El alumnado con trastorno de apego en el limbo escolar. Voces de las familias y profesionales que los y las acompañan

  1. Garai Ibáñez de Elejalde, Beatriz 1
  2. Lasarte Leonet, Gema 1
  3. Tresserras Angulo, Alaitz 1
  4. Corres-Medrano, Irune 1
  1. 1 Universidad del País Vasco - EHU
Aldizkaria:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Argitalpen urtea: 2022

Alea: 20

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 71-90

Mota: Artikulua

DOI: 10.35869/REINED.V20I2.4217 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de investigación en educación

Laburpena

Students who have experienced abandonment in their childhood and present attachment disorder are often invisible at school. The lack of understanding and training on what this means and on its consequences at school is denounced in forums of families and professionals. The aim of this study is to make visible the voice of these groups that denounce the need for a change in the school. The netnographic method is used to understand and interpret the keys present in their virtual communities. We analyzed 50 blogs and identified 559 posts or entries relevant to our object of study. We used the Nvivo-12 program to categorize and code the information obtained. The results of the study indicate that families, through blogs, share information on resources (26.59%), scientific studies (19.14%), school experiences (32.12%) and proposals for educational improvement (22.12%). Families and professionals emphasize the school community's lack of knowledge and understanding of the severity of the consequences of dropping out. They ask for increased information, training and awareness of all members of the school so that these people do not suffer school neglect and discrimination that can lead to school and social failure.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Ballestín, B. y Fàbregues, S. (2018). La práctica de la investigación cualitativa en ciencias sociales y de la educación. UOC.
  • Barudy, J. y Dantagnan. M. (2005). Los buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia. Gedisa.
  • Barudy, J. y Marquebreucq, A.P. (2009). Hijas e hijos de madres resilientes. Gedisa. Benito, R. (4 de febrero de 2020). Epigenética, acogimiento y adopción: un motivo para la esperanza [Conferencia]. Ume Alaia, Vitoria-Gasteiz.
  • Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos Formación, desarrollo y pérdida. Morata.
  • Bowlby, J. (1993). El vínculo afectivo. Paidós.
  • Campoy, I. (2019). Educación inclusiva y medidas sancionadoras en el ámbito educativo: la situación de niños y niñas con trastornos de apego. Instituto de Derechos Humanos Bartolomé de las Casas.
  • Cole, S.F., O’Brien, J.G., Gadd, M.G., Ristuccia, J., Wallace, D.L. y Gregory, M. (2009). Helping traumatized children learn. Supportive school environments for children traumatized by family violence. A report and policy agenda. Advocates for Children and Harvard Law School.
  • Cozolino, L. (2020). La enseñanza basada en el apego. Desclée.
  • Craig, S.E. (2016). The Trauma-Sensitive Teacher. Educational Leadship, 74(1), 28-32. Recuperado de: https://eric.ed.gov/?id=EJ1112050
  • Craig, S.E. (2017). Trauma-Sensitive Schools for the adolescent years. Teachers College Press.
  • Cyrulnik, B. (2009). La resiliencia o la capacidad humana de superar pérdidas, crisis, adversidades o traumas. Institut Francais.
  • Del Fresno, M. (2011). Netnografía: investigación, análisis e intervención social online. UOC. https://eric.ed.gov/?id=EJ1112050
  • Felitti, V.J., Anda, R.F., Nordenberd, D., Williamson, D.F., Spitz, A.M., Edwards, V. y Marks, J.S. (1998). Relationship of child abuse and household dysfunction to many of the leading cause of deaths in adults: The adverse childhood experiences (ACE) study. American Journal of preventative medicine, 14, 245-258. https://doi.org/10.1016/s0749-3797(98)00017-8
  • Flecha, R. (2018). Evaluación del impacto social de la investigación. Revista de Fomento Social, 73, 3-4, 485-502. https://doi.org/10.32418/rfs.2019.291-292.1514
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Gonzalo-Marrodán, J.L. (2009). Guía para el apoyo educativo de niños con trastornos de apego. LibrosenRed.
  • Gonzalo-Marrodán, J.L. (2015). Vincúlate. Relaciones reparadoras del vínculo en los niños adoptados y acogidos (AMAE). Desclée De Brouwer.
  • Heckman, J.J. (2019). Early childhood education strengthens families and can break the cycle of poverty. Heckman The economics of human potential. Recuperado de: https://heckmanequation.org/www/assets/2019/05/F_Heckman_PerryMidlife_OnePage r_050819.pdf
  • Hernán-García, M., Lineros-González, C. y Ruiz-Azarola, A. (2021). Cómo adaptar una investigación cualitativa a contextos de confinamiento. Gaceta Sanitaria, 35(3), 298- 301. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.06.007
  • López, B. (2021). Blog Ciudadano 2.0. Recuperado de: https://www.ciudadano2cero.com/que-es-un-blog/
  • Martínez, M. (2007). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Trillas.
  • Mora, R. (2014). La necesidad de organizadores externos en niños maltratados. En R. Fernández (Coord.), Neurología del abandono y el maltrato (pp. 155-166). El Hilo Rojo.
  • Rygaard, N.P. (2008). El niño abandonado. Guía para el tratamiento de los trastornos de apego. Gedisa.
  • Sandín, M.P. (2000). Criterios de validez en la investigación cualitativa: de la objetividad a la solidaridad. Revista de investigación educativa, 18(1), 223-242. Recuperado de: https://revistas.um.es/rie/article/view/121561
  • Sporleder, J. y Forbes, H.T. (2019). The trauma-informed school. Beyond Consequences Institute.
  • Stevens, J (2016). Estrés y el desarrollo temprano del cerebro. Entendiendo las experiencias adversas en la infancia (ACE). Community & Family Services. Spokane (WA). Recuperado de: https://www.pacesconnection.com/blog/in-spanish-handouts-for-parentsabout-aces-toxic-stress-and-resilience
  • Turpo, O.W. (2008). La netnografía: un método de investigación en Internet. Educar, 42, 81-93. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342130831006
  • Van der Kolk, B. (2019). Hay personas traumatizadas que no son conscientes de ello. Cuerpo y mente. Recuperado de: https://www.cuerpomente.com/entrevistas/como-el-trauma-afectaal-cerebro-y-la-vida-entrevista-bessel-van-der-kolk_4558