Implicaciones de los estudios sobre memoria colectiva para la enseñanza de la historia

  1. Arnoso, Maitane 1
  2. Páez, Darío 1
  3. Bobowik, Magdalena 1
  4. Basabe, Nekane 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Year of publication: 2018

Issue Title: Identidad, patrimonio y pensamiento histórico

Volume: 194

Issue: 788

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2018.788N2005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Abstract

Research on collective memory and social representations of history within the field of social psychology may provide guidelines for strengthening meta-cognitive competences in history education. This chapter will review existing literature and empirical research in this field. First, we analyze the processes through which the memories and representations of the past are formed. Next, we present three reasoning competences necessary to be applied in teaching practices: a) a competence focused on determining what is of historical importance; b) a competence that addresses the identification and understanding of the historical continuity and change; c) a competence that aims to identify the multiple causes and consequences in history through historical consciousness and perspective taking. We close our chapter with practical guidelines for history teachers and other relevant ones for history education agents.

Bibliographic References

  • Allport, G. y Postman, L. (1952/1977). Psicología del rumor. Buenos Aires: Pléyade.
  • Arnoso, M., Ansaloni, S., Gandarias, I., y Arnoso, A. (2012). Mujeres jujeñas y sobrevivientes: narrativas del pasado represivo (1976-1983) argentino, consecuencias psicosociales y creencias acerca de la reparación. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 57, (214), pp. 141-161.
  • Arnoso, M., Arnoso, A., y Pérez-Sales, P. (2012). Representaciones sociales del pasado: la dictadura militar argentina en la memoria colectiva. Revista de Psicología Social, 27, (3), pp. 259-272.
  • Bandura, A. (1999). A social cognitive theory of personality. En Pervin, L. y John, O. (eds.). Handbook of personality. New York: Guilford Publications, pp. 154-196.
  • Bar-Tal. D. (2014). Intractable Conflicts: Socio-Psychological Foundations and Dynamics. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Bartlett, F. C. (1932/1973). Los factores sociales del recuerdo. En Proshansky, H. y Seidenberg, B. (eds.). Estudios básicos de psicología social. Madrid: Tecnos.
  • Barton, K. C. (2012). School History as a resource for construction identities. En Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez- Moneo, M. (eds.). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing, pp. 93-108.
  • Beristain, C. M. (2000). Justicia y reconciliación: El papel de la verdad y la justicia en la reconstrucción de sociedades fracturadas por la violencia. Bilbao: Hegoa.
  • Bobowik, M. Páez, D., Liu, J. H., Espinosa, A., Techio, E., Zubieta, E., y Cabecinhas, R. (2010). Psychosocial bases of a “culture of war”: Beliefs about History, the Meaning of Second World War and willingness to fight in Portuguese and Spanish speaking cultures. Revista de Psicología, 28, pp. 111–146.
  • Bujarin, N. (1925/1974). Teoría del materialismo histórico. Madrid: Siglo XXI.
  • Calveiro, P. (2002). Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires: Editorial Colihue.
  • Carretero, M. (2009). Identidad nacional y enseñanza de textos históricos: una hipótesis explicativa. Seminario Internacional. Textos escolares de historia y ciencias sociales. Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile, pp. 70-77.
  • Fontana, J. (2000). La historia de los hombres. Barcelona: Crítica.
  • Foster, S. (2012). Re-thinking History Textbooks in a Globalized World. En Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (eds.). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing, pp. 49-62.
  • Glowsky, D., Ellermann, H., Kromeier, K., y Andorfer, V. (2008). A Global Collective Memory? Results from a Quantitative Pilot Study. Comparativ, 2, pp. 99-115.
  • Grever, M. (2012). Dilemmas of Common and Plural History: Reflections on History Education and Heritage in a Globalizing World. En Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (eds.). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing, pp. 93-108.
  • Halbwachs, M. (1925/1950). Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Hanke, K., Liu, J. H., Sibley, C. G., Paez, D., Gaines Jr, S. O., Moloney, G. y Cabecinhas, R. (2015). “Heroes” and “Villains” of World History across Cultures. PlosOne, 10 (2), e0115641.
  • Hewstone, M., Jaspars, J., y Lalljee, M. (1982). Social representations, social attribution and social identity: The intergroup images of ‘public’ and ‘comprehensive’ schoolboys. European Journal of Social Psychology, 12 (3), pp. 241-269.
  • Hilton, D. J. y Liu, J. H. (2008). Culture and intergroup relations. The role of social representations of history. En Sorrentino, R. y Yamaguchi, D. (eds.). Handbook of Motivation and Cognition Across Cultures. New York: Guilford, pp. 343-368.
  • Hobsbawm, E. (1995). Historia del siglo XX. Barcelona: Crítica.
  • Iggers, G. G., Wang, Q. E. y Mukherjee, M. (2008). A Global History of Modern Historiography. Harlow: Pearson.
  • Inglehart, R., Basañez, M., Diez-Medrano, J., Halman, L. y Luijkx, R. (2004). Human Beliefs and Values. Mexico: Siglo XXI.
  • Iyengar, S. (2005). Speaking of Values: the Framing of American Politics. The Forum, 3 (3), Article 7. Disponible en: http:// www.bepress.com/forum/vol3/iss3/art7
  • Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
  • Jodelet, D. (2006). Représentations sociales. En Mesure, S. y Savidan, P. (dirs.). Dictionnaire des sciences humaines. Paris: Presses Universitaires de France, pp. 1003-1005.
  • Jodelet, D. (2011). Contributions from the Social Representations Approach to the Field of Education. Espacios en Blanco - Serie indagaciones, 21 (1), pp. 133-154.
  • Laurens, S. (2002). La nostalgie dans l’élaboration des souvenirs. En Laurens, S. y Roussiau, N. (eds.). La mémoire sociale. Identités et représentations sociales. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, pp. 259-268.
  • Lautier, N. (2001). Psychosociologie de l’éducation. Regard sur la situation d’enseignement. Paris: Armand Colin.
  • Layard, R. (2005). La Felicidad. Madrid: Taurus.
  • Levi, P. (2000). Si esto es un hombre. Barcelona: Muchnik.
  • Liu. J. H., Páez, D., Slawuta, P., Cabecinhas, R., Techio, E., Kokdemir, D., Sen, R., Vincze, O., Muluk, H., Wang, F. y Zlobina, A. (2009). Representing World History in the 21st Century: The Impact of 9/11, the Iraq War, and the Nation-State on Dynamics of Collective Remembering. Journal of Cross-Cultural Psychology, 40 (4), pp. 667-692.
  • López, C. y Carretero, M. (2012). Commentary: Identity Construction and the Goals of History Education. En Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (eds.). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing, pp. 93-108.
  • Mannheim, K. (1952). The sociological problem of generations. En Kecskemeti, P. (ed.). Essays on the Sociology of Knowledge. London: Routledge, pp. 276-322.
  • Manzi, J. (2006). La memoria colectiva del golpe de estado en Chile. En Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (eds.). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing, pp. 297-322.
  • Moller, S. (2012). Are Family Recollections and Obstacle to History Education? En Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez- Moneo, M. (eds.). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing, pp. 281-296.
  • Moscovici, S. (1976). La psychanalyse, son image et son public. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Moscovici, S. (1985). L’Age des foules. Un traité historique de psychologie des masses. Bruxelles: Les Éditions Complexe.
  • Neal, A. G. (1998/2005). National Trauma and Collective Memory. Major Events in the American Century (2nd. ed.). Armonk, NY: M. E. Sharpe.
  • Páez, D. y Basabe, N. (1993). Trauma político y memoria colectiva: Freud, Halbwachs y la psicología política contemporánea. Revista de Psicología Política, 6, pp. 7-34.
  • Páez, D., Bobowik, M., Liu, J. H. y Basabe, N. (2015). Shared beliefs about world history and cultural context: a theoretical review and a collective-level analysis. En Ch. Stone y L. Bietti (eds.). Contextualizing Human Memory: An interdisciplinary approach to understanding how individuals and groups remember the past. Psychology Press.
  • Páez, D. y Liu, J. H. (2010). Collective Memory of Conflicts. En D. Bar-Tal (ed.). Intergroup Conflicts and Their Resolution: A Social Psychological Perspective. New York: Psychology Press.
  • Pennebaker J. W. y Basanick, B. (1998). Creación y mantenimiento de memorias colectivas. En Páez, D., Valencia, J., Pennebaker, J., Rimé, B. y Jodelet, D. (eds.). Memorias colectivas de procesos culturales y políticos. Bilbao: Universidad del País Vasco. Servicio Editorial, pp. 31-47.
  • Pennebaker, J. W., Páez, D. y Deschamps, J. C. (2006). The Social Psychology of History: Defining the most important events of the last 10, 100, and 1000 years. Psicología Política, 32, pp. 15-32.
  • Pennebaker, J. W., Páez, D. y Rimé, B. (eds.) (1997). Collective Memory of Political Events: Social Psychological Perspectives. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Pingel, F. (2000). The European home: representations of 20th century Europe in history textbooks. Council of Europe Publishing.
  • Pollak, M. (1992). Memória e identidade social. Estudos Históricos, 5 (10), pp. 200-212.
  • Rivero, R., Bellelli, G. y Bakhurst, D. (2000). Memoria colectiva e identidad nacional. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Rostow, W. W. (1961). Las etapas del crecimiento económico. Un manifiesto no comunista. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Sabucedo, J. M., Blanco, A. y de la Corte, L. (2003). Beliefs which legitimize political violence against the innocent. Psichotema, 15 (4), pp. 550-555.
  • Schuman, H., Belli, R. F. y Bischoping, K. (1997). The generational basis of historical knowledge. En Pennebaker, J. W., Páez, D. y Rimé, B. (eds.). Collective Memory of Political Events: Social Psychological Perspectives. Mahwah, NJ: Erlbaum, pp. 47–77.
  • Schuman, H. y Rodgers, W. L. (2004). Cohorts, Chronology and Collective Memories. Public Opinion Quarterly, 68, pp. 217-254.
  • Schuman, H., Schwartz, B. y d’Arcy, H. (2005). Elite revisionists and popular beliefs: Cristopher Columbus, hero or villain? Public Opinion Quarterly, 69, pp. 2-29.
  • Scott, J. y Zac, L. (1993). Collective memories in Britain and the United States. Public Opinion Quarterly, 57 (3), pp. 315-351.
  • Seixas, P. (2012). Indigenous Historical Consciousness: An Oxymoron or a Dialogue. En Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (eds.). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing, pp.125-138.
  • Taylor, S. (1991). Asymmetrical Effects of Positive and Negative Events: The Mobilization-Minimization Hypothesis. Psychological Bulletin, 110 (1), pp. 67-85.
  • Tutiaux-Guillon, N. (2012). A Traditional Frame for Global History: The Narrative of Modernity in French Secondary School. En Carretero, M., Asensio, M. y Rodríguez-Moneo, M. (eds.). History Education and the Construction of National Identities. Charlotte, NC: Information Age Publishing, pp. 109-124.
  • Vico, G. (1744/1973). Principios de una ciencia nueva sobre la naturaleza común de las naciones. Buenos Aires: Aguilar Argentina.
  • Von Borries, B. (1995). Le Siècle des Découvertes dans les livres scolaires de langue allemande. En Pérez-Siller A. (ed.) La Découverte de l’Amérique. Paris: L’Harmattan.
  • Wagner-Pacifici, R. y Schwartz, B. (1991). The Vietnam Veterans Memorial: Commemorating a Difficult Past. American Journal of Sociology, 97 (2), pp. 376- 420.
  • Wallerstein, I. M. (2011). El moderno sistema mundial III. La segunda era de gran expansión de la economía-mundo capitalista, 1730-1850. México: Siglo XXI.
  • Wertsch, J. V. (2002). Voices of collective remembering. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Wieviorka, A. (1992). Déportation et génocide. Entre la mémoire et l’oubli. Paris: Plon.
  • Zerubavel, E. (2003). Collective Memory and the Social Shape of the Past. Time Maps. Chicago: The University of Chicago Press.