Edadismo y desigualdad de género en la profesión periodística. Un desencuentro con las nuevas competencias digitales

  1. Ganzabal Learreta, María 1
  2. Meso Ayerdi, Koldobika 1
  3. Pérez Dasilva, Jesús 1
  4. Mendiguren Galdospin, Terese 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Revista de comunicación

ISSN: 1684-0933 2227-1465

Year of publication: 2023

Volume: 22

Issue: 2

Pages: 189-206

Type: Article

DOI: 10.26441/RC22.2-2023-3198 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de comunicación

Abstract

Social applications and new narratives in digital journalism have revolutionized not only the way in which the profession is exercised, but also the way in which consumers access information. Four different generations of journalists from different media in the Basque Country have answered a questionnaire about their use of the main social tools such as Twitter, Facebook, Instagram and LinkedIn. They have also responded to the degree of importance they give to the new narratives, intersection of storytelling with multimedia resources, and to the data visualization that helps so much in telling these narratives. Results with responses from more than 500 professionals show a large generation gap a large generational and gender gap between younger professionals and older female journalists. The disuse of these tools by professionals over 60 years of age stands out, with routines that are more reluctant to digital development. The underuse of some applications such as Telegram or LinkedIn indicates a great lack of knowledge and a lack of training on the part of publishers. Journalists under 30 are familiar with tools such as Tik Tok, Twitch, or even AI applications, but are unaware of their professional use.

Bibliographic References

  • Aguado Guadalupe, G. (2015). Usos comunicativos de LinkedIn: incidencia en empresas y profesionales de la información. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. Vol 21. Núm. especial diciembre, 13-¬21. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.51124 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.51124
  • Anguita, J. C., Labrador, J. R., Campos, J. D., Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J., & Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención primaria, 31(8), 527-538. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8
  • Arrese, A. (2015). Retroperiodismo. En Rodríguez-Rodríguez, J. M. Retroperiodismo, o el retorno a los principios de la profesión periodística, 15-28. SEP-Ediciones Universidad San Jorge-Heraldo de Aragón. https://periodistica.es/sep2016r/publicaciones/libros
  • Assmann, K. y Eckert, S. (2023). Are women journalists in leadership changing work conditions and newsroom culture? Journalism. https://doi.org/10.1177/14648849231159957 DOI: https://doi.org/10.1177/14648849231159957
  • Barnes, L. (2017). An inexplicable gap: Journalism and gender in New Zealand. Journalism, 18(6), 736–753. https://doi.org/10.1177/1464884915620231 DOI: https://doi.org/10.1177/1464884915620231
  • Bergstrom, A. y Jervelycke-Belfrage, M. (2018). News in social media. Digital Journalism 6(5): 583–598. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1423625 DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1423625
  • Bingham, C. M. (2020). Talking about Twitch: Dropped frames and a normative theory of new media production. Convergence, 26(2), 269–286. https://doi.org/10.1177/1354856517736974 DOI: https://doi.org/10.1177/1354856517736974
  • Blanco, S. y Palomo, B. (2019). Desencuentro de los periodistas con YouTube. Profesional De La información, 28 (4). https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.11 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.11
  • Brian L. Massey & Cindy J. Elmore (2011). Happier working for themselves?, Journalism Practice, 5:6, 672-686. https://doi.org/10.1080/17512786.2011.579780
  • Cabrera Mendez M., Codina L., Salaverría Aliaga, R. (2019). Qué son y qué no son los nuevos medios. 70 visiones de expertos hispanos. Revista Latina de Comunicación Social 74: 1506–1520. ttps://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1396 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1396
  • Cáceres Garrido, B. y Parratt Fernández, S. (2021). Desigualdad de género y Planes de Igualdad en el entorno laboral de periodistas en España. Textual & Visual Media, 1(14), 26-46. https://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/284
  • Cantalapiedra, M. J., Coca, C. y Bezunartea, O. (2000). La situación profesional y laboral de los periodistas vascos. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 5(9). https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17441
  • De-Miguel, R., Hanitzsch, T., Parratt, S. y Berganza, R. (2017). Women journalists in Spain: An analysis of the sociodemographic features of the gender gap. El profesional de la información, 26, 3, 497-506. https://doi.org/10.3145/epi.2017 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.16
  • De Rada, V. D. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet. Papers: revista de sociologia, 97(1), 193-223. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v97n1.71 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v97n1.71
  • Deuze, M. (2017). Considering a possible future for digital journalism. Revista Mediterranea de Comunicación 8(1), 9–18. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.1 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.1
  • De Vuyst, S. y Raeymaeckers, K. (2019). Gender as a multi-layered issue in journalism: A multi-method approach to studying barriers sustaining gender inequality in Belgian newsrooms. European journal of women's studies, 26(1), 23-38. http://dx.doi.org/10.1177/1350506817729856 DOI: https://doi.org/10.1177/1350506817729856
  • Deuze, M. y Witschge, T. (2020). Beyond Journalism. Polity Press.
  • Díaz-Noci, J. (2023). Investigar la brecha digital, las noticias y los medios: hacia la equidad informativa digital. DigiDoc reports. Universitat Pompeu Fabra, Departament de Comunicació. Ediciones Profesionales de la Información SL. ISBN: 978 84 125757 1 2. https://doi.org/10.3145/digidoc-informe8 DOI: https://doi.org/10.3145/digidoc-informe8
  • Djerf-Pierre, M. (2007). The Gender of Journalism The Structure and Logic of the Field in the Twentieth Century. Nordicom Review, Jubilee Issue, 81-104. https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/248_248_djerf-pierre1.pdf
  • FAPE (2022). https://fape.es/el-paro-de-los-periodistas-cae-un-17-en-2022-el-dato-mas-bajo-desde-2008/
  • Figueras-Maz, M., Mauri-Ríos, M., Alsius-Clavera, S. y Salgado-De-Dios, F. (2012). La precariedad te hace dócil. Problemas que afectan a la profesión periodística. El profesional de la información, 2012, enero-febrero 21, 1, 70-75. https://doi.org/10.3145/epi.2012.ene.09 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2012.ene.09
  • Ford, H. y Wajcman, J. (2017). Anyone can edit, not everyone does: Wikipedia’s infrastructure and the gender gap. Social Studies of Science, 47(4), 511–527. https://doi.org/10.1177/0306312717692172 DOI: https://doi.org/10.1177/0306312717692172
  • Freixa, P., Pérez-Montoro, M. y Codina, L. (2017). Interacción y visualización de datos en el periodismo estructurado. El profesional de la información, 26 (6), 1076-1090. https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.07 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.07
  • Ganzabal Learreta, M., Meso Ayerdi, K., Perez Dasilva, J. Ángel y Mendiguren Galdospín, T. (2021). La incidencia de la edad y el género en los hábitos de uso de las redes sociales en la profesión periodística. El caso de centenials y milenials. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 91–116. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1525 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1525
  • Ganzabal Learreta, M., Meso Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J. y Mendiguren Galdospin, T. (2022). Los profesionales de la información y el uso de las redes sociales en las redacciones: perspectivas y desafíos por grupos de edad. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, núm. extraordinari, 113-130. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3531 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3531
  • Gallego, J. (2019). Morir de éxito. El feminismo en la encrucijada. Paradigma, revista universitaria de cultura. 22, 76-81. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/17697
  • Gómez-Mompart, J. L., Gutiérrez-Lozano, J. F. y Palau-Sampio, D. (2015). Los periodistas españoles y la pérdida de la calidad de la información: el juicio profesional. Comunicar, 45, 143-150. https://doi.org/10.3916/C45-2015-15 DOI: https://doi.org/10.3916/C45-2015-15
  • Gutiérrez-Cuesta, J. J., Vink Larruskain, N. y Cantalapiedra González, M. J. (2022). La precariedad, obstáculo para la calidad periodística: estudio de caso. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar De Estudios De Comunicación Y Ciencias Sociales, (35), 113–125. https://doi.org/10.31921/doxacom.n35a1588 DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n35a1588
  • Hargittai, E. y Shaw, A. (2015). Mind the skills gap: the role of Internet know-how and gender in differentiated contributions to Wikipedia. Information, communication & society, 18(4), 424-442. https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.957711 DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.957711
  • Herrero, E. (2014). Del 11M al 15 M. Periodistas y redes sociales en España. Uoc.
  • Highfield, T. y Leaver, T. (2016). Instagrammatics and Digital Methods: Studying Visual Social Media, from Selfies and GIFs to Memes and Emoji. Communication Research and Practice 2 (1): 47–62. https://doi.org/10.1080/22041451.2016.1155332 DOI: https://doi.org/10.1080/22041451.2016.1155332
  • Jenkins, H. (2009). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven principles of transmedia storytelling. http://henryjenkins.org/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html
  • Jenkins, H. (2013). Transmedia 101 and other posts en espangnol. The official weblog of Henry Jenkins. http://henryjenkins.org/2013/11/transmedia-101-en-espangnol.html
  • Kalatzi, O.; Bratsas, C. y Veglis, A. (2018). The Principles Features and Techniques of Data Journalism, Studies in Media and Communication, 6 (2). https://doi.org/10.11114/smc.v6i2.3208 DOI: https://doi.org/10.11114/smc.v6i2.3208
  • Kaye, D. B. V., Chen, X. y Zeng, J. (2021). The coevolution of two Chinese mobile short video apps: Parallel platformization of Douyin and TikTok. Mobile Media & Communication, 9(2), 229–253. https://doi.org/10.1177/2050157920952120 DOI: https://doi.org/10.1177/2050157920952120
  • Largo-Loayza, J. (2022). El nuevo periodista: perfil profesional, rutinas productivas y narrativas transmedia para contar historias que impactan. Grupo Comunicar Ediciones, 1122-1127. https://doi.org/10.3916/Alfamed2022 DOI: https://doi.org/10.3916/Alfamed2022
  • Lomelin, O. J., Gutiérrez-Leefmans, C. y Nava, R. M. (2022). Consumo de contenidos digitales: un comparativo entre millennials y centennials. 3C Empresa. Investigación y pensamiento crítico, 11(1), 85-117. https://doi.org/10.17993/3cemp.2022.110149.85-117 DOI: https://doi.org/10.17993/3cemp.2022.110149.85-117
  • López, M. A. (2022). El techo de hormigón de las mujeres periodistas. Revista de la Asociación de la Prensa de Madrid, (44), 95-99. https://www.cuadernosdeperiodistas.com/el-techo-de-hormigon-de-las-mujeres-periodistas/
  • López-García, X., Rodríguez-Vázquez, A. I. y Pereira-Fariña, X. (2017). Competencias tecnológicas y nuevos perfiles profesionales: desafíos del periodismo actual. Comunicar, 25(53), 81-90. https://doi.org/10.3916/C53-2017-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C53-2017-08
  • López-García, X. (2021). Redefinición de metacompetencias, competencias y habilidades de los periodistas digitales. Anuario ThinkEPI, v. 16. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a03 DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a03
  • Lopezosa, C., Pérez-Montoro, M. y Guallar, J. (2023). Visualización de datos y medios de comunicación: scoping review. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/10760/44070
  • Marcos-García, S., Alonso-Muñoz, L. y López-Meri, A. (2021). Periodismo y nuevas narrativas. Storytelling como formato de difusión informativa en redes sociales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 553-567. https://doi.org/10.5209/esmp.71193 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.71193
  • Marta-Lazo, C., Rodríguez Rodríguez, J. M. y Peñalva, S. (2020). Competencias digitales en periodismo. Revisión sistemática de la literatura científica sobre nuevos perfiles profesionales del periodista. Revista Latina de Comunicación Social, 75,53-68. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1416 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1416
  • Martín Granados, I. (2016). Telegram, herramienta de comunicación política. Asociación de Comunicación Política (ACOP). https://compolitica.com/telegram-herramienta-decomunicacion-politica/.
  • Martínez-Ruiz, M. Á., Merma-Molina, G. y Ávalos-Ramos, M. A. (2018). La brecha de género en la academia universitaria. Inequidad de oportunidades de participación, capacitación y promoción. Momento: diálogos em educação, 27, 3, 178-191. https://doi.org/10.14295/momento.v27i3.831 DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v27i3.8318
  • Massey, B. L., & Elmore, C. (2011). Happier working forthemselves? Journalism Practice, 5, 672 – 686. https://doi.org/10.1080/17512786.2011.579780 DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2011.579780
  • Mellado, C. y Alfaro, A. (2020). Platforms, journalists, and their digital selves. Digital Journalism, 8(10), 1258–1279. https://doi.org/10.1080/21670811. 2020.1817763 DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1817763
  • Mellado, C. y Hermida, A. (2021). The promoter, celebrity, and joker roles in journalists’ social media performance. Social Media + Society, 7(1), 1–11. https://doi.org/10.1177/2056305121990643 DOI: https://doi.org/10.1177/2056305121990643
  • Menéndez Menéndez, M. I. (2017). Entre el neomachismo y el retrosexismo: antifeminismo contemporáneo en las industrias culturales. Revista Prisma Social, 1–30. https://revistaprismasocial.es/article/view/1544
  • Negreira-Rey, M. C., Vázquez-Herrero, J. y López-García, X. (2022). Blurring Boundaries Between Journalists and Tiktokers: Journalistic Role Performance on TikTok. Media and Communication, 10(1), 146–156. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4699 DOI: https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4699
  • Palacio Llanos, L. (2018). Informe Anual de la Profesión Periodística APM. https://www.apmadrid.es/wp-content/uploads/2020/11/Informe-Anual-2018_baja.pdf
  • Palomo, B. y Sedano, J. (2018). WhatsApp como herramienta de verificación de fake news. El caso de B de Bulo. Revista Latina de Comunicación Social, 73. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1312 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1312
  • Papí, N. (2007). ¿Maternidad y periodismo? La conciliación de la vida familiar y laboral en la prensa diaria valenciana Comunicación e Xénero, ISBN-13 978-84-690-4140-6. http://hdl.handle.net/10045/22663
  • Parry, J. y Smeaton, D. (2018). Becoming an age-friendly employer: evidence report. Centre for Ageing Better. https://ageing-better.org.uk/resources/becoming-age-friendly-employer
  • Pavlik, J. V. (2013). Innovation and the future of journalism. Digital Journalism 1(2). 181–193. https://doi.org/10.1080/21670811.2012.756666 DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2012.756666
  • Pentzold, C. y Fechner, D. (2020). Data journalism’s many futures: Diagrammatic displays and prospective probabilities in data-driven news predictions, Convergence: The 34 International Journal of Research into New Media Technologies, 26 (4) 732- 750. https://doi.org/10.1177/1354856519880790 DOI: https://doi.org/10.1177/1354856519880790
  • Peña-Fernández, S., Larrondo-Ureta, A. y Morales-i-Gras, J. (2022). Current affairs on TikTok. Virality and entertainment for digital natives. Profesional De La información, 31(1). https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.06 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.06
  • Peña-Fernández S., Larrondo-Ureta A., Pérez-Dasilva J. Ángel, Meso-Ayerdi K., Mendiguren-Galdospin T., Ganzabal-Learreta M. y Agirreazkuenaga-Onaindia I. (2022). The Gender Gap in Journalism. Characteristics and Perception. Área Abierta, 22(2), 173-183. https://doi.org/10.5209/arab.79087 DOI: https://doi.org/10.5209/arab.79087
  • Quintana Peña, A. (2006). Metodología de investigación científica cualitativa. Psicología: Tópicos de actualidad. Metodología de investigación científica cualitativa.pdf
  • Quiroz, Y. R. (2015). Aplicación de WhatsApp en el periodismo digital y ciudadano. Hamut’ay. Revista Científica de la División de Investigación y Extensión Científica Tecnológica 2(1), 71-83. https://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/article/view/854/672 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v2i1.854
  • Reuters Institute (2022). Mujeres y liderazgo en los medios informativos en 2021: evidencias de doce mercados. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/mujeres-y-liderazgo-en-los-medios-informativos-en-2021-evidencias-de12-mercados
  • Rivero, D. y Meso, K. (2014). Infrarrepresentación de las mujeres en el mercado laboral periodístico: análisis de las causas. Trípodos, 35, 95-115. http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/195/229
  • Rojo Brizuela, S. y Tumini, L. (2008). Inequidades de género en el mercado de trabajo de la Argentina: las brechas salariales. Revista de Trabajo, 4(6). 2009n06_a03_sRojoBrizuela_lTumini.pdf (ciiesregion8.com.ar)
  • Ross, K. (2001). Women at Work: journalism as en-gendered practice, Journalism Studies, 2:4, 531-544. https://doi.org/10.1080/14616700120086404 DOI: https://doi.org/10.1080/14616700120086404
  • Sánchez, Gonzáles, H. y Martos, Moreno, J. (2020). Telegram como herramienta para periodistas. Revista de Comunicación, 19, feb. http://dx.doi.org/10.26441/rc19.2-2020-a14 DOI: https://doi.org/10.26441/RC19.2-2020-A14
  • Sanz, Garrido, B. (2022). Porque nosotras lo valemos. Roles, valores y sesgos de género sobre las mujeres mayores en la publicidad televisiva. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 28 (1), 621-637. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.76674 DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.76674
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Planeta.
  • Shaw, A. y Hargittai, E. (2018). The Pipeline of Online Participation Inequalities: The Case of Wikipedia Editing, Journal of Communication, 68, 1, 143–168. https://doi.org/10.1093/joc/jqx003 DOI: https://doi.org/10.1093/joc/jqx003
  • Sixto-García, J., Silva-Rodríguez, A., Rodríguez Vázquez, A.I. y López, García, X. (2022). Redefining journalism narratives, distribution strategies and user involvement based on innovation in digital native media. Journalism, 0(0) 1-20. https://doi.org/10.1177/14648849211062766 DOI: https://doi.org/10.1177/14648849211062766
  • Soriano, J., Cantón, M. J., y Díez, M. (2005). La pseudofeminización de la profesión periodística en España. Zer, 19, 35-52. https://doi.org/10.1387/zer.3838
  • Tejedor Calvo, L. y Cervi, L. (2017). Análisis de los estudios de Periodismo y Comunicación en las principales universidades del mundo. Competencias, objetivos y asignaturas. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1.626- 1.647. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238
  • Torres, Haro, M. J. (2022). Edadismo y género en el mercado laboral: Visibilizando el desánimo (Tesis doctoral publicada). Universidad de Almería. http://hdl.handle.net/10835/14078
  • Ufarte Ruiz, M. J. (2007). Las mujeres en el seno de la profesión periodística: de la discriminación a la inserción. Ámbitos, 16, 409-421. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2007.i16.23 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2007.i16.23
  • Varona-Aramburu, D., y Sanchez-Muñoz, G. (2016). Las redes sociales como fuente de información periodística: Motivos para la desconfianza entre los periodistas españoles. El Profesional de la Información 25, 5. https://doi.org/10.3145/epi.2016.sep.10 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.sep.10
  • Walters, P. (2022) Reclaiming Control: How Journalists Embrace Social Media Logics While Defending Journalistic Values, Digital Journalism, 10:9, 1482-1501. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1942113 DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1942113
  • Weaber, D. H., Willnat, L. y Wilhoit, G. C. (2019). The American Journalist in the Digital Age: Another Look at U.S. News People. Jounalism and Mass Communication Quarterly 96 (1), 101-130. https://doi.org/10.1177/1077699018778242 DOI: https://doi.org/10.1177/1077699018778242
  • Weber, W., Engebretsen, M. y Kennedy, H. (2018). Data stories. Rethinking journalistic storytelling in the context of data journalism, Studies in Communication Sciences, 18(1), 191–206. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2018.01.013 DOI: https://doi.org/10.24434/j.scoms.2018.01.013
  • Willnat, L. y Weaver, D. H. (2018). Social Media and U.S. Journalists, Digital Journalism, 6:7, 889-909. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1495570 DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1495570
  • Willnat, L., Weaver, D. H. y Wilhoit, G. C. (2019). The American Journalist in the Digital Age, Journalism Studies, 20(3), 423-441. https://doi. org/10.1080/1461670X.2017.1387071 DOI: https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1387071