Movilidad virtual abierta para la formación continua de profesorado K-12la experiencia del Congreso Internacional Virtual conectandoescuelas.org

  1. Kerexeta Brazal, Itziar 1
  2. Camara Pereña, Sonia 2
  3. Darretxe Urrutxi, Leire 1
  4. Martinez Monje, Pedro Manuel 1
  1. 1 Universidad del País Vasco (España)
  2. 2 Profesional independiente (airea e-Learning)
Aldizkaria:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakien izenburua: Movilidad virtual: abriendo las movilidades educativas

Zenbakia: 75

Orrialdeak: 49-64

Mota: Artikulua

DOI: 10.21556/EDUTEC.2021.75.1895 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Laburpena

This article presents the review of the virtual mobility experience of the International Virtual Congress connecting schools, held on 6, 7 and 8 May 2019 with a group of 411 attendees from 8 countries in Latin America and Spain working on compulsory education (K-12) and universal accessibility and inclusion in school. The virtual format was chosen following open virtual mobility criteria as a guarantee of inclusion. Free registration was chosen to ensure economic accessibility, the virtual format to facilitate international contact and the possibility of participation for educational agents from rural communities, and the clear commitment to multiple literacies, offering audio, Spanish Sign Language and Visual Thinking simultaneously  An analysis of the impact and dissemination achieved, the accompaniment of the organisational and honorary committees, as well as the responses to the satisfaction survey carried out on the people who participated in the congress, led us to the conclusion that this format is very collaborative and accessible, also creating a high impact in the generation of a virtual network where common knowledge can be shared.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alonso, F. (2007). Algo más que suprimir barreras: conceptos y argumentos para una accesibilidad universal. TRANS: revista de traductología, 11, 15-30. https://doi.org/10.24310/TRANS.2007.v0i11.3095
  • Buchem, I., Konert, J., Carlino, C., Casanova, G., Rajagopal, K., Firssova, O., y Andone, D. (2018). Designing a Collaborative Learning Hub for Virtual Mobility Skills - Insights from the European Project Open Virtual Mobility. En P. Zaphiris & A. Ioannou (eds.), Learning and Collaboration Technologies (pp.350-375). Springer.
  • Borgman, C. L., Leazer, G. H., Gilliland-Swetland, A. J., y Gazan, R. (2001). Iterative design and evaluation of a geographic digital library for university students: A case study of the Alexandria Digital Earth Prototype (ADEPT). En P. Constantopoulos & I.T. Sølvberg (eds.), Research and Advanced Technology for Digital Libraries (pp. 390-401). Springer.
  • Cabero, J. (2006). Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20, a053. https://doi.org/10.21556/edutec.2006.20.510
  • Deardoff, D. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education, 10 (3), 241-266. https://doi.org/10.1177/1028315306287002
  • Duart, J. M., y Martínez, M. J. (2001). Evaluación de la calidad docente en entornos virtuales de aprendizaje. Cuadernos IRC. http://reddigital.cnice.mec.es/6/Documentos/docs/articulo12_material.pdf
  • Eurydice Report. (2015). La profesión docente en Europa. Publications Office.
  • Garcia-Aretio, L., Álvarez-González, B., y Ruiz-Corbella, M. (2008). NetACTIVE: bases y propuestas para las buenas prácticas en movilidad virtual (Un enfoque intercontinental)
  • García-Peñalvo, F. J., y Seoane Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge society, 16(1), 119-144. https://doi.org/10.14201/eks2015161119144
  • Hjorth, L. (2006). Being mobile: In between the real and reel. In Asian Pop and Mobile Cultures conference, Gwangju (Vol. 28, p. 29).
  • Gómez, L., y Silas, J. (2016). La comunidad virtual de práctica. Alternativa para la formación continua de profesores. CPU-E, Revista De Investigación Educativa, p. 28-51. http://ref.scielo.org/bphks8
  • Harasim, L., Roxanne, S., Turoff, M., y Teles, L. (2000). Redes de aprendizaje: guía para la enseñanza y el aprendizaje en red España. Gedisa.
  • Illanas, A., y Llorens, F. (2011). Los retos Web 2.0 de cara al EEES. RUA. http://hdl.handle.net/10045/19766
  • Kahiigi Kigozi, E., Ekenberg, L., Hansson, H., Tusubira, F. F., y Danielson, M. (2008). Exploring the e-learning state of art. Electronic Journal of E-Learning, 6(2), 77-88. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-18592
  • Lave, J., y Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.
  • Leask, B. (2009). Using Formal and Informal Curricula to Improve Interactions between Home and International Students. Journal of Studies in International Education, 13(2), 205-221. https://doi.org/10.1177/1028315308329786
  • Ortega, J. A. (2015) Fundamentación y estrategias tecnológico-didácticas del modelo Affective Learning aplicado a contextos inclusivos y accesibles. En L. Bengochea, C. Delia y A. Miñán (coord.), Formación virtual inclusiva y de calidad para el siglo XXI (pp. 32-34). Editorial Universidad de Granada.
  • Pérez, M. G., y Sánchez, I. O. (2010) Atención a la e-accesibilidad y usabilidad universal en el Diseño Formativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 89-99. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61337
  • Poce, A., Amenduni, F., Re, M., y De Medio, C. (2020). Assessing a MOOC users experience in a virtual mobility project: preliminary results for quality enhancement. Italian Journal of Educational Technology, 28(1), 62-76. https://doi.org/10.17471/2499-4324/1126
  • Ruiz Corbella, M., García Aretio, L., Álvarez González, B., y Rubio Gómez, M. J. (2011). Movilidad virtual en másteres a distancia en Europa y América Latina. Un camino por recorrer. Revista Iberoamericana De Educación, 55, 225-242. https://rieoei.org/RIE/article/view/533
  • Saavedra, L. E. P., & Cervera, M. G. (2020). Desafíos para las universidades colombianas frente a políticas nacionales e internacionales de integración de TIC en la educación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (73), 51-65.
  • Souza, M. S., Migliorati, M. A., Vidarte Asorey, V., Vestfrid, P., Palazzolo, F. y Otrocki, L. (2009). De congresos presenciales a congresos virtuales. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/26807/Documento_completo.PDF?sequence=1&isAllowed=y
  • Torres, R. M. (2006). Derecho a la educación es mucho más que acceso de niños y niñas a la escuela. https://cutt.ly/fg88DcV
  • Vriens, M., Op de Beeck, I., y Van Petegem, W. (2013). Make it work! Integrating virtual mobility in international internships. EDULEARN13 (pp. 5521-5527). IATED.