Hezkuntza Berrikuntza Proiektuak Euskal Herriko Unibertsitatean. Proyectos de Innovación Educativa en la Universidad del País Vasco.

  1. Ereñaga De Jesús, Ainara 1
  2. Rekalde-Rodriguez, Itziar 2
  1. 1 Kurutziaga Ikastola Koop. Elk
  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
El Guiniguada

ISSN: 0213-0610 2386-3374

Year of publication: 2021

Issue Title: El Guiniguada

Issue: 30

Pages: 104-121

Type: Article

DOI: 10.20420/ELGUINIGUADA.2021.408 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: El Guiniguada

Sustainable development goals

Abstract

The Educational Innovation Projects (EIP) at the University of the Basque Country have a track record of more than 15 years. In order to understand aspects of this itinerary, the themes, priority lines of intervention and the language used are analysed, as well as the evolution of these aspects over the years. The case method has been used and documentary analysis as a data collection technique. The results show that a total of 510 projects have been carried out with 2,844 participations; 52.16% deal with the subject of active and autonomous learning, and the presence of Basque represents 8% of the projects. The conclusion is that the EIPs have been consolidated at the university as a research activity on teaching practice itself, dealing with subjects that today's society demands but the language for dealing with them is still Spanish.

Bibliographic References

  • Alkorta, I. (2011). Introducción. I. Fernández e I. Rekalde. Una universidad que aprende: innovación y cambio educativo en la UPV/EHU. Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
  • Balluerka, N. (2008). Introducción. En T. Palomares, M.N. González y J. Mª Madariaga. La Innovación Educativa en la Universidad: adaptación al cambio (pp. 11-14). Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
  • Barraza, A. (2013). ¿Como elaborar proyectos de innovación educativa?. Universidad pedagógica de Durango.
  • Bauman, Z. (2003). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.
  • Benedito, V. (2005). Prólogo. En J.Mª Goñi. El espacio europeo de educación superior, un reto para la universidad (pp. 9-17). Octaedro.
  • Bisquerra, R. (Coord.) (2012). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
  • Couto-Cantero, P. (2018). Innovación, comunicación y práctica docente. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 27, 7-12.
  • Etxague, X. (2006). Introducción. En J. Guisasola y T. Nuño. La educación universitaria en tiempos de cambio (pp. 9-19). Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
  • Fernández, I. y Rekalde, I. (2011). Análisis del impacto de la formación continua del PDI en la UPV/EHU (2006-2011): retrospectiva y líneas de avance. En I. Fernández e I. Rekalde (Coord.). Una universidad que aprende: innovación y cambio educativo en la UPV/EHU (pp.19-44). Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
  • Fernández-Martínez, M.M., Carrión, J.J., Luque, A. y Román, I. (Coords.) (2020). Innovación docente en la universidad y realidades emergentes. Octaedro.
  • GIEB -UPV/EHUko Gizakiekin lotutako Ikerketetarako Etika Batzordea (2020). https://www.ehu.eus/eu/web/ceid/ceish/comite
  • Gil, J. (2003). La estadística en la investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), 231-248.
  • González, M.N. y Madariaga, J.Mª. (2008). Respuestas innovadoras a nuevas situaciones educativas. En T. Palomares, M. N. González y J.Mª Madariaga, (Coord). La Innovación Educativa en la Universidad: adaptación al cambio (pp. 25-30). Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
  • Hannan, A. y Silver, H. (2005). La innovación en la enseñanza superior. Enseñanza, aprendizaje y culturas institucionales. Narcea.
  • Hargreaves, A., Earl, L., Moore, S. y Manning, S. (2001). Aprender a cambiar. La enseñanza más allá de las materias y los niveles. Octaedro.
  • Imbernón, F. (2000). Un nuevo profesorado para una nueva universidad. ¿Conciencia o presión? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 38, 37-46. http://w.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1223490004.pdf
  • Juárez, H. Mª (2011). Marco teórico, profesional y legal. Ministerio de Educación (Eds). Estudio sobre la innovación educativa en España. Ministerio de Educación.https://fracasoacademico.files.wordpress.com/2013/12/estudio_innovacic3b3n_educ_espac3b1a.pdf
  • King, N. & Anderson, N. (1995). Innovation and Change in Organizations. Routledge.
  • Lukas, J.F. eta Santiago, K. (2016). Hezkuntza ebaluazioa. Euskal Herriko Unibertsitate Argitalpen Zerbitzua.
  • Marcelo, C. (1997). La naturaleza de los procesos de cambio. En C. Marcelo y J. López. Asesoramiento curricular y organizativo en educación (pp. 9-39). Ariel.
  • Mendia, A. eta Rekalde, I. (2019). iRAKER: UPV/EHUko irakasleen gaitasun akademikoa garatzeko programa. Lehen deialdiaren inpaktuaren balorazioa. Uztaro: giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, 114, 5-31.
  • Murillo, F. J. (2006). Retos de la innovación para la investigación educativa. En T. Escudero y A.D. Correa, (Coord). Investigación en innovación educativa: algunos ámbitos relevante (pp. 23-54). La Muralla.
  • Navarro, E., Jiménez, E., Rappoport, S. y Thoilliez, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. UNIR Editorial.
  • Padilla, A. y Rosique, J.A. (2009). El Proceso de Bolonia: hacia la creación del espacio común europeo de educación. Reencuentro, 54, 37-51.
  • Palomares, T. (2008). Claves de la relevancia de los proyectos de innovación educativa en la universidad del siglo XXI. En T. Palomares, M.N. González y J. Mª. Madariaga. La Innovación Educativa en la Universidad: adaptación al cambio (pp. 15-24). Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.
  • Pizzolitto, A.L. y V. Macchiarola. (2015). Un estudio sobre cambios planificados en la enseñanza universitaria: origen y desarrollo de las innovaciones educativas. Innovación Educativa, 15 (67), 111-134.
  • Rekalde-Rodríguez, I. y Mendia-Urrutia, A. (2020). Una formación participativa para el profesorado novel. El caso de la UPV/EHU. Revista de Investigación en Educación, 18(2), 118-134. DOI: https://doi.org/10.35869/reined.v18i2.2838
  • Rivera, E. y Torre, E. De la (2005). Democratizar el aula universitaria. Una propuesta alternativa de formación inicial universitaria desde la participación del alumnado. Revista Investigación en la Escuela, 57, 85-95.
  • Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
  • Rodríguez-Gómez, D. & Garín, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24(46), 73-90.
  • Roig-Vila, R. (Ed.) (2020). La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas. Octaedro.
  • Ros, I., Ugarte, E., Ayerbe, M., Rekalde, I. y Garay, U. (2017). Análisis de la última convocatoria de Proyectos de Innovación Educativa presentados en la Universidad del País Vasco. En T. Ramiro, Mª. T. y M. P. Bermúdez. Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior. Libro de resúmenes XIV FECIES (p. 361). Editorial Universidad de Granada.
  • Simons, H. (2011). El Estudio de caso: Teoría y Práctica. Morata.
  • Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Tejada, J. (2007). La innovación educativa. En J. Tejada, V. Giménez, F. Gan Bustos, G. Viladot, M. Fandos, A. Pio González, y J.M. Jiménez. Formación de formadores. Tomo 2 (pp. 631-712). Escenario institucional. Paraninfo.
  • Tomàs, M., Borrell, N., Castro, D., Feixas, M., Bernabeu, D., y Fuentes, M. (2010a). La cultura innovadora de las universidades: estudio de casos. Octaedro.
  • Tomàs, M., Castro, D., y Feixas, M. (2010b). Dimensiones para el análisis de las innovaciones en la universidad. Propuesta de un modelo. Bordón, 62 (1), 139-151.
  • Tomàs-Folch, M. (2019). La Universidad: Retos y desafíos. Retos para una sociedad más inclusiva, más culta y más competitiva. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 28, 10-18.
  • UPV/EHUko Hezkuntza Laguntza Zerbitzuaren web gunea. (2020). https://www.ehu.eus/es/web/sae-helaz).
  • UPV/EHUko webgunea (2020). https://www.ehu.eus/eu/aurkezpena
  • UPV/EHU zenbakitan (2020). http://www.ehu.eus/zenbakitan/eu/node/120.html
  • Vázquez, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Aljibe.