Verdades en paralelo bajo la censurauna exploración del híbrido docu-ficción "Chicas de club" (1970), de Jordi Grau

  1. Gabantxo Uriagereka, Miren 1
  2. Fernández Guerra, Vanesa 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2010

Issue: 1

Pages: 261-292

Type: Article

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

In the following paper we look into the ways in which Jordi Grau (1930) navigated the censors to make an innovative film that challenged the established notions of film-making and the audience�s expectations alike. In Chicas de club the director daringly reflected on what pushes some women into prostitution in the euphemistically named "clubs de alterne" (meeting clubs). It is the 1970s and in Spain, under Franco's authoritarian dictatorship - and in a situation of cinematographic censorship - the issue of prostitution is forbidden as a subject for cinema. Jordi Grau, in collaboration with the scriptwriter Mario Camus, sets a risky narrative and visual game in motion in which a journalist is the connecting thread between the interviews carried out with people in the street and the girls in the club, who participate as actresses in the fictional retelling of their very own lives. Thus the film becomes a hybrid of reality and fiction that captivates the viewer.

Bibliographic References

  • Barnouw, E. (1996). Foco definido. El documental [Documentary: a history of the non-fiction film] (A. Báez Trans.). (1ª ed., pp. 242-358). Barcelona: Gedisa.
  • Bazin, A., & López Muñoz, J. L. (1966). ¿Qué es el cine? [Qu'est ce que c'est le cinèma?] (José Luis López Muñoz Trans.). (Libros de cine Rialp ed.). Madrid: Rialp.
  • Cabrera Cabrera, P. J. (1998). “Pobres marginados sin hogar en la historia”. Huéspedes del aire: sociología de las personas sin hogar en Madrid (pp. 83). Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
  • Català Domènech, J. M., Cerdán, J., & Torreiro, C. (2001). Realidad, realismo y documental en el cine español. Imagen, memoria y fascinación (pp. 25-351). Madrid: Ocho y Medio.
  • Expediente de censura sobre película: ‘‘‘Cántico a unas ‘Chicas de club’’’’, caja 46.013– expediente 255-69 y expediente 148-69, (Archivo General de la Administración (AGA) 1969).
  • Febrer, N. (2010). El cine documental se inventa a sí mismo. Área abierta, 26, 8. Disponible en http://www.ucm.es/BUCM/revistasBUC/portal/modulos.php?name=Revistas2&id=ARAB [Fecha de consulta: 1 de octubre de 2010].
  • Francés i Domènec, M. (2003). La producción de documentales en la era digital. Signo e imagen (1ª ed., pp. 56-276). Madrid: Cátedra.
  • Gabantxo Uriagereka, M. [Entrevista inédita en formato vídeo con Jordi Grau Solá, 2004]
  • Grau Solá, J. (1975). ‘‘Cántico a unas ‘Chicas de club’’’ a unas ‘Chicas de club’.Madrid: Ediciones Paulinas.
  • Grau Solá, J., Camus, M., Pérez Olea, A. ‘Chicas de club’.(1984).[Video/Betamax] Madrid: Vídeo Meroño.
  • Grau, J., & Camus, M. (1970). ‘‘Cántico a unas ‘Chicas de club’’’. Madrid: S.N.
  • Lara, F. (1972, Julio, 29). “Por un realismo informativo”. Triunfo. Año XXVII, n. 513 (29 jul. 1972),pp. 48, Madrid
  • Nichols, B. (2010). “Why are ethical issues central to documentary filmaking?” Introduction to documentary (2ª ed., pp. 14-323). Indiana, USA: Indiana University Press.
  • Ortega, M. L., & García, N. (2008). Cine directo (1ª ed.). Madrid; Las Palmas de Gran Canarias: T&B; Festival Internacional de Cine.
  • Paz Rebollo, M. A., & Montero Díaz, J. (2002). El cine informativo, 1895-1945.(1ª en Ariel cine ed., pp. 20-405). Barcelona: Ariel.
  • Plantinga, C. R. (1997). Rhetoric and representation in non fiction film. Cambridge University Press.
  • Rodríguez, C. (1965). Alianza y condena. Madrid: Revista de Occidente. Disponible en http://www.zurgai.com/PDF/072006101.pdf [Fecha de consulta: 1 de octubre de 2010].
  • Torregrosa, M. (2008). “La naturaleza del cine de no-ficción: Carl R. Plantinga y la herencia pragmatista del signo”. Zer. Revista de estudios de comunicación,13(24), pp.303-315. Disponible en http://www.ehu.es/zer/zer24/zer24-torregrosa.pdf [Fecha de consulta: 1 de octubre de 2010].