Hogares de acogida de la Red Básica de Protección a la infancia y Adolescencia de Bizkaia. Evolución y contexto

  1. Gonzalez Rodriguez, Mikel 1
  2. Beloki Aristi, Nekane 1
  3. Alonso Saez, Israel 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades
  1. Benali Taouis, Hanane (coord.)
  2. Marín Casanova, José Antonio (coord.)

ISSN: 2695-9623

Year of publication: 2022

Issue Title: Monograph: "Towards new models of culture, society and the human being"

Volume: 15

Issue: 7

Type: Article

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V11.4368 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Abstract

This article attempts to expose the evolution of residential care resources, beginning with the Franco dictatorship until today. We will try to explain how the resources through which help was given to minors in vulnerable situations were financed. Likewise, we will analyze the evolution of these resources until today. These resources have been professionalized over time and, today, provide specific responses to the different needs of children, adolescents and young people in the historic territory of Bizkaia.

Bibliographic References

  • Añaños-bedriñana, F. T. (2012). Pensamiento y acción socioeducativa en europa y españa. Evolución de la pedagogía y educación social. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(18), 119–138.http:// www.scielo.org.co/pdf/rhel/v14n18/v14n18a07.pdf. https://doi.org/10.19053/01227238.1626 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.1626
  • Artetxe, K. y Alonso I. (2020) Pasado y presente de una entidad pionera en la intervención socioeducativa en Bizkaia.
  • Octaedro. https://octaedro.com/wp-content/uploads/2020/12/16258-1-Agintzari.pdf
  • Beloki, N., Martínez, I., Remiro, A. y Zarandona, E. (2017). Buenas Prácticas en Educación Social con infancia en situación de desprotección: claves para la intervención desde las voces de personas participantes y profesionales. RES. Revista de Educación Social, 24, 1188–1205. https://eduso.net/res/wp-content/ uploads/2020/06/res-24-miscel%C3%A1nea-nestor.pdf
  • Bravo Arteaga, A.,Fernández Del Valle, J. (2001). Evaluación de la integración social en acogimiento residencial.
  • Psicothema, 13(2), 197–204. https://digibuo.uniovi.es
  • Cascales-Ribera, J. (2017). La construcción social del varón en los centros de acogimiento residencial: una mirada etnográfica y autobiográfica ante el trabajo del educador y la educadora social. RES. Resvista de Educación Social,24 http://www.eduso.net/res/admin/archivo/docdow.php?id=1011%0A
  • Cerdeira, I. (1987). Los servicios sociales del franquismo a la Constitución. Cuadernos de Trabajo Social, 0, 135–135. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS8787110135A https://doi.org/10.5209/ CUTS.9529
  • Del Valle, J. F., Bravo, A. y López, M (2009). El acogimiento familiar en España: implantación y retos actuales. Papeles del Psicólogo, 30(1), 33-41. https://www.redalyc.org/pdf/778/77811388005.pdf
  • Dávila, P., Uribe-Etxeberria A. y Zabaleta, I. (1991). La protección infantil y los tribunales tutelares de menores en el País Vasco. Historia de la Educación: Revista Interuniversitaria, 10, 227-252. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=87461
  • Diputación Foral de Bizkaia (2022). Manual de la Buena Práctica para la Atención Residencial a la Infancia y Adolescencia. Diputación Foral de Bizkaia.
  • Kosher,Hanita.,Montserrat,Carme.,Attar-Schwartz,Shalhevet.,Casas,Ferran.,Zeiraa,Anat.(2018). Out of home care for children at risk in Israel and in Spain: Current lessons and future challenges. Psychosocial Intervention. https://journals.copmadrid.org/pi/art/pi2018a4 DOI: https://doi.org/10.5093/pi2018a4
  • López, M., Santos, I., Bravo, A. y Del Valle, J. F. (2013). El proceso de transición a la vida adulta de jóvenes acogidos en el sistema de protección infantil. Anales de Psicologia, 29(1), 187–196. https://www.researchgate. net/publication/233819857 https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.130542 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.130542
  • Melendro, M. (2011). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en dificultad social. Zerbitzuan, 49, 93–106. https:// www.researchgate.net/publication/272989401 https://doi.org/10.5569/1134-7147.49.08 DOI: https://doi.org/10.5569/1134-7147.49.08
  • Mendía, R. (1991). Los orígenes del educador social: aproximación histórica en Euskadi. En VV. AA. El educador social. Presente y futuro (pp. 13-25). Bilbao: La Catarata. http://www.rafaelmendia.net/mendia/ Conferencias_files/educador.pdf
  • Ortega-Ruiz, P. (2004). La educación moral como pedagogía de la alteridad. Revista Española de Pedagogía, 62(227), 5-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=866846
  • Rodríguez-Cueto, I. (1992): Debate en torno al educador social: puntos de reflexión”. Revista de Servicios Sociales. Zerbitzuan, 18-19
  • Sánchez, L. (2008). Auxilio social y la educación de los pobres: del franquismo a la democracia. Foro de Educación, 10, 133–166. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2906847
  • Uribe-Etxebarria, A., Fernández-Fernández, I., Arandia, M., Alonso-Olea, M. J., Beloki, N., Aguirre, N., Otaño, J. y Remiro, A. (2009). Una visión histórica y comparativa actual sobre los sistemas de atención a la infancia desprotegiada en la Comunidad autónoma del País Vasco. XV Coloquio de Historia de La Educación, 463–475. Universidad Pública de Navarra https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/45523