Estudio de los espacios profesionales actuales de la PedagogíaLa voz del alumnado y de los profesionales

  1. Altuna Urdin, Jon 1
  2. Cruz Iglesias, Esther 1
  3. Aierbe Barandiaran, Ana 1
  4. Madinabeitia Ezkurra, Alba 1
  5. Marko Juanikorena, Inazio 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2021

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 195-215

Type: Article

DOI: 10.14201/TERI.23714 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Teoría de la educación

Abstract

Introduction: This article is part of an investigation that has been carried out in the degree of pedagogy of the Faculty of Education, Philosophy, and Anthropology of the UPV/EHU. Objective: To identify the training needs of the students in relation to the transversal competences of the degree with a view to their insertion in the labour market. Method: The design used is exploratory, descriptive, and longitudinal. It is based on the analysis of the voice of the students, carrying out a questionnaire, and some focus groups regarding the professional opportunities and the transversal competences. Subsequently, the voice of the teaching professionals is collected with respect to the two previous questions by means of a questionnaire and individual interviews. Results: The students think that the professional output of pedagogical theory, evaluation, and research is the one that is most worked on in the degree. They detect training needs related to work orientation, the use of ICTs, and the lack of interaction between the academic and professional worlds. With regard to the transversal skills, students think that they are worked on implicitly and not explicitly and point out that the skills of creativity and innovation and learning to learn are little worked on. Professionals highly value all transversal competences, but it is learning to learn and communication that obtains the highest scores. Discussion: If professionals think that the learning to learn and communication skills are the most valued and students think that they are not worked on much and that it is not done in an explicit way, teachers should design a process to improve the degree in this line. Conclusions: In order to improve the degree of pedagogy, we must undertake actions to make explicit the work of the cross-curricular skills and to explicitly incorporate others such as adaptation to change and the ability to attract attention.

Bibliographic References

  • Calvo, A. y Susinos, T. (2010). Prácticas de Investigación que escuchas la voz del alumnado: Mejorar la universidad indagando la experiencia. Profesorado. Revista de Currículum y formación del Profesorado, 14(3), 75-88. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/ article/view/42892
  • Dendaluce, I. (1999). La investigación educativa ante el tercer milenio. Bordón, 51(4), 363-376.
  • Dendaluce, I. (2002). Ciencias sociales e investigación: diversidad, debates y soluciones. En Ciencia y cultura vasca, y redes telemáticas, Actas del XV Congreso de Estudios Vascos. http://www.eusko-ikaskuntza.eus/es/publicaciones/ciencias-sociales-e-investigacion/ art-8177/
  • Eizagirre, A., y Altuna, J. (2014). Análisis del desarrollo de las Competencias Transversales para la empleabilidad en centros de Formación Profesional de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 139, 314-320. https://doi. org/10.1016/j.sbspro.2014.08.005
  • Eizagirre, A., Altuna, J., y Fernández, I. (2017). Prácticas de éxito en el desarrollo de competencias transversales en centros de Formación Profesional del País Vasco. Revista española de pedagogía, 267, 293-308. https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-7
  • Eizagirre, A., Altuna, J., Pikabea, I., Marko, J. I., y Pérez, V. (2017). Las competencias transversales en el grado de Pedagogía: diagnóstico y estado de la cuestión. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 259-276. https://doi.org/10.4995/redu.2017.6044
  • Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Octaedro.
  • Kerlinger, F. (1983). Investigación del Comportamiento. Técnicas y Metodología. (2.ª ed). Interamericana,
  • MacFarlane, B. (2008). El servicio en la vida académica. En R. Barnett (Ed.), Para una transformación de la universidad. Nuevas relaciones entre investigación, saber y docencia (pp. 215-230). Octaedro.
  • Marko, J. I., Pikabea, J. I., Altuna, J., Eizagirre, A., y Perez-Sostoa, M. V. (2019). Propuesta para el desarrollo de competencias transversales en el Grado de Pedagogía. Un estudio de caso. Revista Complutense de Educación, 30(2), 381- 398. https://doi.org/10.5209/ RCED.57490
  • Prades, A. (2006). Les competències transversals i la formació universitària. (Memoria para optar al título de Doctor). Universitat de Barcelona, Barcelona, España. http://hdl. handle.net/10803/2346
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. (2007). Boletín Oficial del Estado, 260, de 30 de octubre de 2007. https://www.boe.es/eli/es/rd/2007/10/29/1393/con
  • Rekalde, I., y Bujan, K. (2014). La e-Rúbricas ante la evaluación de las competencias transversales en la Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 25(2), 355-74. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n2.41594
  • Rodríguez-Martín, A. (2017). Prácticas innovadoras inclusivas. Retos y oportunidades. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Salinas, A. Morales, J. A., y Martínez, P. (2008). Satisfacción del estudiante y calidad universitaria: un análisis explicatorio en la unidad académica multidisciplinaria agronomía y ciencias de la Universidad Autónoma de Tamaulipas, México. Revista de Enseñanza Universitaria, 31, 39-55. http://institucional.us.es/revistas/universitaria/31/4SalinasGuti.pdf
  • Surdez, E. G., Sandoval, M del C., y Lamoyi, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. https:// doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1
  • UNESCO. (2015). Asia-Pacific Education Research Institutes Network (ERI-Net) Regional Study on Transversal Competencies in Education Policy & Practice (Phase 1). Regional Synthesis Report. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231907
  • UNESCO. (2016). Preparing and Supporting Teachers in the Asia-Pacific to Meet the Challenges of Twenty-first Century Learning. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246852
  • Uranga, M.J., Cruz, E., Eizagirre, A.I., Gil, P., Losada, D., y Ruíz de Gauna, P. (2019). Catálogo de competencias transversales de la UPV/EHU. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco. https://www.ehu.eus/documents/1432750/12757375/Cat%C3%A1logo+de+Competencias+tr asnversales_cas.pdf/5dd00732-9e32-5e52-0ee2-2128d9a6867b
  • Villa, A. (2004). Libro blanco: Título de grado en Pedagogía y educación social. ANECA. http:// www.aneca.es/var/media/150392/libroblanco_pedagogia1_0305.pdf http://www.aneca. es/var/media/150396/libroboanco_pedagogial2_0305.pdf