Es un alivio ser capaz de prestar atenciónApuntes sobre una comunidad de aprendizaje, la investigación educativa y la figura de arteeducadora en tiempos de neoconservadurismo y metodocentrismo.

  1. Aranburu Etxegoien, Leire 1
  2. Urzain Martínez, Amaia 1
  1. 1 Universidad del Pais Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Dpto Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2020

Issue Title: Arte y/en/desde la Universidad

Volume: 8

Issue: 1

Pages: 25-35

Type: Article

DOI: 10.1387/AUSART.21545 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Abstract

The article proposes a reflection on how, from the university, places of transit such as learning communities like ARTikertuz can be created where subjects under construction dialogue to think about transforming educational practices from the perspective of art. Bearing in mind that neoconservative ideology and pragmatism are the order of the day, the modes of narrative research are proclaimed as strategies of resistance to the neoliberal drift of educational institutions. In the article we first situate the reader in front of the context of research within a learning community as a tool of resistance; we situate the proposal in a theoretical and conceptual framework that allows us to approach the experience from reflectivity, understanding the very act of writing (of this article) as an investigation of what happens when people come together.

Bibliographic References

  • Calderón García, Natalia & Fernando Hernández Hernández. 2019. La investigación artística: Un espacio de conocimiento disruptivo en las artes y en la universidad. Barcelona: Octaedro
  • Garcés Mascareñas, Marina. 2017. Nueva ilustración radical. Barcelona: Anagrama
  • Hernández Hernández, Fernando. 2019. “Pensar la educación (y las humanidades) desde el posthumanismo”. Conferencia I Congreso Internacional Humanidades Digitales y Pedagogías Culturales, Valencia, 7-8 nov. Vídeo de Youtube, 26:21, 13 dic. https://www.youtube.com/watch?v=bTLGdzryNf0
  • Hester, Helen. 2018. Xenofeminismo: Tecnologías de género y políticas de reproducción. Traducción de Hugo Salas. Buenos Aires: Caja Negra
  • Melo, Alessandro de, et al. 2019. Perspectivas decoloniales sobre la educación. Prólogo, Gunther Dietz. Málaga: UMA
  • Pascual Otero, Andrea de & David Lanau Latre. 2018. El arte es una manera de hacer (no una cosa que se hace): Reflexiones a partir de una conversación de Luis Camnitzer y María Acaso. Madrid: Los Libros de la Catarata
  • Rivas Flores, Ignacio. 2020. “La investigación educativa hoy: Del rol forense a la transformación social”. Márgenes 1: 3-22.
  • Ruido Pidre, María. 2019. Escenas eliminadas. Fragmentos inéditos intervención en Radio Macba, 11 junio. Podcast de radio, 27:19, 21 ago. https://rwm.macba.cat/es/extra/sonia-290-maria-ruido-escenas-eliminadas
  • Sánchez de Serdio Martín, Aida. 2007. "Política relacional en las prácticas artísticas colaborativas: Cooperación y conflicto en el desarrollo de un proyecto de vídeo comunitario". Tesis Univ. de Barcelona