Investigación-acción en la gestión de desigualdades de género en Educación Superioractivando la agencia del alumnado

  1. Ahedo Gurrutxaga, Igor 1
  2. Aguado Peláez, Delicia 2
  3. Martínez García, Patricia
  4. Alvarez Muguruza, Iraide 1
  5. Gómez-Etxegoien, Cata 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

  2. 2 Aradia Cooperativa
Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2022

Issue Title: Educación Inclusiva: un Modelo Sostenible para la Sociedad del Siglo XXI

Issue: 37

Pages: 148-181

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

The realisation that gender makes a difference in education must be accompanied by research that, in addition to focusing on the daily interactions of students, is capable of providing agency to make undergraduates protagonists in the identification and management of the gender inequalities that affect them. Faced with this challenge, educational action research (EAR) appears to be a favourable tool which, without sacrificing scientific rigour, tries to transcend the hegemonic logic of research that perceives research objects, and tries to shape research subjects. If this methodological proposal for action-oriented research is yolked to the interpretative framework of feminist theory, qualitative research techniques used in a process-oriented manner can refine the diagnosis of how gender norms come into play and impact negatively on female students in higher education classrooms. From this vantage point, students can design management tools, which are based on their own experiences, interests and capacities. The model presented here shows the experience deployed in the Faculty of Social Sciences and Communication of the University of the Basque Country since 2018, and aims to exemplify the epistemology, organisation and development of a tool that can be extrapolated to other settings and problems.

Bibliographic References

  • Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya – AQU (2019). Marco general para la incorporación de la perspectiva de género en la docencia universitaria. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. Recuperado a partir de https://www.aqu.cat/doc/doc_25276332_1.pdf
  • Ahedo, I (2022). When the Cinderellas unite. IJAR – International Journal of Action Research, 1-2022, 28–32. DOI: https:// https://doi.org/10.3224/ijar.v18i1.04
  • Ahedo, I. (2021). Beyond the margins of neoliberalism: Biological and Neurological Foundations of Action Research, IJAR – International Journal of Action Research, 2-2021, 115-137. DOI: https://doi.org/10.3224/ijar.v17i2.02
  • Ahedo, I. y Álvarez, I. (2021). Cuando las cenicientas se unen: docencia cooperativa y gestión de las desigualdades de género en Ciencia Política. En IN-RED 2021: VII Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Editorial Universitat Politècnica de València (pp. 1054-1069). DOI: http://dx.doi.org/10.4995/INRED2021.2021.13674
  • Ahedo, I., Martínez-Palacios, J. y Martínez, T. (2017). Evaluación cualitativa de la Ley 4/2005 para la igualdad de mujeres y hombres en la CAE. Emakunde, Gobierno Vasco. Recuperado a partir de https://www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/politicas_evaluaciones/es_def/adjuntos/2015.evaluacion_cualitativa.pdf
  • Amurrio, M.; Larrinaga, A.; Ormazabal, A. y Ahedo, I. (2021). Las desigualdades de género en la práctica docente universitaria: formación, reflexión y diagnóstico del profesorado de la Universidad del País Vasco -Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). En Á. Rebollo-Catalán y A. Arias (Coords.) Hacia una docencia sensible al género en la Educación Superior (pp. 241-264). Dykinson.
  • Araya, S. (2003). Relaciones sexistas en la educación. Revista Educación, 27(001), 41-52.
  • Barone, C. (2011). Some Things Never Change: Gender Segregation in Higher Education across Eight Nations and Three Decades. Sociology of Education, 84(2), 157-176. DOI: https://doi.org/10.1177/0038040711402099
  • Bengoechea, M. (2015). Las buenas alumnas ante los TFG: atrapadas entre la cultura comunicativa femenina y el androcentrismo. En Libro de Actas de la III Xornada de Innovación en Xénero, Docencia e Investigación. Universidade de Vigo, Unidade de Igualdade (pp. 9-35).
  • Billies, M., Francisco, V., Krueger, P. y Linville, D. (2010). Participatory Action Research: Our Methodological Roots. International Review of Qualitative Research, 3(3), 277-286. DOI: https://doi.org/10.1525/irqr.2010.3.3.277
  • Blakewood, A. y Ohlson, M. (2020). Gendered Meanings of Leadership: Developing Leadership Through Experiential Community-Based Mentoring in College. Journal of Experiential Education, 43(2), 171-184. DOI: https://doi.org/10.1177/1053825920905122
  • Bolívar-Cruz, A., Verano-Tacoronte, D. y Galván-Sánchez, I. (2018). Do self-efficacy, incentives and confidence in public speaking influence how students self-asses? / Influyen la autoeficacia, los incentivos y la confianza para hablar en público en cómo se autoevalúan los estudiantes. Cultura y Educación, 30 (3), 528-555. DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1488420
  • Bourdieu, P. (1979). La distinction [La distinción]. Editions du Minuit.
  • Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Laia.
  • Bradbury, H. y Divecha, S. (2020). Action methods for faster transformation: Relationality in action. Action Research, 18(3), 273-281. DOI: https://doi.org/10.1177/1476750320936493
  • Brydon-Miller, M., Greenwood, D. y Maguire, P. (2003). Why Action Research? Action Research, 1(1), 9-28. DOI: https://doi.org/10.1177/14767503030011002
  • Canada, K. y Pringle, R. (1995). The Role of Gender in College Classroom Interactions: A Social Context Approach. Sociology of Education, 68(3), 161-86. DOI: https://doi.org/10.2307/2112683
  • Cantón, I. (2007). El espacio educativo y las referencias al género. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2/3), 115-135.
  • Caprile M., Valles, N., y Palmén, R. (2012). Guía práctica para la inclusión de la perspectiva de género en los contenidos de la investigación. CIREM Fundación.
  • Chen, P. H. (2019). In-class and after-class lecture note-taking strategies. Active Learning in Higher Education, 00(0), 1-16. DOI: https://doi.org/10.1177/1469787419893490
  • Colectivo Ioé (2003). Investigación acción participativa: Propuesta para un ejercicio activo de ciudadanía. Colectivo Ioé. Intervención sociológica. Recuperado a partir de https://www.colectivoioe.org/uploads/89050a31b85b9e19068a9beb6db3dec136885013.pdf
  • Coughlin, R. W. (2013). Gender and Negotiation in Model UN Role-Playing Simulations. Journal of Political Science Education, 9(3), 320-35. DOI: https://doi.org/10.1080/15512169.2013.796242
  • De la Cal, M. L. (2019). La investigación-acción-participativa, herramienta de emancipación. Hariak, 1(7), 2-3. Recuperado a partir de https://publicaciones.hegoa.ehu.eus/uploads/pdfs/395/Hariak_7_castellano.pdf?1551948854
  • Deem, R. y Brehony K. (2005) Management as ideology: the case of ‘new managerialism’ in higher education. Oxford Review of Education, 31(2), 217-235, DOI: https://doi.org/10.1080/03054980500117827
  • Del Castillo, Ó. y Corral, J. A. (2014). El profesorado frente a la discriminación de género: uso de la retroalimentación. Cultura y Educación, 23(4), 487-498. DOI: https://doi.org/10.1174/113564011798392415
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2001). Handbook of Qualitative Research. Sage.
  • Diogo, S., Jordão, C., Carvalho, T., Himi, H., Ashkenazi, M., Mešková, V., Thaler, A., y Dahmen-Adkins, J. (2021). Reformas en la investigación y en las instituciones de educación superior. Investigaciones Feministas, 12(2), 283-295. DOI: https://doi.org/10.5209/infe.72054
  • Duchatelet, D., Bursens, P., Donche, V. et al. (2018). Student diversity in a cross-continental EU-simulation exploring variation in affective learning outcomes among political science students. European Political Science 17, 601–620. DOI: https://doi.org/10.1057/s41304-017-0116-9.
  • Enders, J., de Boer, H. & Weyer, E. (2013) Regulatory autonomy and performance: the reform of higher education re-visited. Higher Education 65, 5–23. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-012-9578-4
  • Espejo Moliz, M. G. (2021). Mujeres universitarias en situación de gran dependencia: cuidado y educación superior en España. Una aproximación cualitativa. Prisma Social, 33, 202–227. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/4099/4944
  • Espinoza, A. M. y Taut, S. (2016). El Rol del Género en las Interacciones Pedagógicas de Aulas de Matemática Chilenas. Psykhe, 25(2), 1-18 DOI: http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.25.2.858
  • Esteban, M. L. (2004). Antropología encarnada. Antropología desde una misma. Papeles del CEIC, 12, 1-21. Recuperado a partir de http://www.ehu.es/CEIC/papeles/12.pdf
  • European Commission (2011). El género en la investigación: manual, Publications Office. Recuperado a partir de https://data.europa.eu/doi/10.2777/23655
  • Fals Borda, O. (2001). Participatory (action) research in social theory: Origins and challenges. En P. Reason y H. Bradbury (Eds.) Handbook of Action Research (pp. 27-37). Sage.
  • Fassinger, P. A. (1995). Understanding Classroom Interaction: Students' and Professors' Contributions to Students' Silence. The Journal of Higher Education, 66(1), 82-96. DOI: https://doi.org/10.2307/2943952
  • Feldman, A. y Weiss, T. (2010). Understanding change in teachers’ ways of being through collaborative action research: a cultural-historical activity theory analysis. Educational Action Research, 18(1), 29-55. DOI: https://doi.org/10.1080/09650790903484517
  • Freixas, A. y Fuentes-Guerra, M. (1997). Haciendo visible el género en el aula: clima de clase y acción del profesorado. Cultura y Educación, 9(4), 13-25. https://doi.org/10.1174/113564097760624720
  • Ganuza, E., Olivari, L., Paño, P., Buitrago, L. y Lorenzana, C. (2010). La democracia en acción: Una visión desde las metodologías participativas. Antígona, procesos participativos.
  • Gómez-Etxegoien, C. (2021). Haciendo visible el género en las aulas universitarias: centralidades, marginalidades, dominaciones y resistencias. (Trabajo Fin de Master inédito). Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • Gouin, R. R., Cocq, K. y McGavin, S. (2011). Feminist participatory research in a social justice organization. Action Research, 9(3), 261-281. DOI: https://doi.org/10.1177/1476750310396945
  • Greenwood, D. J. (2007). Pragmatic Action Research. International journal of action research, 3, 131-148.
  • Greenwood, D. J. (2008). Theoretical research, applied research, and action research. The deinstitutionalization of activist research. En Ch. R. (Ed.) Engaging contradictions. University of California Press (pp. 319-340).
  • Guarinos, V., Caro, F. J. y Cobo, S. (2018). Las igualdad de género en los estudios de grado en Comunicación: la transversalidad imaginaria. Prisma Social, (22), 296–325. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/2571/2763
  • Hall, R. M. y Sandler, B. R. (1982). The Classroom Climate: A Chilly One for Women? The project.
  • Hanney, R. (2018). Doing, being, becoming: a historical appraisal of the modalities of project-based learning. Teaching in Higher Education, 23(6), 769-783. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1421628
  • Hernando, A. (2018). La fantasía de la individualidad. Traficantes de Sueños.
  • Ipsos (2022). International women´s day 2022. Ipsos. Recuperado a partir de https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2022-03/International%20Women%27s%20Day%202022_charts%20VAWG%20FINAL%20v2_0.pdf
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. (2009). An Educational Psychology Success Story: Social Interdependence Theory and Cooperative Learning. Educational Researcher, 38(5), 365-379. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X09339057
  • Jordan, S. y Kapoor, D. (2015). Re-politicizing participatory action research: unmasking neoliberalism and the illusions of participation. Educational Action Research, 24(1), 134-149. DOI: https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1105145
  • Kagan, S. (1994). Cooperative Learning. Kagan Publishing.
  • Kantola, J. y Lombardo, E. (2017). Feminist political analysis: Exploring strengths, hegemonies and limitations. Feminist Theory, 18(3), 323-341. DOI: https://doi.org/10.1177/1464700117721882
  • Kantola, J., y Lombardo, E. (2021). Strategies of right populists in opposing gender equality in a polarized European Parliament. International Political Science Review, 42(5), 565–579. DOI: https://doi.org/10.1177/0192512120963953
  • Lawrence, J., Ashford, K. y Dent, P. (2006). Gender differences in coping strategies of undergraduate students and their impact on self-esteem and attainment. Active Learning in Higher Education, 7(3), 273-281. DOI: https://doi.org/10.1177/1469787406069058
  • Levintova, E. M. y Staudinger, A. K. (2018). Gender Forward: Momentum for the Future. En E. M. Levintova y A. K. Staudinger (Eds.) Gender in the Political Science Classroom (pp. 263-276). Indiana University Press.
  • Lois, M. y Alonso, A. (2014). Ciencia Política con perspectiva de género. Akal.
  • Martí, J. (2002). La investigación acción participativa, estructura y fases. En J. Martí; M. Montañés y T. Rodríguez-Villasante (Coords.) La investigación social participativa (pp. 79-123). Red Cimas.
  • Martínez, I., Rabazas, T., Simón, C. y Resa, A. (2020). La Investigación-acción participativa en la metodología docente universitaria. Una experiencia de innovación desde la perspectiva de género. Tendencias Sociales. Revista de Sociología, 6, 111-132. DOI: https://doi.org/10.5944/ts.6.2020.29160
  • Martínez-Palacios, J. Ahedo, I y Rodriguez, Z. (2016). "Women's Participation in Democratic Innovation Apparatuses: The Case of the Autonomous Region of the Basque Country". Journal of Public Affairs, 16(1), 384-393. DOI: https://doi.org/10.1002/pa.1600.
  • Martínez-Palacios, J. y Legarreta, M. (2017). Guía para la inserción de citas y el manejo de bibliografía en ciencias sociales y de la comunicación. Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea. Recuperado a partir de https://www.ehu.eus/documents/1760370/2932796/guia_referencias_eusk_cast+05_09_2017.pdf
  • Martínez-Palacios, J., Ahedo, I., Suso, A., y Rodriguez, Z. (2018). Innovaciones democráticas feministas. Dykinson.
  • Martínez-Palacios, J., y Ahedo, I. (2020). How can critical deliberative theory help to solve the methodological challenges of evaluating from a gender + perspective? Evaluation, 26(4), 438–455. DOI: https://doi.org/10.1177/1356389020912779
  • Matz, R. L., Koester, B. P., Fiorini, S., Grom, G., Shepard, L., Stangor, Ch. G., Weiner, B. y McKay, T. A. (2017). Patterns of Gendered Performance Differences in Large Introductory Courses at Five Research Universities. AERA Open, 3(4), 1-12. DOI: https://doi.org/10.1177/2332858417743754.
  • Molina Petit, C. (1994). Dialéctica feminista de la Ilustración. Anthropos.
  • Moss-Racusin, C. A., Dovidio, J. F., Brescoll, V. L., Graham, M. J. y Handelsman, J. (2012). Science faculty’s subtle gender biases favor male students. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(41), 16474-16479. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1211286109
  • Mügge, l., Evans, e. y Engeli, I. (2016). Introduction: gender in european political science education – taking stock and future directions. European Political Science 15, 281–291. DOI: https://doi.org/10.1057/eps.2015.72.
  • Noffke, S. y Somekh, B. (2009). The SAGE handbook of educational action research. Sage.
  • Olssen, M. y Peters, M. (2005). Neoliberalism, higher education and the knowledge economy: from the free market to knowledge capitalism, Journal of Education Policy, 20(3), 313-345, DOI: https://doi.org/10.1080/02680930500108718
  • Pateman, C. (1988). El Contrato Sexual. Anthropos.
  • Prince, M.J. Y Felder, R M. (2006). Inductive Teaching and Learning Methods: Definitions, Comparisons, and Research Bases. Journal of Engineering Education 95, 123-138. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2006.tb00884.x
  • Quadlin, N. Y. (2016). Gender and time use in college: Converging or Diverging Pathways? Gender & Society, 30(2), 361-385. DOI: https://doi.org/10.1177/0891243215599648.
  • Ramsey, E. y Brown, D. (2018). Feeling like a fraud: Helping students renegotiate their academic identities, College & Undergraduate Libraries, 25(1), 86-90, DOI: 10.1080/10691316.2017.1364080
  • Reason, P. y Bradbury, H. (2008). Action Research Participative Inquiry and Practice. Participative Inquiry and Practice. Sage.
  • Rister, J. y Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: Recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Tinta Limón.
  • Rodríguez-Jaume, M. J. y Provencio, Herminia (2017). Apuntes para la igualdad. Tema I. Guía de recomendaciones para la inclusión de la perspectiva de género en la docencia universitaria: práctica (I). Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10045/72075
  • Rosado, M. J. y García, F. (2018). Hacia un Feminismo del Punto Medio: Nueva Teoría para la Igualdad de Género. Fundación iS+D para la Investigación Social Avanzada.
  • Sadker, D. y Sadker, M. (1994). Failing at Fairness: How Our Schools Cheat Girls. Simon & Schuster Inc.
  • Steele, C. M. (1997). A threat in the air: How stereotypes shape intellectual identity and performance. American Psychologist, 52(6), 613–629. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.6.613
  • Stefanou, C., J. D. Stolk, Prince M. et al. (2013). Self-regulation and autonomy in problem- and project-based learning environments. Active Learning in Higher Education, 14(2), 109–122. DOI: https://doi.org/10.1177/1469787413481132
  • Stericker, A. (1981). Does this “he or she” business really make a difference? The effect of masculine pronouns on job attitudes. Sex Roles, 7, 631-641. DOI: https://doi.org/10.10047/BF00291751
  • Verge, T. (2021). Gender Equality Policy and Universities: Feminist Strategic Alliances to Re-gender the Curriculum. Journal of Women, Politics & Policy, 1-16. DOI: https://doi.org/10.1080/1554477X.2021.1904763
  • Verge, T. y Alonso, A. (2019). La ceguera al género en el currículum de la ciencia política y su impacto en el alumnado. Revista Internacional de Sociología, 77(3), e135. DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2019.77.3.18.003
  • Verge, T., Ferrer-Fons, M. y González, M. J. (2018). Resistances to Mainstreaming Gender into the Higher Education Curriculum. European Journal of Women’s Studies, 25(1), 86-101. DOI: https://doi.org/10.1177/1350506816688237
  • Villa, A. (2008). La excelencia docente. Revista de educación, número extraordinario. 177-212.
  • Wood, L. y McAteer, M. (2021). The affordances of PAR for a school-community partnership to enhance learner support in socio-economically challenged communities. Action Research, 0(0), 1-19. DOI: https://doi.org/10.1177/14767503211023133
  • Zugaza, U., Del Hoyo, I., Ureta, M., Ahedo, I. y Amurrio, M. (2020). La inclusión de la perspectiva de género en la docencia de la Universidad del País Vasco: diagnóstico y propuestas. Revista de Estudios Empresariales. Segunda época, 2, 25-48. DOI: https://doi.org/10.17561//ree.v2019n2.2