Emozioak unibertsitateko ikasketa prozesuen ardatzBilboko Hezkuntza Fakultateko Lehen Hezkuntzaren kasua

  1. Nerea Larruzea-Urkixo
  2. Olga Cardeñoso Ramírez
  3. Nahia Idoiaga Mondragon
Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2019

Volumen: 31

Número: 1

Páginas: 177-194

Tipo: Artículo

DOI: 10.1387/TANTAK.20578 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

This study was aimed at deepening into the understanding of students’ emotions in selfperceived meaningful situations. 410 situations were analyzed, identified by 141 Primary Education Bacherlor’s Degree students (102 women and 39 men). The analysis of the situations was carried out through lexical analysis, using Reinert method and the relation between independent variables was examined through specificty analysis. The results showed that the most significant emotions for students were anxiety when doing oral presentations, anger when working in groups and joy resulting from the obtention of good results. In the case of independent variables, differences between students’ characteristics were observed. This research raises the need of reconsidering different aspects of the degree, as well as the importance of including emotional intelligence in it.

Referencias bibliográficas

  • Barraza, A., eta Muñoz, M. (2019). La felicidad en estudiantes normalistas y su relación con el estrés académico. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica, 9(17), 17-23,
  • Beilock, S. L., Gunderson, E. A., Ramirez, G., eta Levine, S. C. (2010). Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement. PNAS, 107(5), 1860- 1863. doi:https://10.1073/pnas.0910967107
  • Bieg, M., Goetz, T., Wolter, I., eta Hall, N.C. (2015). Gender stereotype endorsement differentially predicts girls’ and boys’ trait-state discrepancy in math anxiety. Frontiers in Psychology, 6, 1-8. doi: https://10.3389/fpsyg.2015.01404Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis
  • Bisquerra, R. (2009). Psicopedagpgía de las emociones. Madrid: Síntesis.
  • Brígido, M., Borrachero, A. B., Bermejo, M. L. eta Mellado, V. (2013). Prospective primary teachers’ self-efficacy and emotions in science teaching. European Journal of Teacher Education, 36(2), 265-288.
  • Cacioppo, J. T., eta Petty, R. E. (1981). Social psychological procedures for cognitive response assessment: The thought-listing technique. In T. V. Merluzzi, G. R. Glass eta M. Genest (Eds.), Cognitive assessment (pp. 309-342). New York: The Guilford Press.
  • Calvete, E., Estévez, A., Landín, C., Martínez, Y., Cardeñoso, O., Villardón, L., eta Villa, A. (2005). Self-talk and affective problems in college students: Valence of thinking and cognitive content specificity. Spanish Journal of Psychology, 8(1), 56-67.
  • Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Barcelona: Herder.
  • Christie, H., Tett, L., Cree, V. E., Hounsell, J., eta McCune, V. (2008). ‘A real rollercoaster of confidence and emotions’: Learning to be a university student. Studies in Higher Education, 33(5), 567-581. doi: https://10.1080/030750708 02373040Frenzel, A.C., Thrash, T.M., Pekrun, R., eta Goetz, T. (2007) Achievement emotions in Germany and China: A cross-cultural validation of the Academic Emotions Questionnaire—Mathematics. Journal of Cross-CulturalPsychology, 38, 302–309.
  • Gil, P. eta Martínez, M. (2016). Emociones percibidas, por alumnos y maestros,en Educación Física en 6.º curso de primaria. Educación XX1, 19(2), 179-204, doi: https://10.5944/educXX1.14230
  • Gilar-Corbi, R., Pozo-Rico, T. eta Castejón-Costa, L. (2019). Desarrollando la inteligencia emocional en educación superior: evaluación de la efectividad de un programa en tres países. Educación XX1, 22(1), 161-187, doi: https://10.5944/educXX1.19880 Ibáñez, N. (2002). Las emociones en el aula. Estudios Pedagógicos, 28, 31-45.
  • Idoiaga, N., Gil De Montes, L., eta Valencia, J. F. (2015). Communication and representation of risk in health crises: The influence of framing and group identity. Revista De Psicología Social: International Journal of Social Psychology, 31(1), 59-74. doi: https://10.1080/02134748.2015.1101313
  • Igartua, J. J. (1998). La técnica de listado de pensamientos como método de investigación en comunicación publicitaria. Comunicación eta Cultura, 3, 43-62.
  • Klein, O., eta Licata, L. (2003). When group representations serve social change: The speeches of patrice lumumba during the congolese decolonization. British Journal of Social Psychology, 42, 571-593. doi:https://10.1348/014466603322595284
  • Lang, P. J. (1968). Fear reduction and fear behavior: Problems in treating a construct. In J. U. H. Shilem (Ed.), Research in psychotherapy (90-102). Washington: American Psychological Association.
  • Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York, NY, US: Oxford University Press.
  • Mega, C., Ronconi, L., eta De Beni, R. (2014). What makes a good student? how emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121-131.
  • Morin, A., Duhnych, C., eta Racy, F. (2018). Self-reported inner speech use in university students. Applied Cognitive Psychology, 32(3), 376-382. doi: https://10.1002/acp.3404
  • Norem, J.K., eta Chang, E. C. (2002). The positive psychology of negative thinking. Journal of Clinical Psychology, 58(9), 993-1001.
  • Ormeño, A. (2016). Uso de las tecnologías en el aprendizaje formal, no formal e informal en estudiantes de la carrera de odontología de la universidad de los Andes, Santiago. Chile. (Tesis Doctoral). Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • Paoloni, R. (2014). Emociones en contextos académicos. perspectivas teóricas e implicaciones para la práctica educativa en la universidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(3), 567-596. doi:http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.34.14082
  • Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., eta Perry, R. (2002). Academic emotions instudents’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative re-search. Educational Psychologist, 37(2), 91-106. doi:https://10.1207/S15326985EP3702_4
  • Pekrun, R., Goetz, T., Perry, R. P., Kramer, K., Hochstadt, M., eta Molfenter, S. (2004). Beyond test anxiety: Development and validation of the test emotions questionnaire (TEQ). Anxiety Stress Coping, 17, 287–316.
  • Pulido-Acosta, F., eta Herrera-Clavero, F. (2019). Prediciendo el rendimiento académico infantil a través de la inteligencia emocional. Psicología Educativa, 25, 23-30. doi:https://doi.org/10.5093/psed2018a16
  • Reinert, M. (1996). Alceste (version 3.0). Toulouse: Images.
  • Retana-Alvarado, D. A., De Las Heras, M. A., Vázquez-Bernal, B., eta JiménezPérez, R. (2018). El cambio en las emociones de maestros en formación inicial hacia el clima de aula en una intervención basada en investigación escolar. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación De Las Ciencias, 15(2), 2602-1-2602-16. doi:http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2602
  • Rodrigo-Ruiz, D. (2016). Effect of teachers’ emotions on their students: Some evidence. Journal of Education eta Social Policy, 3(4), 73-79.
  • Roces, C.; Tourón, J. eta González-Torres, M. C. (1995). Motivación, estrategias de aprendizaje y rendimiento de los alumnos universitarios. Bordón 47(1), 107-120
  • Rowe, A. D., eta Fitness, J. (2018). Understanding the role of negative emotions in adult learning and achievement: A social functional perspective. Behavioral Sciences, 8(2), 27. doi:https://doi.org/10.3390/bs8020027
  • Sánchez, F., Carvajal, F., eta Saggiomo, C. (2016). Autodiálogos y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Anales De Psicología, 32(1), 139- 147. doi: https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.188441
  • Schonhardt-Bailey, C. (2013). Deliberating american monetary policy: A textual analysis. Cambridge: MIT Press.
  • Schutz, P., eta Pekrun, R. (2007). Emotion in education. San Diego: Academic Press.
  • Tarragona, M. (2013). Psicología positiva y terapias constructivas: una propuesta integradora. Terapia Psicológica, 31(1), 115-125.
  • Trigwell, K., Ellis, R. A., eta Han, F. (2012). Relations between students’ approaches to learning, experienced emotions and outcomes of learning. Studies in Higher Education, 37(7), 811-824 doi: https://doi.org/10.1080/03075079.201 0.549220
  • Zeidner, M. (2014) Anxiety in education. P.A. Alexander, R. Pekrun, eta L. Linnenbrink-Garcia (Eds.), International Handbook of Emotions in Education (265–288). London: Routledge.