De la incomunicación sensorial a la bienvenida al mundo: tratamiento con terapia de juego en un niño con sordera
- Verónica Pousa Rodríguez 1
- Nora Olazabal Eizaguirre 2
- Eva Sesma Pardo 3
- Aránzazu Fernández-Rivas 3
- Miguel Ángel Gonzáles-Torres 3
- 1 Psicóloga Clínica. Unidad de Salud Mental y Sordera Niños y Adolescentes. Servicio de Psiquiatría. Hospital Universitario de Basurto. Bilbao
- 2 Psiquiatra. Unidad de Salud Mental y Sordera Niños y Adolescentes. Servicio de Psiquiatría. Hospital Universi-tario de Basurto. Bilbao
- 3 Psiquiatra. Servicio de Psiquiatría. Hospital Universita-rio de Basurto. Bilbao
ISSN: 2660-7271, 1130-9512
Year of publication: 2015
Volume: 32
Issue: 4
Pages: 209-215
Type: Article
More publications in: Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil
Abstract
Play is the natural way of communication of children. Through play, the child expresses his anxieties and resolves his conflicts. Play therapy is used to promote the expression and management of internal conflicts and to understand children’s emotions. Case report: We present the case of an 10-year-old boy diagnosed with CHARGE syndrome. He is deaf. His ability to communicate is markedly impaired and it is difficult to establish an effective communication channel with him. Our intervention focused on supporting development of ego and emotional recognition. To achieve this goal we started a non-directive play therapy. Conclusion: Play therapy bridges the gap between concrete experiences and abstract thought and emotional experiences. Working with play therapy has helped this child understand and communicate his emotions more effectively. We believe this constitutes an effective technique that helps deaf children experiment and identify emotions.
Bibliographic References
- González Cuenca, A. M., Barajas Esteban, C., Linero Zamorano, M. J., & Quintana García, I. Deficiencia auditiva y teoría de la mente. Datos para la reflexión y la intervención. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología 2008, 28(2), 99-116.
- De Litvan, M. A. Diferentes caminos hacia la mentalización. Exploración de los estados pre reflexivos y su relación con el sí mismo. Mentalización: revista de psicoterapia y psicoanálisis. Año I. Nº II (Abril 2014).
- Psicodiagnosis.es: Psicología infantil y juvenil. Evaluación psicológica. http://www.psicodiagnosis.es/areaespecializada/evaluacionpsicologica/.
- Fornari, E. N. El juego: un enigma a descifrar. Revista de la Asociación psicoanalítica de Buenos Aires 1998; (277-285).
- Alejandro Ávila Espada (1997) Evaluación en psicología clínica (Vol. II): estrategias cualitativas. Amaru Ediciones.
- Criado, G. M. (1998). El juego y el desarrollo infantil.
- Silvina Cáceres (2010) Tesina. El juego y las habilidades de comunicación en adolescentes sordociegos. Facultad de Psicología. Licenciatura en Terapia Ocupacional. Universidad abierta Interamericana.
- Play Therapy Spain. Asociación española de terapia de juego (AETJ). http://www.terapiadejuego.es/.
- Axline, V. M. (1975).Terapia de juego. Diana.
- Bateman, A., & Fonagy, P. (2005). Psicoterapia para el trastorno límite de la personalidad, Tratamiento basado en la mentalización. Editorial Universitaria. (Trad. D. C. Peña y R. S. Ramonet.).