Seguridad y protección digital de la infanciaretos de la escuela del siglo XXI
- Gamito Gomez, Rakel 1
- Aristizabal Llorente, Pilar 1
- Vizcarra Morales, María Teresa 1
- León Hernández, Irati 1
- 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
ISSN: 0211-819X, 2014-8801
Año de publicación: 2020
Título del ejemplar: Competencias docentes y formación
Volumen: 56
Número: 1
Páginas: 219-237
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Educar
Resumen
Internet està totalment integrat en la vida de la població infantil i preadolescent. Aquest col·lectiu adquireix habilitats tècniques amb facilitat, però no té prou competències digitals per garantir-ne l’ús segur. El present estudi busca conèixer els hàbits, les experiències i la percepció de risc referent a l’ús d’Internet en alumnat de 9 a 12 anys i, així, oferir al personal docent les claus per enfortir la ciberseguretat a l’aula. Les dades s’han obtingut mitjançant l’observació d’una acció formativa en què han participat 353 alumnes de quart, cinquè i sisè curs d’educació primària durant els anys 2015, 2016, 2017 i 2019. Els resultats constaten l’alta presència dels dispositius mòbils i que, malgrat la seva curta edat, es repeteixen els testimonis de situacions conflictives a la xarxa. Consegüentment, les veus reclamen formació i ajuda per treballar continguts i aspectes relacionats amb la seguretat digital. És important que el personal docent reflexioni i es formi en convivència en línia positiva per donar poder i protegir la població menor d’edat en el context digital des de les primeres connexions.
Referencias bibliográficas
- AGUADED, I.; MARÍN-GUTIÉRREZ, I. y DÍAZ-PAREJA, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED, 18(2), 275-298. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13407
- ÁLVAREZ-GARCÍA, D.; BARREIRO-COLLAZO, A. y NÚÑEZ, J.C. (2017). Cyberaggression among Adolescents: Prevalence and Gender Differences. Comunicar, 50(25), 89-97. https://doi.org/10.3916/C50-2017-08
- ARGENTE, E.; VIVANCOS, E.; ALEMANY, J. y GARCÍA-FORNES, A. (2017). Educando en privacidad en el uso de redes sociales. Education in the Knowledge Society (EKS), 18(2), 107-126. http://dx.doi.org/10.14201/eks2017182107126
- ARNAIZ, P.; CEREZO, F.; GIMÉNEZ, A.M. y MAQUILÓN, J.J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullying entre adolescentes. Anales de Psicología, 32(3), 761-769. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461
- BALLESTA, J.; LOZANO, J.; CEREZO, M. y SORIANO, E. (2015). Internet, redes sociales y adolescencia: Un estudio en centros de Educación Secundaria de la región de Murcia. Revista Fuentes, 16, 109-130. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.05
- BAYRAKTAR, F.; BARBOVSCHI, M. y KONTRIKOVA, V. (2016). Risky sociability and personal agency-offline meetings with online contacts among European children and adolescents. Children and Youth Services Review, 70, 78-83. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.09.007
- BÉCARES, L. (2014). ¡Ciberprotégete!: Taller de prevención de riesgos digitales y para la protección de l@s usuari@s de la Web 2.0. Ikastorratza, 12, 1-15.
- COCHRAN-SMITH, M. y LYTLE, S.L. (2002). Dentro/Fuera: Enseñantes que investigan. Madrid: Akal.
- COHEN, J. (1960). A coefficient of agreement for nominals scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
- COLÁS, P.; GONZÁLEZ, T. y PABLOS, J. de (2013). Young People and Social Networks: Motivations and Preferred Uses. Comunicar, 40(20), 15-23. http://doi.org/10.3916/C40-2013-02-01
- CRESSATO, G. (2017). Ciberbulling y Sexting: Actualidad. Badajoz: Universidad de Extremadura. Tesis doctoral. Recuperado de http://dehesa.unex.es/handle/10662/6476
- DIPUTACIÓN FORAL DE GIPUZKOA (s. f.). Campaña #Likezibereskubideei. Recuperado de https://www.gipuzkoa.eus/es/web/kulturadigitala/like-ciberderechos
- DOMÍNGUEZ, F.J. (2016). Redes sociales digitales y juventud universitaria: Un tema emergente en investigación educativa. Ensayos Pedagógicos, 0, 55-71.
- DONOSO, T.; RUBIO, M.J. y VILÀ, R. (2019). Factores asociados a la cibervictimización en adolescentes españoles de 12-14 años. Health and Addictions, 9(1), 11-21. http://dx.doi.org/10.21134/haaj.v19i1.398
- ELLIOT, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Morata.
- FERNÁNDEZ-MONTALVO, J.; PEÑALVA, A.; IRAZABAL, I. y LÓPEZ-GOÑI, J.J. (2017). Effectiveness of a digital literacy programme for primary education students. Culture and Education, 29(1), 1-30. http://doi.org/10.1080/11356405.2016.1269501
- GARAIGORDOBIL, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: Una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254.
- GARAIGORDOBIL, M. y MACHINBARRENA, J.M. (2017). Stress, competence, and parental educational styles in victims and aggressors of bullying and cyberbullying. Psicothema, 29(3), 335-340. http://doi.org/10.7334/psicothema2016.258
- GARAIGORDOBIL, M.; MARTÍNEZ-VALDERREY, V.; MAGANTO, C.; BERNARÁS, E. y JAUREGUIZAR, J. (2016). Efectos de Cyberprogram 2.0 en factores del desarrollo socioemocional. Pensamiento Psicológico, 14(1), 33-47. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI14-1.ecfd
- GARAY, B.; MENDIGUREN, H.; ALVAREZ-URIA, A. y VIZCARRA, M. (2017). Los significados otorgados a las relaciones adolescentes desde la comunidad escolar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 20(3), 179-194. http://doi.org/10.6018/reifop.20.3.270711
- GARCÍA, A.; LÓPEZ-DE-AYALA, M.C. y CATALINA, B. (2013). The Influence of Social Networks on the Adolescents’ Online Practices. Comunicar, 41(21), 195-204. https://doi.org/10.3916/C41-2013-19
- GARCÍA-VALCÁRCEL, A.; BASILOTTA, V. y LÓPEZ, C. (2014). ICT in Collaborative Learning in the Classrooms of Primary and Secondary Education. Comunicar, 42(21), 65-74. https://doi.org/10.3916/C42-2014-06
- GARMENDIA, M.; JIMÉNEZ, E.; CASADO, M.A. y MASCHERONI, G. (2016). Net Children Go Mobile: Riesgos y oportunidades en internet y el uso de dispositivos móviles entre menores españoles (2010-2015). Madrid: Red.es/ Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Recuperado de https://netchildrengomobile.eu/ncgm/wp-content/…/Net-Children-Go-Mobile-Spain.pdf
- GIL, A.M. (2013). La privacidad del menor en Internet. Revista de Derecho, Empresa y Sociedad (REDS), 3, 60-96.
- GOBIERNO VASCO (2018). Iniciativa Bizikasi. Recuperado de https://bizikasi.euskadi.eus/es
- HASEBRINK, U.; LIVINGSTONE, S.; HADDON, L. y ÓLAFSSON, K. (2009). Comparing children’s online opportunities and risks across Europe: Cross-national comparisons for EU Kids Online, second edition, 2009. Londres: LSE. Recuperado de http://eprints.lse.ac.uk/24368/1/D3.2_Report-Cross_national_comparisons-2nd-edition.pdf
- INE, INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2018). Encuesta sobre equipamiento y uso de las tecnologías de la información y comunicación en los hogares: Resultados año 2018. Recuperado de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=ultiDatos&idp=1254735576692
- INCIBE, INSTITUTO NACIONAL DE CIBERSEGURIDAD (2017). Los centros educativos de toda España pueden solicitar desde hoy una jornada escolar sobre ciberseguridad (nota de prensa). Recuperado de https://www.incibe.es/sala-prensa/notas-prensa/los-centros-educativos-toda-espana-pueden-solicitar-hoy-jornada-escolar
- INTEF, INSTITUTO NACIONAL DE TECNOLOGÍAS EDUCATIVAS Y DE FORMACIÓN DE PROFESORADO (2016). Uso de las tecnologías por niños de hasta 8 años: Un estudio cualitativo en siete países. Madrid: INTEF.
- INTEF, INSTITUTO NACIONAL DE TECNOLOGÍAS EDUCATIVAS Y DE FORMACIÓN DE PROFESORADO (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Madrid: INTEF. Recuperado de http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf.
- IS4K, INTERNET SEGURA FOR KIDS (s. f.). Internet segura for kids. Recuperado de https://www.is4k.es
- IRAZABAL, I.; MONTALVO, J. y PEÑALVA, A. (2013). Evaluación de la eficacia de un programa de prevención de conductas de riesgo en Internet: Un estudio con preadolescentes navarros de 6º de educación primaria. Pamplona: Universidad Pública de Navarra. Tesis doctoral.
- KEMMIS, S. y MCTAGGART, R. (1992). Cómo planificar investigación acción. Barcelona: Laertes.
- KLETTKE, B.; HALLFORD, D.J. y MELLOR, D.J. (2014). Sexting prevalence and correlates: A systematic literature review. Clinical Psychology Review, 34(1), 44-53. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2013.10.007
- LEWIN, K. (1946). Action Research and Minority Problems. Journal of Social Issues, 4(2), 34-46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x
- LAREKI, A.; MARTÍNEZ DE MORENTIN, J.I.; ALTUNA, J. y AMENABAR, N. (2017). Teenagers’ perception of risk behaviours regarding digital technologies. Computers in Human Behavior, 68, 395-402. http://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.004
- LIVINGSTONE, S.; HADDON, L.; GÖRZIG, A. y ÓLAFSSON, K. (2011). Risks and safety on the internet: The perspective of European children: full findings and policy implications from the EU Kids Online survey of 9-16 year olds and their parents in 25 countries. Deliverable D4. Londres: LSE. Recuperado de http://eprints.lse.ac.uk/33731
- MACHIMBARRENA, J.M.; CALVETE, E.; FERNÁNDEZ-GONZÁLEZ, L.; ÁLVAREZ-BARDON, A.; ÁLVAREZ-FERNÁNDEZ, L. y GONZÁLEZ-CABRERA, J. (2018). Internet Risks: An overview of victimization in cyberbullying, cyber dating abuse, sexting, online grooming and problematic Internet use. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(11), 2471. Recuperado de https://www.mdpi.com/1660-4601/15/11/2471
- MASCHERONI, G. y CUMAN, A. (2014). Net Children Go Mobile: Final report. Deliveriables D6.4 y D5.2. Milán: Educatt.
- MCCARTY, C.; PRAWITZ, A.D.; DERSCHEID, L.E. y MONTGOMERY, B. (2011). Perceived Safety and Teen Risk Taking in Online Chat Sites. Cyberspsychology, Behaviour, and Social Networking, 14(3), 174-184. https://doi.org/10.1089/cyber.2010.0050
- MONTIEL, I. (2016). Cibercriminalidad social juvenil: La cifra negra. Revista de Internet, derecho y política, 22, 119-131. http://doi.org/10.7238/idp.v0i22.2972
- ORTEGA, J.; BUELGA, S. y CAVA, M.J. (2018). Prevención del acoso en adolescentes a través de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación: Programa prev@cib. Valencia: Universitat de València. Tesis doctoral.
- ÓLAFSSON, K.; LIVINGSTONE, S. y HADDON, L. (2013). Children’s use of online technologies in Europe: A review of the European evidence base. Londres: LSE. Recuperado de http://eprints.lse.ac.uk/50228
- PLAZA, J. (2018). Riesgos percibidos por estudiantes adolescentes en el uso de las nuevas tecnologías y cómo reaccionan ante ellos. Bordón: Revista de Pedagogía, 70(2), 105-120. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.55486
- PRATS, M.A.; TORRES, A.; OBERST, U. y CARBONELL, X. (2018). Diseño y aplicación de talleres educativos para el uso saludable de Internet y redes sociales en la adolescencia: Descripción de un estudio piloto. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 52, 111-124. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.08
- PÉREZ-ESCODA, A.; AGUADED, I. y RODRÍGUEZ-CONDE, M.J. (2016). Digital Generation vs. Analogic School: Digital Skills in the Compulsory Education Curriculum. Digital Education Review, 30, 165-183.
- PÉREZ-SERRANO, G. (2014). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes: I. Métodos. Madrid: La Muralla.
- POLICÍA NACIONAL (s. f.). Ciber expert@. Recuperado de http://www.ciberexperto.org/ciberexpert
- REY, R. del; MORA-MERCHÁN, J.A.; CASAS, J.A.; ORTEGA, R. y ELIPE, P. (2018). Programa «Asegúrate»: Efectos en ciberagresión y sus factores de riesgo. Comunicar, 26(56), 39-48. https://doi.org/10.3916/C56-2018-04
- RICHARDS, L. y MORSE, J.M. (2012). Readme First for a User’s Guide to Qualitative Methods. 3.ª ed. Londres: Sage.
- RINGROSE, J.; HARVEY, L.; GILL, R. y LIVINGSTONE, S. (2013). Teen girls, sexual double standards and ‘sexting’: Gendered value in digital image exchange. Feminist Theory, 14(3), 305-323. https://doi.org/10.1177/1464700113499853
- SABATER, C. (2014). La vida privada en la sociedad digital: La exposición pública de los jóvenes en Internet. Aposta, 61, 1-32.
- SÁENZ, E.; ALTUNA, J. y LAREKI, A. (2018). Menores en situación de riesgo: El factor edad en la gestión de sus datos personales y el acceso a contenidos inadecuados en Internet. XXVI Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa (JUTE)-n aurkeztutako komunikazioa. Donostia-San Sebastián, 28 y 29 de junio.
- SANDÍN, M.P. (2000). Criterios de validez en la investigación cualitativa: De la objetividad a la solidaridad. Revista de Investigación Educativa, 18(1), 223-242.
- SANTISTEBAN, P. de y GÁMEZ-GUADIX, M. (2018). Prevalence and Risk Factors Among Minors for Online Sexual Solicitations and Interactions With Adults. The Journal of Sex Research, 55(7), 939-950. https://doi.org/10.1080/00224499.2017.1386763
- SEGOVIA, B.; MÉRIDA, R.; OLIVARES, M.A. y GONZÁLEZ, M.E. (2016). Procesos de socialización con redes sociales en la adolescencia. RELATEC, 15(3), 141-154. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.155
- ŠEVČÍKOVÁ, A. (2016). Girls’ and boys’ experience with teen sexting in early and late adolescence. Journal of Adolescence, 51, 156-162. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.06.007
- ŠEVČÍKOVÁ, A.; SIMON, L.; DANEBACK, K. y KVAPILÍK, T. (2015). Bothersome Exposure to Online Sexual Content Among Adolescent. Youth and Society, 47(4), 486-501. https://doi.org/10.1177/0044118X12469379
- SHERMAN, L.E.; PAYTON, A.A.; HERNANDEZ, L.M.; GREENFIELD, P.M. y DAPRETTO, M. (2016). The power of the Like in Adolescence: Effects of Peer Influence on Neural and Behavioral Responses to Social Media. Psychological Science, 27(7), 1027-1035. https://doi.org/10.1177/0956797616645673
- UNICEF (2014). Grooming. Guía práctica para adultos: Información y consejos para entender y prevenir el acoso a través de Internet. Buenos Aires: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF).
- UNICEF (2017). Guía de sensibilización sobre Convivencia Digital. Buenos Aires: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). Recuperado de https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2018-04/COM-Guia_ConvivenciaDigital_ABRIL2017.pdf
- ZUBIRI, H.; UGALDE, L. y AIZPITARTE, A. (2017). Repensar el Sexting: Orientaciones Basadas en la Investigación. En AMIE, ASOCIACIÓN MULTIDISCIPLINAR DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. Libro de comunicaciones del VI Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa. Recuperado de http://amieedu.org/actascimie17/wp-content/uploads/2016/06/132.pdf