecimiento en Red, 22. http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/enred-indicadoresbasicos2019.pdf
  • ADsIs Fundazioa eta Aspaldiko Fundazioa (d.g.). Experiencia Solidaria Bestalde con personas mayores, personas privadas de libertad y jóvenes voluntari@s.Euskadi Lagunkoia. https://www.euskadilagunkoia.net/es/component/bbpp/practica/50
  • Au, A., Ng, E., Garner, B., Lai, s., eta chan, K. (2015). Proactive aging and inter-generational mentoring program to promote the well-being of older adults: pilot studies. Clinical Gerontologist, 38(3), 203-210.
  • Bauman, z. (2003). Modernidad líquida. Fondo de la cultura Económica.
  • Belgrave, m. J., eta Keown, D. J. (2018). Examining cross-age experiences in a distance-based intergenerational music project: comfort and expectations in collaborating with opposite generation through «virtual» exchanges. Frontiers in medicine, 5, 214. https://doi.org/10.3389/fmed.2018.00214.
  • Bermejo, J. c. (2016). La soledad en los mayores. ARs mEDIcA Revista de ciencias médicas, 32(2), 126-144.
  • Boström, A. (2014). Reflections on intergenerational policy in Europe: the past twenty years and looking into the future. Journal of Intergenerational Relationship, 12 (4), 357-367. https://doi.org/10.1080/15350770.2014.961828
  • Bridges Together INc (2012). Bridges Together. https://www.bridgestogether.org/camargo, B. V. eta Justo, A. m. (2013). IRAmUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, 21(2), 513-518. http://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-16
  • Canedo-García, A., García-sánchez, J. N., eta Pacheco-sanz, D. I. (2017). A systematic review of the effectiveness of intergenerational programs. Frontiers in Psychology, 8, 1882. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01882cátedra macrosad de Estudios macrosad Kooperatiba eta Granadako Unibertsi-tatea (d.g). Catedra Macrosad de Estudios Intergeneracionales. Centro Intergeneracional de referencia Macrosad. macrosad. https://catedras.ugr.es/macrosad/pages/centro-intergeneracional-de-referencia-de-macrosadcobo,
  • F. eta codina, R. (2008). Experiencia práctica: relaciones intergeneraciona-les y personas mayores. RES: Revista de Educación Social, 8.
  • Coffey, B. eta Atkinson, A. K. (2003). Lifelong learning, integenerational lear-ning, and social capital. stockholm. In B. schmidt-Hertha, s.J. Krasovec eta m. Formosa (Eds.). Learning across Generatios in Europe (191-201. orr). springer Link.
  • Dauenhauer, J. A., Heffernan, K. m., y cesnales, N. I. (2018). Promoting interge-nerational learning in higher education: older adult perspectives on course au-diting. Educational Gerontology, 44(11), 732-740. https://doi.org/10.1080/03601277.2018.1555358
  • Del Gobbo, G., Galeotti, G., eta Esposito, G. (2017). Intergenerational Education for social Inclusion and solidarity: The case study of the EU Funded Project connecting Generations. selected contemporary challenges of Ageing Policy, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków https://ssrn.com/abstract=3125088
  • Denzin, N. K. (2009). The elephant in the living room: Or extending the conversa-tion about the politics of evidence. Qualitative research, 9(2), 139-160. https://doi.org/10.1177/1468794108098034
  • Domínguez, m. (2012). Programas Intergeneracionales: reflexiones generales a través del análisis DAFO. Revista Electrónica de Psicología social Poiesis (24), 2-15.
  • Dreibelbis, T. D. eta George, D. R. (2017). An intergenerational teaching kitchen: Reimagining a senior center as a shared site for medical students and elders enrolled in a culinary medicine course. Journal of Intergenerational Relationships, 15(2), 174-180. https://doi.org/10.1080/15350770.2017.1294438
  • Dumont, E. (2017). Virtual co-presence in an Intergenerational Language-Learning Videoconferencing Project: an exploratory pilot study. Qwerty-Open and Interdisciplinary. Journal of Technology, culture and Education, 12(1), 39-60.
  • Durkheim, É. [1893] 1964. The Division of Labour in Society. Free Press.Durkheim, É. [1957] 2013. Professional Ethics and Civic Morals. Routledge.
  • Eiguren, A. (2021). Belaunaldi arteko esperientziak aztergai hezkuntza formala-ren esparruan: kohesio soziala ahalbidetzen duten bideak aztertzen. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU).
  • Eurobarometer (2012). Active Ageing. special Eurobarometer (378). comisión Europea. http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/ebs/ebs_378_en.pdf
  • European Approaches to Inter-Generational Lifelong Learning consortium (2008). Intergenerational Learning in Europe. Policies, programs y practical gui-dance. Europako Batzordea. http://bit.ly/2PyE0wPEuropean civil society for Education (d.g). Lifelong Learning Platforms. European civil society for Education. http://lllplatform.eu/
  • European Network for Intergenerational Learning-ENIL (2012). Intergenerational learning and active aging. Europako Batzordea. http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/enil-ilv-01.pdf
  • Euskal Estatistika Erakundea (Eustat, 2017). Biztanleriaren proiekzioak. Emaitzen azterketa. Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazioa. https://eu.eustat.eus/elementos/ele0014200/Biztanleri_proiekzioak_2031/inf0014234_e.pdf
  • Foessa Fundazioa eta caritas Espainia (2019). VIII Informe sobre Exclusión y De-sarrollo social en España. caritas España. https://caritas-web.s3.amazonaws.com/main-files/uploads/sites/16/2019/05/Informe-FOEssA-2019-completo.pdf
  • Garza-sánchez, R. I., González-Tovar, J., Rubio-Rubio, L. eta Dumitrache-Dumi-trache, c. G. (2020). soledad en personas mayores de España y méxico: un análisis comparativo. Acta colombiana de Psicología, 23(1), 106-116.Gasteizeko Udala (d.g.). Harremanak ehunduz. Belaunaldi arteko progra-mak. Gasteizeko Udala https://www.vitoria-gasteiz.org/wb021/was/c o n t e n i d o A c t i o n . d o ? l a n g = e u e t a l o c a l e = e u e t a i d i o m a = e u e t a u i d = u814c457_155e275d8e9__7f28Gray, A., Beamish, P., eta morey, P. (2020). Flourish: The impact of an intergene-rational program on third-grade students’ social and emotional wellbeing with application to the PERmA framework. TEACH Journal of Christian Educa-tion, 14(1), 26-37.
  • Guillen, A. m., González, s. eta Luque, D. (2016). El modelo social europeo: evolución y retos. In E. del Pino eta m.J. Rubio (zuz.) Los Estados de Bienestar en la encrucijada, 80-199. TEGAL
  • Hahn, s. J., Kinney, J. m., eta Heston, J. (2018). «so we basically let them s truggle»: student perceptions of challenges in intergenerational service-lear-ning. Gerontology and geriatrics education, 1-14. https://doi.org/10.1080/02701960.2018.1447935
  • Hartu Emanak Erakundea (2015eko abuztuak 30). Barakaldo ayer. Hartu Emanak Erakundea. https://www.hartuemanak.org/publicaciones/barakaldo-ayer/
  • Hatton-Yeo, A.; Klerq, J.; Ohsako, T. eta Newman, s. (2001). Políticas públicas e implicaciones de la investigación. Una perspectiva internacional. En A. Hatton-Yeo y T. Ohsako (eds.), Programas intergeneracionales: Políticas públicas e implicaciones de la investigación. Una perspectiva internacional(9-17.orr). The Beth Johnson Foundation and UNEscO Institute for Education.
  • Hatton-Yeo, J. eta Ohsako, T. (Eds.) (2001). Programas intergeneracionales: po-líticas públicas e implicaciones de la investigación. Una perspectiva inter-nacional. The Beth Johnson Foundation, UNEscO Institute for Education. https://www.infogerontologia.com/documents/gerontologia/envej_activo_intergen/intergenspa.pdf
  • Herce, J. A. (2016). El impacto del envejecimiento de la población en España. Cuadernos de Información económica, 251, 39-48.
  • Heydon, R., eta O’Neill, s. (2014). songs in our hearts: Affordances and constraints of an intergenerational multimodal arts curriculum. International Journal of Education and the Arts, 15(16), 1-33.
  • Idoiaga, N. (2016). Osasun izurriteen gizarte irudikapenak: jakintza zientifikotik egunerokotasuneko pentsamendura. Komunikabideen eragina. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU).
  • Kamei, T., Itoi, W., Kajii, F., Kawakami, c., Hasegawa, m., eta sugimoto, T. (2011). six month outcomes of an innovative weekly intergenerational day program with older adults and school–aged children in a Japanese urban community. Japan Journal of Nursing Science, 8(1), 95-107. https://doi.org/10.1111/j.1742-7924.2010.00164.x.
  • Kaplan, m. (2001). School-based intergenerational programs. UNEscO Institute for Education. http://www.youthmetro.org/uploads/4/7/6/5/47654969/school_based_intergenerational_programs.pdf
  • Kaplan, m., sánchez, m., eta Hoffman, J. (2017). Intergenerational pathways to a sustainable society. springer International Publishing.
  • Kaplan, m., Thang, L. L., sánchez, m. eta Hoffman, J. (eds.). (2020). Intergenera-tional Contact Zones. Place-based Strategies for Promoting Social Inclusion and Belonging. Routledge.
  • Lane, K. (2016). «Are you going to come and see us again soon?» An intergenera-tional event between stroke survivors and school-children. Quality in Ageing and Older Adults, 17(4), 246-252. https://doi.org/10.1108/QAOA-09-2016-0037
  • Larrañaga E., eta Yubero, s. (2017). An experience of intergenerational learning with college students through the graphic novel. Revista de Humanidades, (32), 161-182.
  • Larruxea-Urkixo, N., cardeñoso, O. eta Idoiaga, N. (2019a). Emozioak unibertsi-tateko ikasketa prozesuen ardatz: Lehen Hezkuntzako Graduaren kasua. Tantak, 31(1), 177-194.
  • Larruxea-Urkixo, N., cardeñoso, O. eta Idoiaga, N. (2019b). El alumnado del Grado de Educación ante las tareas universitarias: emoción y cognición. Educación XX1, 23(1), 197-220.
  • Latorre, c. (2019). El envejecimiento de la población. Oportunidades y retos. Revista ciencias de la salud, 17(3), 6-8.
  • Lokon, E., Li, Y., eta Kunkel, s. (2018). Allophilia: increasing college students’«liking» of older adults with dementia through arts-based intergenerational experiences. Gerontology and geriatrics education, 1-14. https://doi.org/10.1080/02701960.2018.1515740
  • Lopez J., eta Díaz, m. P. (2018). El sentimiento de soledad en la vejez. Revista inter-nacional de sociología, 76(1), 085. https://doi.org/10.3989/ris.2018.76.1.16.164
  • Mac callum, J., Palmer, D., Wright, P., cumming-Potvin,W., Northcote, J., B ooker, m. eta Tero, c. (2006). Community building trough intergenerational exchange programs. National Youth affairs Research scheme.
  • Martin, K., springate, I. eta Arkinson, m. (2010). Intergenerational Practice: Outcomes and effectiveness. LGA research report: National Foundation for Educational Research. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED511391.pdf
  • Marx, m.s., Hubband, P., cohen-mansfield, J., Darkheel-Ali, m. eta Thein, K. (2004). community service Activities versus traditional activities in an inter-generational visiting program. Educational Gerontology, (31), 263-271.
  • matia Fundazioa (2019ko apirilak 29). Belaunaldi arteko programak. Esperientziatik ebidentziara. matia Fundazioa. https://www.matiafundazioa.eus/eu/blog/belaunaldi-arteko-programak-esperientziatik-ebidentziara
  • mcmillan, J. H., schumacher, s. eta Baides, J. s. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson.
  • mead, m. (1970). Cultura y compromiso. Estudio sobre la ruptura generacional. Gedisa.
  • merz, E. m., schuengel, c., eta schulze, H. J. (2007). Intergenerational solidarity: An attachment perspective. Journal of Aging Studies, 21(2), 175-186. https://doi.org/10.1016/j.jaging.2006.07.001
  • moreno, P., martínez de miguel s. eta Escarbajal, A. (2018). El impacto educativo de los programas intergeneracionales: un estudio deDTe la escuela y las diferentes instituciones sociales implicadas. Revista Iberoamericana de Educación, 77(2), 31-54.
  • munduko Osasun Erakundea (2010). Informe sobre la salud en el mundo. munduko Osasun Erakundea. https://www.who.int/whr/2010/es/munduko
  • Osasun Erakundea (2015). Informe Mundial sobre el envejecimiento y la salud. munduko Osasun Erakundea https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/186466/9789240694873_spa.pdf?sequence= 1munduko
  • Osasun Erakundea (2016). Demographic trends, statistics and data on ageing. munduko Osasun Erakundea. http://www.euro.who.int/en/health-to-pics/Life-stages/healthy-ageing/data-and-statistics/demographic-trends,-statis-tics-and-data-on-ageingmunduko
  • Osasun Erakundea, (2019). The World Health Statistics, 2019. Monito-ring Heatlth for the sustainable development goals. munduko Osasun Erakun-dea https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/311696/WHO-DAD-2019.1-eng.pdf
  • murayama, Y., murayama, H., Hasebe, m., Yamaguchi, J., eta Fujiwara, Y. (2019). The impact of intergenerational programs on social capital in Japan: a randomized population-based cross-sectional study. BMC Public health, 19(1), 156.
  • Nazio Batuak Erakundea (1995). Marco conceptual del programa para los pre-parativos y la observancia del Año Internacional de las Personas de Edad. Nazio Batuak Erankundea. http://www.un.org/documents/ecosoc/docs/1995/e1995-24s.htm
  • Nazio Batuak Erakundea (2002). Informe de la Segunda Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento. Nazio Batuak Erakundea. https://www.un.org/es/events/pastevents/ageing_assembly2/
  • Nazio Batuak Erakundea (2017). World Population Prospects: The 2017 Revision, Key Findings and Advance Tables. Working Paper No. ESA/P/WP/248. Nazio Batuak Erankundea. https://esa.un.org/unpd/wpp/Publications/Files/WPP2017_KeyFindings.pdf
  • Nazio Batuak Erakundea (2019). 2019 Revision of World Population Prospects. Nazioa Batuak Erakundea. https://population.un.org/wpp/
  • Nepper, J. (2014) Learning Through service: Developing an Intergenerational Project to Engage students. Educational Gerontology, 40(9), 676-685. https://doi.org/10.1080/03601277.2013.873295
  • Newman, s. eta sánchez, m. (2007). Los programas intergeneracionales: concepto, historia y modelos. In m. sánchez (zuz.) Programas Intergeneracionales: hacia una sociedad para todas las edades (37-69). Fundación La caixa.
  • Noreña, A. L., Alcaraz-moreno, N., G., Rojas, J.G. eta Rebolledo-malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cua-litativa. AQUICHAN, 12, (3), 263-274.
  • Orte, c., eta Vives, m. (2016). Compartir la infancia, Proyectos intergeneraci-nales en las escuelas. Ediciones Octaedro.
  • Orte, c., Vives, m., Amer, J., Ballester, L., Pascual, B., Gomila, m. A., eta Pozo, R. (2018). sharing Intergenerational Relationships in Educational contexts: The Experience of an International Program in Three countries (spain, Poland and Turkey). Journal of Intergenerational Relationships, 16(1-2), 86-103. https://doi.org/10.1080/15350770.2018.1404414
  • Osasun eta Herri Administrazio saila. (2005). El envejecimiento de la población vasca y sus consecuencias económicas y sociales. Estudios de Economia (17). Eusko Jaurlaritza. https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/estudios_ekonomia/eu_publica/adjuntos/Envejecimientopoblacion.pdf
  • Otero, Á., zunzunegui, m. V., Rodríguez-Laso, Á., Aguilar, m. D. eta Lázaro, P. (2004). Volumen y tendencias de la dependencia asociada al envejecimiento en la población española. Revista española de salud pública, 78, 201-213.
  • Perez, J. (2010). El envejecimiento de la población española. consejo superior de Investigaciones científicas. https://digital.csic.es/bitstream/10261/29071/1/2010Inv+ciencia.pdf
  • Pinazo, s. eta Kaplan, m. (2007). Los beneficios de los programas intergeneracio-nales. In m. sánchez (Koord.). Programas intergeneracionales. Hacia una so-ciedad para todas las edades (70-99). Fundación La caixa.Providence Health and service (d.g). Intergenerational Learning Center. Pro-vidence Health and service. http://washington.providence.org/senior-care/mount-st-vincent/services/child-care/
  • Puga, D. eta Rodriguez eta G. (2019). La solidaridad intergeneracional (SI). VIII Informe FOEssA. Documento de trabajo 6.8. https://caritas-web.s3.amazonaws.com/main-files/uploads/sites/16/2019/05/6.8.pdf
  • Rayas, J. z., Razo, G. L., sánchez, m. D. G., zapata, s. D. c. m. eta Bautista, J. m. s. (2019). migración: percepción infantil a partir de narraciones. PSI-CUMEX, 9(1), 95-111.
  • Reyes-Palau, N. c. (2014). La función cultural familiar y las relaciones generacionales.¿ distanciamiento familiar?. Maestro y Sociedad, 11(3), 76-81.
  • Rivera, F. B. (2015). Investigación en deserción estudiantil universitaria: educación, cultura y significados. Revista Educación y desarrollo social, 9(2), 86-101.
  • Rueda, J. D. (2018). La soledad de las personas mayores en España: Una realidad invisible. Actas de coordinación socio-sanitarias, 28, 45-64.
  • sánchez, m. (zuz.) (2007). Programas intergeneracionales. Hacia una sociedad para todas las edades. Colección Estudios Sociales, 23. La caixa Fundazioa.
  • sánchez, m., Kapla, m. eta sáez, J. (2010). Programas Intergeneracionales. Guía introductoria. Instituto de mayores y servicios sociales. https://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/programasinter-generacionales31.pdf
  • sehrawat, s. eta Jones, c. (2015). Digital storytelling for intergenerational colla-boration: a tool for student engagement in aging research. Gerontologist (55), 215-215.
  • skropeta, c. m., colvin, A. eta sladen, s. (2014). An evaluative study of the be-nefits of participating in intergenerational playgroups in aged care for ol-der people. BMC geriatrics, 14(1), 109. https://link.springer.com/content/pdf/10.1186/1471-2318-14-109.pdf
  • Thijssen, P. (2016). Intergenerational solidarity: the paradox of reciprocity imbalance in ageing welfare states. The British Journal of Sociology, 67(4), 592-612. https://doi.org/10.1111/1468-4446.12221
  • Together Old and Young (d.g). TOy: Together Old and young. International Child Development Initiatives – ICDI. http://www.toyproject.net/
  • Varvarigou, m., creech, A., Hallam, s., eta mcQueen, H. (2011). Bringing diffe-rent generations together in music-making: An intergenerational music project in East London. International Journal of Community Music, 4(3), 207-220.
  • Wagner, m. (2001). soziale differenzierung, gattenfamilie und ehesolidarität. zur familiensoziologie Emile Durkheims. In J. Huinink, K. P. strohmeier, eta m. Wagner (eds.), Solidarität in Partnerschaft und Familie (19−42.orr). Ergon.
  • Whiteland, s. (2013). Picture pals: An intergenerational service-learning art pro-ject. Art education,66 (6), 20-27. https://doi.org/10.1080/00043125.2013.11519246