El empleo de herramientas de la Web 2.0 para el desarrollo de estrategias cognitivasun estudio comparativo

  1. Garay Ruiz, Urtza
  2. Luján García, Carmen
  3. Etxebarria Lejarreta, Aintzane
Revista:
Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

ISSN: 1697-7467

Año de publicación: 2013

Número: 20

Páginas: 169-186

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/DIGIBUG.25053 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The use of the internet in University classrooms opens a new range of possibilities. Web 2.0 provides a variety of tools that contribute to the development of cognitive strategies, which are essential for students� autonomous learning. However, how do current university students actually use these tools to consciously develop their cognitive strategies? In this paper, we answer this question, in addition to comparing the results found amongst students of the same academic level in two universities which are geographically distant from each other; namely the University of the Basque country and the University of Las Palmas de Gran Canaria

Referencias bibliográficas

  • Alonso F. (1993). Metacognición y Aprendizaje. Madrid: UCM.
  • Crespo, N. M. 2004. "La Metacognición: Las diferentes vertientes de una Teoría", en Signos, 33, 48:97-115.
  • Cyr, P. (2000). Estrategiak bigarren hizkuntza baten irakaskuntzan (Traducción de: Boni Urkizu). Donostia: HABE (Itzulpen saila, 42).
  • Gallego J. (1997). Las estrategias cognitivas en el aula. Programas de intervención psicopedagógica. Madrid: Editorial Escuela Española.
  • ÓMalley, M.; Chamot, A. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should know. Boston: Heinle & Heinle Publishers.
  • Politzer, R. & McGroarty, M. (1985). "An exploratory study of learning behaviors and their relationships to gains in linguistic and communicative competence.", in TESOL Quarterly, 19: 103-24.
  • Rubin, J. (1981). "Study of cognitive processes in second language learning", Applied Linguistics, 11: 117-131.
  • Skehan, P. (1997). Individual differences in second-language learning. London: Arnold.
  • Villanueva, M. L. (1997). "Estilos cognitivos y estilos de aprendizaje. Autonomía y aprendizaje de lenguas", en Becerra J. M. et al. (ed.), Los estilos de aprendizaje de lenguas. Granada: Grupo de Investigación de Lingüística Aplicada.