Do more effective schools succeed in reducing the gender gap in linguistic communicative competence in a bilingual context?

  1. Nahia Intxausti-Intxausti 1
  2. Sandra Rodríguez-Miguel 1
  3. Ana Aierbe-Barandiaran 1
  1. 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
Journal:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Year of publication: 2023

Volume: 35

Issue: 3

Pages: 699-734

Type: Article

More publications in: Culture and Education, Cultura y Educación

Abstract

The study aims to determine whether schools in the Autonomous Community of the Basque Country (ACBC) succeed in reducing gender differences in Spanish and Basque language achievement in accordance with their effectiveness level. The study was based on a census sample (30,148 girls/32,000 boys) encompassing all students in grade four of primary (9–10 years) who had completed Diagnostic Assessments (DAs) on three different occasions. We used a quantitative methodology. Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests were performed to compare the scores obtained for language competence by students from schools with high and low effectiveness levels, as well as to compare boys’ and girls’ mean scores and scores across different years. The results reveal that, on average, girls scored lower than boys for language competence in Spanish and higher than boys for language competence in Basque, regardless of their school’s effectiveness. These findings suggest that although most studies report that women score higher than men for language competence, it is important to explore the specific situation of each individual language in relation to gender roles.

Bibliographic References

  • Act 10/1982, de 24 de noviembre. Básica de normalización del uso del Euskera.
  • Act 15/1999, de 13 de diciembre. de Protección de Datos de carácter personal.
  • Altuna, J. (2017). Genero-identitatearen hizkuntza jokoa. Hurbiltze etnografikoa nerabeen hizkuntza-praktiketara. Bat soziolinguistika, 104(3), 139–157.
  • Altuna, J., & Hernadez, J. M. (2018). %2,7ª – Euskara, generoaz mintzo? Bat soziolinguistika aldizkaria, 106(1), 115–144.
  • Amonarriz, K. (1995). Euskararen erabileraren feminizazioa. Bat soziolinguistika aldizkaria, (15), 89–96.
  • Angulo, A., & Lizasoain, L. (2019). La eficacia escolar en el País Vasco. Revista Dyle. Revista sobre Educación y Liderazgo Educativo, (2).
  • Artola, T., Sastre, S., & Barraca, J. (2017). Diferencias de género en actitudes e intereses lectores: Una investigación con alumnos españoles de Primaria. Bordon, 69(1), 11–26. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.37925
  • Basque Government. (2008). La Evaluación Diagnóstica en Euskadi. Propuesta para su desarrollo y aplicación. Departamento de Educación, Universidades e Investigación.
  • Basque Government. (2016). Guía para la elaboración del proyecto lingüístico de centro. Departamento de Educación, Universidades e Investigación.
  • Basque Government. (2019a). Estadísticas del sistema educativo.
  • Basque Government. (2019b). II Plan de coeducación para el sistema educativo vasco, en el camino hacia la igualdad y el buen trato (2019-2023). Departamento de Educación, Universidades e Investigación.
  • Basque Government, ISEI-IVEI, & Soziolinguistika Klusterra. (2019). Proyecto Arrue: Uso del euskera por el alumnado en el entorno escolar de la C.A.P.V. 2011-2017. Departamento de educación, Política Lingüística y Cultura.
  • Bolivar, A. (1999). Cómo mejorar los centros educativos. Síntesis.
  • Brebrić, Z., Ljubin-Golub, T., & Rijavec, M. (2020). Predicting gender differences in school achievement and social acceptance: The role of delay of gratification. Drus. Istrag. Zagreb. God, 29(1), 1–21. https://doi.org/10.5559/di.29.1.01
  • Cervini, R., & Dari, N. (2009). Género, escuela y logro escolar en matemática y lengua de la educación media. Estudio exploratorio basado en un modelo multinivel bivariado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(42), 1051–1078.
  • Coenen, J., & Van Klaveren, C. (2016). Better test scores with a same-gender teacher? European Sociological Review, 32(3), 452–464. https://doi.org/10.1093/esr/jcw012
  • Council of Europe. (2020). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa.
  • Decree 138/1983, de 11 de Julio, del Departamento de Educación y Cultura, por el que se regula el uso de las lenguas oficiales en la enseñanza no universitaria en el País Vasco.
  • Del Castillo, O., & Corral, J. A. (2011). El profesorado frente a la discriminación de género: Uso de la retroalimentación. Cultura y Educación, 23(4), 487–498. https://doi.org/10.1174/113564011798392415 [Taylor & Francis Online]
  • Diez, C., & Hernandez, J. M. (2008). ¿Acaso hay diosas en el olimpo? Práctica deportiva y sistema de género: Apuntes de una investigación en marcha. In L. Cantarero, F. X. Medina, & R. Sánchez (Eds.), Actualidad en el deporte: Investigación y aplicación (pp. 147–163). Ankulegi Anthropology Association.
  • Doncel Abad, D., & Cabrera-Álvarez, P. (2020). Bilingual autonomous communities, identities and educational achievement according to PISA 2015. Revista de Educación, 387, 163–188. http://doi.org/10.4438/1988592XRE2020387443
  • Elosua, P., & De Boek, P. (2020). Educational assessment issues in linguistically diverse contexts: A case study using a generalised linear mixed model. Language, Culture and Curriculum, 33(3), 305–318. https://doi.org/10.1080/07908318.2019.1662432 [Taylor & Francis Online]
  • EMAKUNDE. (2016). La incidencia del valor de la igualdad en la elección de estudios de grado superior por alumnado de 2° de bachillerato en Euskadi.
  • EMAKUNDE. (2017). Informe Cifras. Mujeres y hombres en Euskadi.
  • Etxeberria, F., Intxausti, N., & Azpillaga, V. (2017). School climate in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque Country. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4), 5–26. http://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.001
  • Eustat. (2016). Población de la C.A. de Euskadi por la zona de residencia y la lengua hablada en casa, según el territorio histórico y el sexo. Basque Government.
  • Francis, B., & Skelton, C. (2005). Reassessing gender and achievement: Questioning contemporary key debates. Routledge.
  • Gray, J., Peng, W. J., Steward, S., & Thomas, S. (2004). Towards a typology of gender-related school effects: Some new perspectives on a familiar problem. Oxford Review of Education, 30(4), 529–550. https://doi.org/10.1080/0305498042000303991 [Taylor & Francis Online]
  • Hadjar, A., Krolak-Schwerdt, S., Priem, K., & Glock, S. (2014). Gender and educational achievement. Educational Research, 56(2), 117–125. https://doi.org/10.1080/00131881.2014.898908 [Taylor & Francis Online]
  • Hernández, J. M. (2005). Jolasgaraia. Gaztetxoak, hizkuntzak eta identitateen adierazpenak. Soziologiazko Euskal Koadernoak 16: Eusko Jaurlaritza
  • Instituto Europeo de la Igualdad de Género. EIGE. (2019). Índice de igualdad de género 2019: España.
  • Intxausti, N., Oregui, E., & Azpillaga, V. (2021). The perception of stakeholders regarding the outcomes achieved by schools with high or low levels of effectiveness and high numbers of immigrant students. Improving Schools, 1–20. https://doi.org/10.1177/13654802211056870
  • ISEI-IVEI. (2019). Educación primaria 4° curso. Items liberados. Competencia en comunicación lingüística en castellano. Departamento de Educación.
  • ISEI-IVEI. (2022). Evaluación diagnostica. Informe ejecutivo. 2019. 4°EP y 2ªESO. Departamento de Educación.
  • Jerrim, J., López-Agudo, L. A., & Marcenaro-Gutierrez, O. D. (2021). The impact of test language on PISA scores. New evidence from Wales. British Educational Research Journal, 1–26. https://doi.org/10.1002/berj.3774
  • Kollmayer, M., Schober, B., & Spiel, C. (2018). Gender stereotypes in education: Development, consequences, and interventions. European Journal of Developmental Psycholy, 15(4), 361–377. https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1193483 [Taylor & Francis Online]
  • Kyriakides, L., Creemers, B. P. M., & Charalambous, E. (2019). Searching for differential teacher and school effectiveness in terms of student socioeconomic status and geneder: Implications for promoting equity. School Effectiviness and School Improvement, 30(3), 286–308. https://doi.org/10.1080/09243453.2018.1511603 [Taylor & Francis Online]
  • Legewie, J., & DiPrete, T. A. (2012). School context and the gender gap in educational achievement. American Sociological Review, 77(3), 463–485. https://doi.org/10.1177/0003122412440802
  • Lizasoain, L. (2020). Criterios y modelos estadísticos de eficacia escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 311–327. https://doi.org/10.6018/rie.417881
  • Loureiro-Rodriguez, V., Boggess, M. M., & Goldsmith, A. (2013). Language attitudes in Galicia: Using the matched-guise test among high school students. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 34(2), 136–153. https://doi.org/10.1080/01434632.2012.729591 [Taylor & Francis Online]
  • Manu, M., Torppa, M., Eklund, K., Poikkeus, A., Lerkkanen, M., & Niemi, P. (2021). Kindergarten pre-reading skills predict Grade 9 reading comprehension (PISA Reading) but fail to explain gender differenc Reading and Writing. 34, 753–771. https://doi.org/10.1007/s1114502010090w
  • Martín, E. (2016). Diferencias de género en la reputación social y el rechazo entre iguales en la escuela. Cultura y Educación, 28(3), 539–564. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1196899 [Taylor & Francis Online]
  • Martinez-Abad, F. (2019). Identification of factors associated with school effectiveness with data mining techniques: Testing a new approach. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02583
  • Martínez-García, S. (2021). Género y educación: Brecha inversa y segregación. In E. O. Cermeño, J. B. Martínez, J. C. S. Lucas, & M. A. Bote (Eds.), Panorámica general de la equidad, educación y género en el siglo XXI (Cap.1) (pp. 15–27). Consejería de Mujer, Igualdad, LGTBI, Familia y Política Social.
  • McCoy, S., Smyth, E., & Banks, J. (2012). The primary classroom: Insights from the growing up in Ireland study. ESRI.
  • Murillo, F. J., & Hernández-Castilla, R. (2011). Factores escolares asociados al desarrollo socio-afectivo en Iberoamérica. Relieve, 17(2), art. 2.
  • Nachbauer, M., & Kyriakides, L. (2020). A review and evaluation of approaches to measure equity in educational outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 31(2), 306–331. https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1672757 [Taylor & Francis Online]
  • OECD. (2013). PISA 2012 results: What students know and can do – Student performance in mathematics, reading and science.
  • Olmedo, F. J., Mateos, F., Latorre, M. J., & Esteban, M. (2020). Influencia del sexo y la lengua materna en el rendimiento académico. Propósitos y representaciones, 8(1), e382.
  • Order 6808/2008, de 2 de diciembre, del Consejero de Educación, Universidades e Investigación, por la que se regula el proceso de evaluación de diagnóstico en los centros educativos de la Comunidad Autónoma del País Vasco. (2008). Boletín oficial del País Vasco 235, 9 de diciembre de.
  • Oruesagasti, G., Arakistain, J., & Otaegi, A. (2014). Nola txertatu genero-ikuspegia hizkuntza-politikan? Lanerako marko baten proposamena. Bat Soziolinguistika aldizkaria, 92-93, 67–86.
  • Price, A. R., & Tamburelli, M. (2016). Minority language abandonment in Welsh-medium educated L2 male adolescents: Classroom, not chatroom. Language, Culture and Curriculum, 29(2), 189–206. https://doi.org/10.1080/07908318.2015.1136323 [Taylor & Francis Online]
  • Price, A. R., & Tamburelli, M. (2020). Welsh-language prestige in adolescents: Attitudes in the heartlands. International Journal of Applied Linguistics, 30(2), 195–213. https://doi.org/10.1111/ijal.12274
  • Prieto, L. A., & Cantón, I. (2014). Competencias básicas: El caso de la comunicación lingüística en alumnos de 4° de Primaria de la provincia de León. Educatio Siglo XXI, 32(3), 121–144. https://doi.org/10.6018/j/211011
  • Prieto, L. A., & Cantón, I. (2015). La expresión oral en primaria: A propósito de una experiencia práctica en el aula. Foro Educacional, 25, 31–52.
  • Quenzel, G., & Hurrelmann, K. (2013). The growing gender gap in education. International Journal of Adolescence and Youth, 18(2), 69–84. https://doi.org/10.1080/02673843.2012.665168 [Taylor & Francis Online]
  • Quinn, J. M. (2018). Diferential identification of females and males with reading difculties: A metaanalysis. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 31(5), 1039–1061. https://doi.org/10.1007/s11145-018-9827-8
  • Reilly, D., Neumann, D. L., & Andrews, G. (2019). Gender differences in reading and writing achievement: Evidence from the National Assessment of Educational Progress (NAEP). American Psychologist, 74(4), 445–458. https://doi.org/10.1037/amp0000356
  • Retelsdorf, J., Schwartz, K., & Asbrock, F. (2015). “Michael can’t read!” Teachers’ gender stereotypes and boys’ reading self-concept. Journal of Educational Psychology, 107(1), 186–194. https://doi.org/10.1037/a0037107
  • Royal Decree 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación primaria.
  • Scheerens, J. (2016). Educational effectiveness and ineffectiveness. Springer.
  • Scheiber, C., Reynolds, M. R., Hajovsky, D. B., & Kaufman, A. S. (2015). Gender differences in achievement in a large, nationally representative sample of children and adolescents. Psychology in the Schools, 52(4), 335–348. https://doi.org/10.1002/pits.21827
  • Shorbagi, S. H., Martins, C. D., & Bialystok, E. (2022). Acquiring the language of instruction: Effect of home language experience. Applied Psycholinguistics, 43(2), 463–484. https://doi.org/10.1017/S0142716421000618
  • Soto, J., Cordero, M. E., & Jaraíz, F. J. (2019). Estudio de casos sobre el hábito de lectura entre los niños de 0 a 12 años en Extremadura. Didáctica, 31, 147–170. https://doi.org/10.5209/dida.65946
  • Soziolinguistika klusterra. (2017). Medición del uso de las lenguas en la calle. Euskal Herria, 2016.
  • Spanish Ministry of Education. (2015). Encuesta de hábitos y prácticas culturales 2014-2015. Secretaría General Técnica.
  • Steinmann, I., & Olsen, R. V. (2022). Equal opportunities for all? Analyzing within-country variation in school effectivenes. Large-scale Assessments in Education, 10(2). https://doi.org/10.1186/s40536-022-00120-0
  • Stoet, G., & Geary, D. C. (2013). Sex differences in mathematics and reading achievement are inversely related: Within- and across-nation assessment of 10 years of PISA data. PLoS One, 8(3), e57988. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0057988
  • Strand, S. (2010). Do some schools narrow the gap? Differential school effectiveness by ethnicity, gender, poverty, and prior achievement. School Effectiveness and School Improvement, 21(3), 289–314. https://doi.org/10.1080/09243451003732651 [Taylor & Francis Online]
  • Strand, S. (2016). Do some schools narrow the gap? Differential school effectiveness revisites. Review of Education, 4(2), 107–144. https://doi.org/10.1002/rev3.3054
  • Thomas, S., Sammons, P., Mortimore, P., & Smees, R. (1997). Stability and consistency in secondary schools’ effects on students’ GCSE outcomes over three years. School Effectiveness and School Improvement, 8(2), 169–197. https://doi.org/10.1080/0924345970080201 [Taylor & Francis Online]
  • Ubalde, J., Alarcón, L., & Lapresta, C. (2017). Evolution and determinants of language attitudes among Catalan adolescents. International Journal of Intercultural Relations, 60, 92–103. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2017.07.003
  • Van Hek, M., Kraaykamp, G., & Pelzer, B. (2018). Do schools affect girls’ and boys’ reading performance differently? A multilevel study on the gendered effects of school resources and school practices. School Effectiveness and School Improvement, 29(1), 1–21. https://doi.org/10.1080/09243453.2017.1382540 [Taylor & Francis Online]
  • Van Hek, M., Kraaykamp, G., & Wolbers, M. H. J. (2016). Comparing the gender gap in educational attainment: The impact of emancipatory contexts in 33 cohorts across 33 countries. Educational Research and Evaluation, 22(5–6), 260–282. https://doi.org/10.1080/13803611.2016.1256222 [Taylor & Francis Online]
  • Van Petegem, K., Creemers, B. M. P., Aelterman, A., & Rosseel, Y. (2008). The importance of pre-measurements of wellbeing and achievement for students’ current well being. South African Journal of Education, 28(4), 451–468. https://doi.org/10.15700/saje.v28n4a131