Creando redes de aprendizajeUna experiencia intergeneracional en educación primaria

  1. Eiguren Munitis, Amaia 1
  2. Berasategi Sancho, Naiara 1
  3. Correa Gorospe, José Miguel 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

ISSN: 2695-2769

Año de publicación: 2024

Volumen: 5

Número: 1

Páginas: 75-90

Tipo: Artículo

DOI: 10.24310/MAR.5.1.2024.15230 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

Resumen

Today's society is in the midst of a number of unprecedented changes. Among them are the longevity and mobility of people. In other words, we are facing societies with a larger older population and greater cultural diversity. In this context, the school is an excellent environment to promote social and intercultural cohesion and to create learning networks beyond the curricular content. This article presents the evaluation of an intergenerational experience based on reading support carried out with primary school pupils. Based on a qualitative methodology, on the one hand, drawings and photographs related to the experience were analysed and, on the other hand, five discussion groups were carried out. The results underline the potential of the methodology used to enrich the curriculum.  It also highlights the impact that this type of experience has on the individual, community, school and social level, promoting interculturality and lifelong learning.

Referencias bibliográficas

  • Citas Arias, A. V. y Iglesias, S. (2015). La generatividad como una forma de envejecimiento exitoso. Estudio del efecto medicional de los vínculos sociales. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education 5(1), 109–120. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v1i1.95
  • Atkinson, P. y Coffey, A. (2003). Revisiting the relationship between participant observation and interviewing. Postmodern interviewing, 109-122
  • Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Fondo de la Cultura Económica
  • Belgrave, M. J. y Keown, D. J. (2018). Examining cross-age experiences in a distance-based intergenerational music project: comfort and expectations in collaborating with opposite generation through “virtual” exchanges. Frontiers in Medicine, 5, 214. https://doi.org/10.3389/fmed.2018.00214
  • Bermejo, J. C. (2016). La soledad en los mayores. ARS MEDICA Revista de Ciencias Médicas, 32(2), 126-144.
  • Brisset, D. E. (2004). Antropología visual y análisis fotográfico. Gazeta de antropología, 20.
  • Canales, M., y Peinado, A. (1994). Grupos de discusión. Métodos y técnicas de investigación en ciencias sociales. Síntesis psicológica, 287-316
  • Dauenhauer, J. A., Heffernan, K. M. eta Cesnales, N. I. (2018). Promoting intergenerational learning in higher education: older adult perspectives on course auditing. Educational Gerontology, 44(11), 732-740. https://doi.org/10.1080/03601277.2018.1555358
  • Del Gobbo, G., Galeotti, G., y Esposito, G. (2017). Intergenerational Education for Social Inclusion and Solidarity: The Case Study of the EU Funded Project Connecting Generations. Selected Contemporary Challenges of Ageing Policy, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków https://ssrn.com/abstract=3125088
  • Denzin, N. K. (2009). The elephant in the living room: Or extending the conversation about the politics of evidence. Qualitative research, 9(2), 139-160. https://doi.org/10.1177/1468794108098034
  • Dockett, S. y Perry, B. (2005). Children’s drawings: Experiences and expectations of school. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood, 3(2), 77-89.
  • Dumont, E. (2017). Virtual Co-presence in an Intergenerational Language-Learning Videoconferencing Project: an exploratory pilot study. Qwerty-Open and Interdisciplinary. Journal of Technology, Culture and Education, 12(1), 39-60.
  • Eiguren, A. (2021). Belaunaldi arteko esperientziak aztergai hezkuntza formalaren esparruan: kohesio soziala ahalbidetzen duten bideak aztertzen. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU).
  • Eurobarometer (2012). Active Ageing. Special Eurobarometer (378). Comisión Europea. http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/ebs/ebs_378_en.pdf
  • European Approaches to Inter-Generational Lifelong Learning Consortium (2008). Intergenerational Learning in Europe. Policies, programmes eta practical guidance. Comisión Europea. https://cutt.ly/HZ6tGgV
  • Garza-Sánchez, R. I., González-Tovar, J., Rubio-Rubio, L. y Dumitrache-Dumitrache, C. G. (2020). Soledad en personas mayores de España y México: un análisis comparativo. Acta Colombiana de Psicología, 23(1), 106-116.
  • Guillen, A. M., González, S. y Luque, D. (2016). El modelo social europeo: evolución y retos. Los Estados de Bienestar en la encrucijada, 80-199.
  • Hatton-Yeo, J. y Ohsako, T. (Eds.) (2001). Programas intergeneracionales: políticas públicas e implicaciones de la investigación. Una perspectiva internacional. The Beth Johnson Foundation, UNESCO Institute for Education. https://cutt.ly/KZ6tZng
  • Heydon, R. y O'Neill, S. (2014). Songs in our hearts: Affordances and constraints of an intergenerational multimodal arts curriculum. International Journal of Education & the Arts, 15(16), 1-33.
  • Inza, A. y Lledó, M. M. (2016). Inbertsio sozialaren argi-ilunak: egokia ote Arrisku Sozial Berriei erantzuteko?.Uztaro: giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, (97), 79-90.
  • Johnson, B. y Christensen, L. (2000). Educational research: Quantitative and qualitative approaches. Allyn eta Bacon.
  • Kamei, T., Itoi, W., Kajii, F., Kawakami, C., Hasegawa, M., y Sugimoto, T. (2011). Six month outcomes of an innovative weekly intergenerational day program with older adults and school?aged children in a Japanese urban community. Japan Journal of Nursing Science,8(1), 95-107. https://doi.org/10.1111/j.1742-7924.2010.00164.x.
  • Kaplan, M. (2001). School-based intergenerational programs. UNESCO Institute for Education. https://cutt.ly/bZ6tVT9
  • Kaplan, M., Sánchez, M. y Hoffman, J. (2017). Intergenerational pathways to a sustainable society. Springer International Publishing.
  • López J. y Díaz, M. P. (2018). El sentimiento de soledad en la vejez. Revista internacional de sociología, 76(1), 085. https://doi.org/10.3989/ris.2018.76.1.16.164
  • MacCallum, J., Palmer, D., Wright, P., Cumming-Potvin,W., Northcote, J., Booker, M. y Tero, C. (2006). Community building trough intergenerational exchange programs. National Youth affairs Research Scheme.
  • McMillan, J. H., Schumacher, S. y Baides, J. S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson
  • Mead, M. [1970] (2002). Cultura y compromiso. Estudio sobre la ruptura generacional. Gedisa.
  • Menéndez, S., Cuevas, A. M., Pérez, J. y Lorence, B. (2016). Evaluación de los estereotipos negativos hacia la vejez en jóvenes y adultos. Revista española de geriatría y gerontología, 51(6), 323-328.
  • Newman, S. y Sánchez, M. (2007). Los programas intergeneracionales: concepto, historia y modelos. En M. Sánchez (dir.). Programas Intergenerazionales: hacia una sociedad para todas las edades (pp.7-69). Fundación La Caixa..
  • Organización de las Naciones Unidas (2002). Informe de la Segunda Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento. https://cutt.ly/bZ6t17H
  • Organización de las Naciones Unidas (2019). Revision of World Population Prospects. https://population.un.org/wpp/
  • Orte, C., Vives, M., Amer, J., Ballester, L., Pascual, B., Gomila, M. A. y Pozo, R. (2018). Sharing Intergenerational Relationships in Educational Contexts: The Experience of an International Program in Three Countries (Spain, Poland and Turkey). Journal of Intergenerational Relationships, 16(1-2), 86-103. https://doi.org/10.1080/15350770.2018.1404414
  • Pérez, M. C. (2017). El archivo fotográfico del arquitecto Emilio Pérez Piñero. Estructura y análisis documental. Anales De Documentación, 20(2). https://doi.org/10.6018/analeDToc.20.2.277831
  • Reyes-Palau, N. C. (2014). La función cultural familiar y las relaciones generacionales.¿ distanciamiento familiar?. Maestro y Sociedad, 11(3), 76-81.
  • Robertson, J. (2000). Drawing: Making thinking visible. En W. Schiller (ed.), Thinking Through the Arts. Harwood Academic, (pp.154-162)
  • Rueda, J. D. (2018). La soledad de las personas mayores en España: Una realidad invisible. Actas de coordinación socio-sanitarias, 28, 45-64.
  • Sánchez, M. (2007). La evaluación de los programas intergeneracionales (No. 21003). Instituto de Mayores y Servicios Sociales. https://cutt.ly/GZ6t8jd
  • Sehrawat, S. eta Jones, C. (2015). Digital storytelling for intergenerational collaboration: a tool for student engagement in aging research. Gerontologist (55), 215-215.
  • Villar, F., López, O. y Celdrán, M. (2013). La generatividad en la vejez y su relación con el bienestar: ¿Quién más contribuye es quien más se beneficia?. Anales de Psicología, 29(3), 897–906. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.145171
  • Whiteland, S. (2013). Picture pals: An intergenerational service-learning art project. Art education, 66(6), 20-27. https://doi.org/10.1080/00043125.2013.11519246