Análisis del Rendimiento Académico en Relación al Perfil de Ingreso del Alumnado e Identificación de Carencias Formativas en Materias Básicas de dos Grados de Ingeniería

  1. Paulo Etxeberria
  2. Elisabete Alberdi
  3. Isabel Eguia
  4. Mª José García
Aldizkaria:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 10

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 67-74

Mota: Artikulua

DOI: 10.4067/S0718-50062017000400007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Formación Universitaria

Laburpena

Vs a contribution to the improvement of the academic performance of first year students of two degrees offered at the Engineering School of Bilbao, a detailed study of the results obtained in each of the subjects based on the students’ entrance profile since the new degree programs were initiated, has been conducted. In addition to that, an analysis of the weak areas that the students have in each subject has been performed. To accomplish this, tests at the beginning and at the end of the courses have been conducted, compiling in this way the main difficulties that students face during the development of the course. With the results obtained in this study, various weak points have been detected. These findings will serve to design academic activities that compensate the detected weaknesses.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Baillie, C. (1998). Addressing First-year Issues in Engineering Education. European Journal of Engineering Education. 23. 453-465
  • Barbas, F.J, Fernández, C. (2007). El curso de conocimientos previos y la acción tutorial: reflexiones desde la práctica. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 18. 59-64
  • Brooks, J.H, DuBois, D.L. (1995). Individual and environmental predictors of adjustment during the first year of college. Journal of College Student Development. 36. 347-360
  • Eguia, I, García, M.J. Análisis y reflexiones de los resultados académicos obtenidos en una actividad interdisciplinar de dos asignaturas básicas en el ámbito de la geometría. Actas del XX Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Las Palmas de Gran Canaria. 2012.
  • Etxeberria, P, De Luis, A. Análisis del rendimiento académico en las materias básicas de primer curso de dos Grados en Ingeniería en relación con el perfil de ingreso del alumnado. Actas del XXII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Almadén. 2014.
  • Frank, M, Lavy, T, Elata, D. (2003). Implementing the project-based learning approach in an academic engineering course. International Journal of Technology and design Education. 13. 273-288
  • González, R.M. (1990). La Investigación educativa sobre la Universidad, Principales dificultades en el rendimiento académico en el primer año de carreras de Ingeniería. CIDE. Madrid.
  • Jarne, G, Zabal, M.T, Minguillón, E. (2013). Autoaprendizaje de las matemáticas con nuevas tecnologías en los grados de carácter económico. e-Pública. 13. 1
  • Marra, R.M, Rodgers, K. A. (2012). Leaving Engineering: a multi-year single institution study. Journal of Engineering Education. 101. 6-27
  • Mayén, M, Rodríguez, R. (2008). Introducción a la Química Universitaria. Curso Cero. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.
  • McKenzie, K, Schweitzer, R. (2001). Who succeeds at University?: Factors predicting academic performance in first year Australian university students. Higher Education Research & Development. 20. 21-33
  • Nesbit, S.M, Hummel, S., R, Piergiovanni, P.R, Schaffer, J.P. (2005). A design and assessment-based introductory engineering course. International Journal of Engineering Education. 21. 434-445
  • Parker, J.D.A, Summerfeldt, L.J, Hogan, M.J, Majeski, S.A. (2004). Emotional intelligence and academic success: examining transition from high school to university. Personality and Individual Differences. 36. 163-172
  • Pratt, M. W, Hunsberger, B. (2000). Facilitating the transition to university: evaluation of a social support discussion intervention program. Journal of College Student Development. 41. 427-441
  • Rodríguez-Muñiz, L.J, Díaz, P. (2015). Estrategias de las universidades españolas para mejorar el rendimiento en matemáticas del alumnado de nuevo ingreso. Aula Abierta. 43. 69-76
  • Rodríguez, S, Fita, E, Torrado, M. (2004). El rendimiento académico en la transición secundaria-universidad. Revista de Educación. 334. 391-414