Los profesionales de la información y el uso de las redes sociales en las redaccionesperspectivas y desafíos por grupos de edad

  1. Ganzabal Learreta, María 1
  2. Meso Ayerdi, Koldobika
  3. Pérez Dasilva, Jesús
  4. Mendiguren Galdospin, Terese 1
  1. 1 Universidad del País Vasco UPV/EHU
Journal:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Year of publication: 2022

Issue Title: Innovacom, innovació en docència i investigació

Issue: 0

Pages: 113-130

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ANALISI.3531 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Abstract

Social media have revolutionized not just the way the profession of journalism is exercised, but also how consumers access information. Four different generations of journalists (generation Z, millennials, generation X and baby boomers) from different media in the Basque Country answered a questionnaire about their use of the main social tools such as Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn and the messaging network WhatsApp. The results of more than 500 survey responses show a large generation gap between younger and older professionals. In addition, the underutilization of some tools such as Telegram or LinkedIn evidence a lack of knowledge along with a shortage of training by companies. New applications such as TikTok or Twitch are not part of the daily routines of these journalists in any of the generations analysed.

Bibliographic References

  • ANDERSON, C. W. (2020). «Practice, interpretation, and meaning in today’s digital media ecosystem». Journalism & Mass Communication Quarterly, 97 (2), 342-359. https://doi.org/10.1177/1077699020916807
  • BAÑALES, I. (2005). «Redacción digital eitb.com». Mediatika, 11, 251-255.
  • BENCSIK, A.; HORVÁTH-CSIKÓS, G. y JUHÁSZ, T. (2016). «Y and Z Generations at workplaces». Journal of Competitiveness, 8 (3), 90-106. https://doi.org/10.7441/joc.2016.03.06
  • BERGSTROM, A. y JERVELYCKE-BELFRAGE, M. (2018). «News in social media». Digital Journalism, 6 (5), 583-598. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1423625
  • BINGHAM, C. M. (2020). «Talking about Twitch: Dropped frames and a normative theory of new media production». Convergence, 26 (2), 269-286. https://doi.org/10.1177/1354856517736974
  • CABRERA MÉNDEZ, M.; CODINA, L. y SALAVERRÍA ALIAGA, R. (2019). «Qué son y qué no son los nuevos medios: 70 visiones de expertos hispanos». Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1506-1520. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1396
  • CANTALAPIEDRA, M. J.; COCA, C. y BEZUNARTEA, O. (2000). «La situación profesional y laboral de los periodistas vascos». ZER: Revista de Estudios de Comunicación, 5 (9). https://doi.org/10.1387/zer.17441
  • DEUZE, M. (2017). «Considering a possible future for digital journalism». Revista Mediterránea de Comunicación, 8 (1), 9-18. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.1
  • DEUZE, M. y WITSCHGE, T. (2020). Beyond Journalism. Cambridge, UK: Polity Press.
  • DIMOCK, M. (2019). «Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins». Pew Research Center. PRC. Recuperado de https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/
  • DURANA, A. (2011). El perfil del periodista vasco y su formación en el ámbito social de la inmigración. Tesis doctoral. Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • GUTIÉRREZ-CUESTA, J. J.; VINK LARRUSKAIN, N. y CANTALAPIEDRA GONZÁLEZ, M. J. (2022). «La precariedad, obstáculo para la calidad periodística: Estudio de caso». Doxa Comunicación: Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 35, 113-125. https://doi.org/10.31921/doxacom.n35a1588
  • HERRERA, S. y REQUEJO, J. L. (2015). «Crear comunidad: La gran asignatura pendiente para los diarios en Twitter». Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 100, 108-119. Recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero100/la-gran-asignatura-pendiente-para-los-diarios-en-twitter/?output=pdf
  • HERRERO, E. (2014). Del 11M al 15M: Periodistas y redes sociales en España. Barcelona: UOC.
  • HERRERO DIZ, P.; TAPIA FRADE, A. y VARONA ARAMBURU, D. (2020). «La consolidación de los dispositivos móviles para el consumo de información en España». Cuadernos.Info, 46, 203-221. https://doi.org/10.7764/cdi.46.1741
  • HIGHFIELD, T. y LEAVER, T. (2016). «Instagrammatics and Digital Methods: Studying Visual Social Media, from Selfies and GIFs to Memes and Emoji». Communication Research and Practice, 2 (1), 47-62. https://doi.org/10.1080/22041451.2016.1155332
  • KAYE, D. B. V.; CHEN, X. y ZENG, J. (2021). «The coevolution of two Chinese mobile short video apps: Parallel platformization of Douyin and TikTok». Mobile Media & Communication, 9 (2), 229-253. https://doi.org/10.1177/2050157920952120
  • KIM, H.; KNIGHT, D. K. y CRUTSINGER, C. (2009). «Generation Y employees’ retail work experience: The mediating effect of job characteristics». Journal of Business Research, 62 (5), 548-556. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.06.014
  • LARRAÑAGA ZUBIZARRETA, J. (2009). «Aproximación al perfil profesional y laboral del periodista digital en el País Vasco». En: Iberoamérica: Comunicación, cultura y desarrollo en la era digital. Comunicación presentada en Ibercom 06. IX Congreso Iberoamericano de Comunicación, 15-18 de noviembre. Sevilla.
  • LÓPEZ-GARCÍA, X.; RODRÍGUEZ-VÁZQUEZ, A. I. y PEREIRA-FARIÑA, X. (2017). «Competencias tecnológicas y nuevos perfiles profesionales: Desafíos del periodismo actual». Comunicar, 25 (53), 81-90. https://doi.org/10.3916/C53-2017-08
  • MALLABIA, I. y MESO, K. (2012). «Periodistas y medios en las redes sociales». XII Congreso Periodismo Digital, 15-16 de marzo. Huesca.
  • MARCOS-GARCÍA, S.; ALONSO-MUÑOZ, L. y LÓPEZ-MERI, A. (2021). «Periodismo y nuevas narrativas: Storytelling como formato de difusión informativa en redes sociales». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27 (2), 553-567. https://doi.org/10.5209/esmp.71193
  • MARTA-LAZO, C.; RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, J. M. y PEÑALVA, S. (2020). «Competencias digitales en periodismo: Revisión sistemática de la literatura científica sobre nuevos perfiles profesionales del periodista». Revista Latina de Comunicación Social, 75, 53-68. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1416
  • MARTÍN GARCÍA, A.; BUITRAGO, A. y AGUADED, I. (2022). «La voz del periodismo en las redes sociales: Cartografía y funciones del community manager de medios informativos como nuevo actor de la comunicación periodística». Profesional de la Información, 31 (3), e310303. https://doi.org/10.3145/epi.2022.may.03
  • MARTÍN GRANADOS, I. (2016). Telegram, herramienta de comunicación política. Asociación de Comunicación Política (ACOP). Recuperado de https://compolitica.com/telegram-herramienta-decomunicacion-politica/
  • MARTÍN SABARÍS, R. y AMURRIO, M. (2003). «¿Para qué sirven los periodistas?: Percepciones de los y las profesionales de radio y televisión de la CAPV». Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 14, 11-28.
  • MELLADO, C. y ALFARO, A. (2020). «Platforms, journalists, and their digital selves». Digital Journalism, 8 (10), 1258-1279. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1817763
  • MELLADO, C. y HERMIDA, A. (2021). «The promoter, celebrity, and joker roles in journalists’ social media performance». Social Media + Society, 7 (1), 1-11. https://doi.org/10.1177/2056305121990643
  • MESO AYERDI, K. (2003). «La formación del periodista digital». Chasqui, 84, 4-10.
  • MESO, K.; DÍAZ NOCI, J.; LARRAÑAGA, J. y LARRONDO, A. (2011). Euskal Herriko kazetari digitalen lanbide-jarrerak eta lan-egoera. Bilbao: Servicio Editorial de la UPV/EHU.
  • MORAL, J. A. del (2005). «El periodista digital». Mediatika, 11, 199-209.
  • MORENO ESPINOSA, P. (2018). «Periodismo digital, paradigma del nuevo panorama interactivo». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23 (2), 1299-1317. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.58046
  • NEGREDO, S.; AMOEDO, A.; VARA-MIGUEL, A.; MORENO, E. y KAUFMANN, J. (2020). Digital Unav – Center for internet studies and digital life. Facultad de Comunicación. Universidad de Navarra. Recuperado de https://www.digitalnewsreport.es/resumen-ejecutivo-digitalnewsreport-es-2020-decrece-la-confianza-en-la-informacion-sube-el-pago-por-noticias-digitales-y-aumenta-el-dominio-del-movil/
  • OLIVARES-GARCÍA, F. J. y MÉNDEZ MAJUELOS (2022). «Periodistas y comunicadores en Twitch: Medios más allá de las redes sociales». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 66, 45-61. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3473
  • PALOMO, B. y SEDANO, J. (2018). «WhatsApp como herramienta de verificación de fake news: El caso de B de Bulo». Revista Latina de Comunicación Social, 73. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1312
  • PAVLIK, J. V. (2013). «Innovation and the future of journalism». Digital Journalism, 1 (2), 181-193. https://doi.org/10.1080/21670811.2012.756666
  • PEÑA, S. (2005). «Kazetarien formazioa aro digitalean». Mediatika: Cuadernos de Medios de Comunicación, 11, 319-326.
  • QUIROZ, Y. R. (2015). «Aplicación de WhatsApp en el periodismo digital y ciudadano». Hamut’ay: Revista de Divulgación Científica de la Universidad Alas Peruanas, 2 (1), 71-83. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v2i1.854
  • RADA, V. D. de (2012). «Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet». Papers: Revista de Sociologia, 97 (1), 193-223. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v97n1.71
  • SÁNCHEZ GONZALES, H. y MARTOS MORENO, J. (2020). «Telegram como herramienta para periodistas». Revista de Comunicación, 19. http://dx.doi.org/10.26441/rc19.2-2020-a14
  • SEDANO, J. y PALOMO, B. (2018). «Aproximación metodológica al impacto de WhatsApp y Telegram en las redacciones». Hipertext, 16, 61-67. https://dx.doi.org/10.31009/hipertext.net.2018.i16.10
  • SIXTO-GARCÍA, J.; SILVA-RODRÍGUEZ, A.; RODRÍGUEZ VÁZQUEZ, A. I. y LÓPEZ GARCÍA, X. (2022). «Redefining journalism narratives, distribution strategies and user involvement based on innovation in digital native media». Journalism, 0 (0), 1-20. https://doi.org/10.1177/14648849211062766
  • TEJEDOR CALVO, S. y CERVI, L. (2017). «Análisis de los estudios de Periodismo y Comunicación en las principales universidades del mundo: Competencias, objetivos y asignaturas». Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1626-1647. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238
  • VARONA-ARAMBURU, D. y SÁNCHEZ-MUÑOZ, G. (2016). «Las redes sociales como fuentes de información periodística: Motivos para la desconfianza entre los periodistas españoles». El Profesional de la Información, 25 (5). https://doi.org/10.3145/epi.2016.sep.10
  • WU, Y. (2019). «How Age Affects Journalists: Adoption of Social Media as an Innovation». Journalism Practice, 13 (5), 537-557. https://doi.org/10.1080/17512786.2018.1511821
  • YAMAMOTO, M.; NAH, S. y CHUNG, D. S. (2017). «Conceptualizing Citizen Journalism: US News Editors’ Views». International Journal of Communication, 11, 684-700. https://doi.org/10.1177/1464884916686596