Más allá de las fronterasIdentidades liminales en la ficción televisiva Hannibal, de Bryan Fuller

  1. AZKUNAGA-GARCÍA, Leire
Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2021

Issue Title: XVIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica y IX Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco UPV/EHU

Issue: 30

Pages: 303-322

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL30.2021.29312 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

Abstract: Hannibal is presented as a paradigm of the transformations that contemporary fictions have undergone in recent years by introducing the other, the villain, as the main character of the story. The identity of the cannibal is formed by culturally opposed concepts and is placed in a continuous between: between good and evil, between monstrosity and humanity, between the horror of the crimes he commits and the aestheticization and preciousness of how he presents them, between the recreation of an exquisite high culture (gastronomy) and animality and savagery (cannibalism) that scores each and every one of its episodes.

Bibliographic References

  • ARNETT, V. (2016). Cruel as a Cucumber: Food, Horror, and “Hannibal”. Tesis doctoral: Maryland Institute College of Art.
  • BAINBRIDGE, J. (2018). “Making a Meal of the Law: Hannibal, Taste and the Limits of Legality”. Quarterly Review of Film and Video 35.6, 601-613.
  • BALANZATEGUI, J. (2018). “The New Quality Crime Drama in the TVIV Era: Hannibal, True Detective, and Surrealism”. Quarterly Review of Film and Video 35.6, 657-679.
  • BURKE, E. (2014). Indagación filosófica acerca del origen de nuestras  ideas de la belleza y lo sublime. Madrid: Alianza Editorial.
  • CRISÓSTOMO, R. (2014). “Dr. Lecter y Mr. Dexter Morgan: mutaciones del héroe postclásico en la ficción televisiva”. Área Abierta 14.2, 35-52.
  • CRISÓSTOMO, R. (2015). “Apetito por lo horrible. Lo bello y lo siniestro en Hannibal”. En La representación del horror. Semiótica, estética y estudios culturales, M. A. Broullón y P. Velasco (coords.), 156-67. Madrid: Ápeiron.
  • DELLWING, M. (2019). “It’s Only Cannibalism if we’re Equals: Consuming the Lesser in Hannibal”. En Globalized Eating Cultures, J. Dürrschmidt & E. York (eds.), 289-307. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • ECO, U. (2005). Historia de la belleza. Barcelona: Lumen.
  • ECO, U. (2007). Historia de la fealdad. Barcelona: Lumen.
  • FREUD. S. (1974). “Lo siniestro”. En Obras Completas, vol. VII, 2483-2505. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • FUCHS, M. & PHILLIPS, M. (2018). “It’s Only Cannibalism If We’re Equals: Carnivorous Consumption and Liminality in Hannibal”. Quarterly Review of Film and Video 35.6, 614-629.
  • FULLER, B. (productor) (2013-2015). Hannibal [serie de televisión]. Estados Unidos: NBC.
  • GRACIA, D. (2018). “Psychopath Aesthetics: the Example of the Cannibal”. MHRA Working Papers in the Humanities 12, 70-79.
  • KRISTEVA, J. (2004). Poderes de la perversión. Madrid: Siglo XXI Editores.
  • LÉVI-STRAUSS, C. (1968). Mitológicas I. Lo crudo y lo cocido. México: Fondo de Cultura Económica.
  • LÉVI-STRAUSS, C. (1995). Antropología estructural. Barcelona: Paidós.
  • LOMAX, T. (2018). “Cannibalizing Montage: Slicing, Dicing, and Splicing in Bryan Fuller’s Hannibal”. Quarterly Review of Film and Video 35.6, 644-656.
  • MEDINA-CONTRERAS, J. (2018). “Figura y fondo, realidad y ensoñación en Hannibal”. En La estética en las series contemporáneas, M. A. Huerta y P. Sangro (eds.), 89-210. Valencia: Tirant Humanidades.
  • NAHUM GARCÍA, A. (2018). “La estética del asco. Lo repugnante en la serialidad contemporánea”. En La estética en las series contemporáneas, M. A. Huerta y P. Sangro (eds.), 189-210. Valencia: Tirant Humanidades.
  • NIETZSCHE, F. W. (2004). El ocaso de los ídolos. Madrid: Edimat.
  • OLESON, J. C. (2006). “Contemporary demonology: The criminological theories of Hannibal Lecter, part two”. Journal of Criminal Justice and Popular Culture 13.1, 29-49.
  • PIÑEIRO-OTERO, T. (2016). “Intenciones e intersecciones de la música clásica en Hannibal de Bryan Fuller (NBC)”. L’Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos 21, 177-189.
  • TIRINO, M. (2017). “The Art of Killing. L’omicidio come performance identitaria nella serie” En Indelebilitacce: I mediae la rappresentazione della norte ai tempi dellarete, A. Napoli & A. Santoro (eds.), 85-96. Funes: Ipermedium Libri.
  • TRÍAS, E. (1982). Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Seix Barral.