Ikaskuntza aktiboan oinarritutako eredu baten aplikazioa marketin arloan

  1. Virginia Rincón
  2. Unai Tamayo
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2017

Volume: 29

Issue: 1

Pages: 9-26

Type: Article

DOI: 10.1387/TANTAK.17863 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

Active learning makes it possible to develop the content of several marketing subjects through work on the same project and places the learning process in a real context. This article presents the design and implementation of an active learning model. The model ensures that students develop the content and skills envisaged in different marketing subjects in a coordinated manner and take a multidisciplinary approach to problem-solving. On the one hand, we present the planning process of the subjects involved in the new active learning model. On the other hand, we also explain the implementation process, taking into account the most significant results and the students’ perceptions. In conclusion, we underscore this model’s capacity to integrate the content of different marketing subjects and develop a global perspective on marketing.

Bibliographic References

  • Aliri, J., Lertxundi, N., Gorostiaga, A., Vozmediano, L. eta Vergara, A. I. (2016). Problemetan Oinarritutako Ikaskuntza (POI) unibertsitatean: bere aplikazioa ikerketa metodologiako irakasgai batean. Tantak, 28(1), 87-101.
  • Apodaca, P. (2006). Estudio y trabajo en grupo: el aprendizaje cooperativo. In M. de Miguel (zuz.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza.
  • Benito, A. eta Cruz. B. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Blanque, S. M. eta Odriozola, J. G. (2010). Simuladores: herramienta de apoyo para el aprendizaje del marketing. XXIV Encuentro de Docentes Universitarios de Comercialización de Argentina y América Latina (Educa-AL). Tandil, Argentina.
  • Camarero, C., Rodríguez, J. eta San José, R. (2007). Casos reales y proyectos viables como alternativas del aprendizaje basado en la experiencia. XIX Encuentro de profesores universitarios de marketing. Vigo, España.
  • Díaz-Véliz, G., Mora, S., Bianchi, R., Gargiulo, P. A., Terán, C., Gorena, D., La- fuente Sánchez, J. V. eta Escanero Marcen, J. F. (2011). Percepción de los estudiantes de medicina del ambiente educativo en una facultad con currículo tradicional (UCH-Chile) y otra con currículo basado en problemas (UNC-Agentina). Educación Médica, 14(1), 27-34.
  • Fernández-March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo xxi, 24, 35-56.
  • González-Gascón, E., De Juan, M. D., Parra, J. F., Sarabia, F. J. eta Kanther, A. (2010). Aprendizaje auto-regulado: antecedentes y aplicación a la docencia universitaria de marketing. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 171- 194.
  • Kagan, S. (1994). Cooperative Learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing.
  • Madinabeitia, A. eta Fernandez-Fernandez I. (2015). Iraupen luzeko irakasleriaren garapenaren eraginkortasuna: irakasleriaren kontzepzioetan, hurbilketan eta kultura instituzionalean. Tantak, 27(1), 35-63.
  • Panitz, T. (2004). The case for student centered instruction via collaborative learning paradigms. The Journal of Student Centered Learning, 2(1), 6-8.
  • Prieto, L. (2007). El aprendizaje cooperativo. Madrid: PPC.
  • Roger, T. eta Johnson, D. W. (1994). An Overview of cooperative learning. In J. Thousand, A. Villa eta A. Nevin (ed.), Creativity and Collaborative Learning. Baltimore, MD: Brookes Press.
  • Sevillano, F. (2011). Mejora del aprendizaje orientado a proyectos con alumnos de políticas de marketing mediante el fomento de la creatividad. III Congreso Internacional UNIVEST. La autogestión del aprendizaje. Girona, España.
  • Tena, M. (2010). Aprendizaje de la Competencia Creatividad e Innovación en el marco de una titulación adaptada al Espacio Europeo de Educación Superior. Formación Universitaria, 3(2), 11-20.
  • Vidic, A. D. (2010). The Impact of Problem-Based Learning on Statistical Thinking of Engineering and Technical High School Students. 8th International Conference on Teaching Statistics. Ljubljana, Eslovenia.
  • Zabalondo, B., Fernandez-Guerra, V., Alonso, E. eta Pagadigorria, A. (2016). Ikusentzunezko teknikak (ist) irakastea: etorkizuneko ikus-entzunezkoetako profesionalen hezibidea. Tantak, 28(1), 9-29.