Análisis de prácticas inclusivas y exclusoras en dos centros educativos del país vasco

  1. Leire Darretxe Urrutxi
  2. Javier Goikoetxea Piédrola
  3. Almudena Fernández González
Journal:
Actualidades Investigativas en Educación

ISSN: 1409-4703

Year of publication: 2013

Volume: 13

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.15517/AIE.V13I2.11734 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Actualidades Investigativas en Educación

Abstract

This article analyses the data collected for a PhD dissertation on one Primary and another Secondary school in the Basque Country, on the basis of the contributions to the discipline of the school organization regarding the process of inclusive education. The ethnographic study was conducted through a non -participant observation, transferred mainly to video and interviews with the teachers involved. A questionnai re was designed and the information was coded following the classroom ecological model and complemented with categories drawn from the Index. The results analysed in detail for each school, show varying practices towards inclusiveness approaches. In conclusion, we have identified how certain elements, such as the organizational culture, the organizational structures and the teachers’ beliefs, among others aspects, become key factors to further progress towards more inclusive practices.

Bibliographic References

  • Argyris, Chris, Schön, Donald A.. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Addison-Wesley. Reading^eMA MA.
  • Argyris, Chris, Schön, Donald A.. (1996). Organizational learning II: Theory, method and practice. Addison-Wesley. Readin^eMA MA.
  • Armengol, Carme. (2001). La cultura de la colaboración: Reto para una enseñanza de calidad. la Muralla, SA. ^eMadrid Madrid.
  • Booth, Tony. (1996). Exclussions from school. Routledge. ^eLondon London.
  • Booth, Tony, Ainscow, Mel. (1998). From them to us. Routledge. ^eLondon London.
  • Booth, Tony, Ainscow, Mel. (2002). Index for Inclusion: Developing learning and participation in schools. Center for Studies on Inclusive Education.
  • Booth, Tony, Ainscow, Mel. (2005). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva: desarrollando elaprendizaje y la participación en las escuelas. Servicio de Publicaciones del Gobierno VascoEusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia. ^eVitoria-Gasteiz Vitoria-Gasteiz.
  • Darretxe, Leire. (2010). El análisis ecológico del aula desde los principios de la escuela inclusiva: Estudio de Casos.
  • Goikoetxea, Javier, Aristizabal, Pilar, Darretxe, Leire, Ibárrola, Jose Antonio, Tellería, Begoña, Gairín, Joaquín, Armengol, Carme. (2005). Desarrollo organizativo, desarrollo curricular y resultados de los centros y de los alumnos/as.
  • Luengo Horcajo, F.. (2006). El proyecto Atlántida: Experiencias para fortalecer el eje escuela, familia y municipio. Revista de Educación. 177-194
  • Parrilla Latas, Angeles. (1996). Apoyo a la escuela: Un proceso de colaboración. Ediciones Mensajero. ^eBilbao Bilbao.
  • Parrilla Latas, Angeles, Daniels, Harry. (1998). Creación y desarrollo de grupos de apoyo entre profesores. Ediciones Mensajero. ^eBilbao Bilbao.
  • Parrilla Latas, Angeles, Gallego Vega, Carmen. (1998). Grupos de apoyo entre profesores. Cuadernos de Pedagogía. 29-44
  • Rodríguez Gómez, Gregorio, Gil Flores, Javier, García Jiménez, Eduardo, Etxebarría Murguiondo, Juan. (1995). Análisis de datos cualitativos asistido por ordenador:: Aquad y Nudist. PPU, SA. ^eBarcelona Barcelona.
  • Smircich, Linda. (1985). Organizational culture. Sage. Beverly Hills^eCalifornia California.
  • Stainback, Susan, Stainback, William, Jackson, H.James. (1999). Aulas inclusivas. Narcea. ^eMadrid Madrid.
  • Weick, Karl E.. (1983). Letter to Editor. Fortune.