Conexión hispano-lusa en la traslación al cine de "Cartas Portuguesas". Una película de destape intelectualcartas de amor de una monja (Jordi Grau y Gemma Arquer, 1978)

  1. Fernández Guerra, Vanesa
  2. Gabantxo Uriagereka, Miren
Journal:
Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

ISSN: 0214-6606

Year of publication: 2013

Issue Title: Dos lenguas, dos continentes: el cine iberoamericano hoy

Issue: 71

Pages: 127-140

Type: Article

More publications in: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

Abstract

This essay identifies an existing parallel between two sets of Portuguese and Spanish intellectuals of the 1970s: between Maria Isabel Barreno, Maria Teresa Horta and Maria Velho da Costa, authors of Âs Tres Marias, and Jordi Grau and Gemma Arquer, a Catalan husband-and-wife cinematographic tandem. In the mid-70s, both sets of people, in these two neighboring countries of the Iberian peninsula, made parallel reflections on a canonical 17th century text, Cartas Portuguesas, with the object of deconstructing the feminine construct, sexuality and interpersonal relationships. The methodologies used in this essay are film analysis and historical analysis. Additionally, the author had access to primary sources: to Jordi Grau and Gemma Arquer, who were interviewed with the object of collating their artistic experience and literary inspiration, and to historic uncensored documents regarding the film stored in the Archivo General de la Administración (the Spanish film archive). The film Cartas de amor de una monja (1978) is a reflection on Spanish society’s need for sexual liberation at the time of the transition to democracy, after 40 years of Catholic-Nationalist dictatorship. Those times and this subject still ostensibly affect inter-personal relationships between men and women in Spain and, consequently, are still current subjects in contemporary Iberian and Latino-American cinema.

Bibliographic References

  • Alcoforado, M. (ed) 1716, Lettres d'amour d'une religieuse portugaise, Guilleragues Chez Les Frères van Dol ed., La Haye.
  • Alcoforado, M. & de Andrade, E. 1969, Cartas portuguesas, Assirio & Alvim ed., Lisboa.
  • Alcoforado, M., Guilleragues, Gabriel Joseph de Lavergne & Martín Gaite, C. 2000, Cartas de amor de la monja portuguesa Mariana Alcoforado, Círculo de Lectores ed., Barcelona.
  • Alcoforado, M. 1742, Lettres d'amour d'une Religieuse portugaise écrites au Chevalier de Chamilly, Nouv ed., A. Van Dole, La Haye.
  • Amilibia 1987, El Puma y su señor corazón, Sección Gente, Abc, Madrid.
  • Barreno, M.I., Horta, M.T. & Velho da Costa, M. 1998, Novas cartas portuguesas, 7ª ed., Dom Quixote, Lisboa.
  • Barreno, M.I., Horta, M.T. & Velho da Costa, M. (eds) 1974, Novas cartas portuguesas, as Três Marias eds., Futura, Lisboa.
  • Barreno, M.I., Velho da Costa, M. & Horta, M.T. 1972, Novas cartas portuguesas, Estúdios Cor, Lisboa.
  • Cordeiro, L. 2003, Soror Mariana, a Freira Portuguesa, Porto Editora, en Infopédia [Em linha], Lisboa.
  • Cruz, J.d.l., Yndurain, D., Mancho, M.J. & Elia, P. (eds) 2002, Cántico espiritual y poesía completa [de San Juan de la Cruz], Colección Biblioteca Clásica, ed. Crítica, Barcelona.
  • Grau Solá, J. & Grau, G. 1977, Cartas de amor de una monja [guión], 1498562- 1001, Sala Cervantes (fondo moderno, post. 1930), Biblioteca Nacional, Madrid.
  • Horta, M.T., Barreno, M.I. & Velho da Costa, M. 2010, Novas cartas portuguesas- Ediçao anotada, Ana Luísa Amaral ed., Publicaçoes Dom Quixote, Lisboa.
  • Martín Gaite, C. 1987a, Desde la ventana, Espasa-Calpe, Madrid.
  • Martín Gaite, C. 1987b, Usos amorosos de la postguerra española, Anagrama, Barcelona.
  • Minteguia Arregui, I. "La evolución del ejercicio de la censura cinematográfica durante el régimen Franquista", El Aula de Cristal, Universidad de León. (consulta realizada 02/01/2013)
  • Novaes-Coelho, N. 1999, "O discurso-em-crise na literatura feminina portuguesa", Via Atlântica, vol. 1, pp. 120-128, Lisboa.
  • Pardo Bazán, E. & Thion Soriano-Mollá, D. 2003, Pardo Bazán y Lázaro, Fundación Lázaro Galdiano Ollero y Ramos, Madrid.
  • Reviriego, M. 1974, "El futuro de" las tres Marías"", Revista Triunfo, nº 607, pp. 31, Madrid.
  • Rossi, R. & Capella, J.R. 1996, Juan de la Cruz: Silencio y creatividad, Trotta.
  • Sánchez, A. 1978, La erudición justifica el desnudo, Diario Informaciones, Madrid.
  • Subcomisión-Clasificación 1978, Expediente de clasificación de la película: Cartas de amor de una monja, caja 81.285– expediente 280/77, Archivo General de la Administración (AGA), Alcalá de Henares (Madrid).
  • Vélez Pareja, I. 1996, El Hábito de la pasión: cartas de amor de Sor Mariana [Alcoforado], Altamir, Ediciones-Centro Editorial Javeriano (Ceja), Colombia.
  • Zumalde, I. 2002, "El sacramento de la carne. El furor simbólico de Viridiana de Luis Buñuel" en Los placeres de la vista, pp. 152-183,Ediciones de la Filmoteca, Institut Valencià de Cinematografia, Ricardo Muñoz Suay, Valencia.