O ensino universitário do ciberjornalismo no Brasil e na Espanharespostas formativas e desafios futuros no contexto convergente e social

  1. Juliana Fernandes Teixeira 1
  2. Ainara Larrondo Ureta 2
  1. 1 Universidade Federal do Piauí
    info

    Universidade Federal do Piauí

    Teresina, Brasil

    ROR https://ror.org/00kwnx126

  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
Observatorio (OBS*)

ISSN: 1646-5954

Año de publicación: 2019

Volumen: 13

Número: 4

Páginas: 89-106

Tipo: Artículo

DOI: 10.15847/OBSOBS13420191402 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Observatorio (OBS*)

Resumen

Brazil and Spain are two Iberoamerican countries that have evidenced up to date one of the highest dynamisms in the online professional and scholar fields. Taking into account the consolidation in the last years of social journalism and media convergence tendencies, this article analyses how online journalism teaching is currently being developed in six of the most relevant public and private universities of Brazil and Spain. The study aims to gain a depth insight into the response that University education is giving to the current and future needs of a society increasingly interconnected and influenced by technology, and thus more and more convergent and social. With this purpose, the study uses a methodological approach based on the analysis of several teaching curriculums in Grade and Posgrade, apart from considering the opinions of teachers in charge of online journalism subjects in both countries. The results provide specific data about training models, denomination of the courses and subjects, curricular development options, current theoretical and practical approach to online journalism related subjects and future challenges and opportunities. It was concluded that the professional change promoted at different levels by the processes of media convergence and the assimilation of the 2.0 productive routines has promoted a progressive adaptation of the Brazilian and Spanish curricula in terms of diversification, transversality and specialization. In these curricula, teaching around cyberjournalism responds to the need for journalists for an increasingly broader education.

Referencias bibliográficas

  • (2005). ANECA. Libro Blanco de los Títulos de Grado en Comunicación.
  • Balandrón, A.. (2010). Competencias y perfiles profesionales en los estudios de Ciencias de la Comunicación. Fragua. Madrid.
  • Barbosa, S.. (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Fundación Telefónica. Madrid.
  • Bor, S. E.. (2014). Teaching Social Media Journalism: Challenges and Opportunities for Future Curriculum Design. Journalism & Mass Communication Educator. 69. 243-255
  • Bhuiyan, S. I.. (2010). Teaching media convergence and its challenges. Asia Pacific Media Educator. 20. 115-122
  • Bulla, D.. (2002). Media Convergence: Industry practices and implications for education.
  • Deuze, M.. (2001). Educating 'New' Journalists: Challenges to the Curriculum. Journalism & Mass Communication Educator. 56. 4-17
  • Díaz Noci, J.. (2007). Estudios de Periodística XIII: La Periodística como disciplina universitaria: balance y perspectivas. Universidad de Navarra. Pamplona.
  • Díaz Noci, J.. (2008). Ciberperiodismo, investigación y docencia: una oportunidad única. Anàlisi. 36. 41-51
  • Flores Vivar, J. M.. (2016). ¿Que enseñar y cómo enseñar?: Perspectivas en la evolución de las Facultades de Comunicación para la enseñanza del Ciberperiodismo. Comunicação & Sociedade. 38. 5-33
  • Larrondo, A.. (2008). Los géneros en la Redacción Ciberperiodística. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Leioa.
  • Larrondo, A.,Larranaga, J.,Meso, K.,Agirreazkuenaga, I.. (2012). Convergencia de medios y redacciones: El caso de EITB. El profesional de la información (EPI). 21. 347-353
  • Legorburu, J. M.. (2013). Modelos de convergencia de medios en España. CEU Ediciones. Madrid.
  • Lin, M.. (2012). The gap between journalism education and the (changing) journalism profession.
  • López García, X.,Pereira, X.. (2010). Convergencia digital: Reconfiguración de los Medios de Comunicación en España. Universidad de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela.
  • López García, X.. (2010). La formación de los periodistas en el siglo XXI en Brasil, España, Portugal y Puerto Rico. Revista Latina de Comunicación Social. 65. 231-243
  • López García, X.. (2012). La formación de los periodistas para los entornos digitales actuales. Revista de Comunicación. 11. 178-195
  • Mencher, M.. (2002). What should be taught in Journalism Schools?. Nieman Reports.
  • Meso, K.. (2002). Un nuevo tipo de profesional llama a las puertas del Periodismo: el periodista digital. Revista Latina de Comunicación Social. 5. 51-56
  • Palacios, M.,Díaz Noci, J.. (2008). Online Journalism Research Methods. Univesidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Leioa.
  • Palomo, M. B.. (2004). El periodista online: de la revolución a la evolución. Comunicación Social. Sevilla.
  • Salaverría, R.. (2000). Criterios para la formación de periodistas en la era digital.
  • Salaverría, R.. (2008). Comunicación local y nuevos formatos periodísticos en Internet: cibermedios, confidenciales y weblogs. Servei de Publicacions de la Universitat de València. Valencia.
  • Salaverría, R.. (2011). Online journalism meets the university: ideas for teaching and research. Brazilian Journalism Research. 7. 137-152
  • Salaverría, R.. (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica. Fundación Telefónica. Madrid.
  • Sánchez, P.. (2016). Los efectos de la primera fase del EEES en la enseñanza del periodismo en España: mayor especialización y formación práctica. Communication & Society. 29. 125-143
  • Sánchez, P.,Campos, E.,Berrocal, S.. (2015). Las funciones inalterables del periodista ante los perfiles multimedia emergente. Revista Latina de Comunicación Social. 70. 187-208
  • Sierra, J.,Cabezuelo, F.. (2010). Competencias y perfiles profesionales en los estudios de Ciencias de la Comunicación. Fragua. Madrid.
  • Tarcia, L.,Marinho, S. P.. (2008). Challenges and New Ways of Teaching Journalism in Times of Media Convergence. Brazilian Journalism Research. 4. 25-53
  • Teixeira, J.,Larrondo, A.. (2015). La enseñanza universitaria del periodismo digital y multimedia: análisis de estrategias a través de los casos id126 (Brasil) y redacciber (España).
  • Tejedor, S.. (2007). La enseñanza del ciberperiodismo: De la alfabetización digital a la alfabetización ciberperiodística. Comunicación Social. Sevilla.
  • Winques, K,Barcelos, M.,Cordeiro, W.R.. (2017). O Ensino do Jornalismo Digital e de Inovação no Brasil sob as Novas Diretrizes Curriculares Nacionais.