La relevancia de trabajar el uso crítico y seguro de internet en el ámbito escolar como clave para fortalecer la competencia digital

  1. GAMITO GOMEZ, Rakel 1
  2. ARISTIZABAL LLORENTE, María Pilar 1
  3. VIZCARRA MORALES, María Teresa 1
  4. TRESSERRAS ANGULO, Alaitz 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2017

Issue: 15

Pages: 11-25

Type: Article

DOI: 10.14201/FJC2017151125 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

Information and Communication Technologies (ICT) and the Internet have become indispensable means for the daily life of almost sectors of the population. Likewise, digital development has had a great impact on the younger population and, due to the frequent and continuous use of ICT, children are exposed daily to the multiple risks that exist in the network. This work has collected data, answers, attitudes and perceptions about the habits of use of ICT, the risks of the internet and the relevance of working this topic in the school. For this purpose, a training action has been designed and implemented with fifth year grade Primary Education students. The results have corroborated that the use of ICT and Internet connectivity are part of the day-to-day life of the adolescent population but they lack the necessary maturity to deal with the conflicting situations that they will have to face in the network. At the same time, the students have valued positively the formative action and that confirm the relevance of working on security aspects related to digital competence in the school.

Bibliographic References

  • Arnaiz, P., Cerezo, F., Giménez, A. M., y Maquilón, J. J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullying entre adolescentes. Anales de psicología 3(32), 761-769. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461
  • Ballesta, J., Lozano, J., Cerezo, M., y Soriano, E. (2015). Internet, redes sociales y adolescencia: un estudio en centros de educación secundaria de la región de Murcia. Revista Fuentes, 16, 109-130. doi: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.05
  • Bayraktar, F., Barbovschi, M., y Kontrikova, V. (2016). Risky sociability and personal agency-of?ine meetings with online contacts among European children and adolescents. Children and Youth Services Review, 70, 78-83. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.09.007
  • Calvo, D. C., y Ospina, D. H. (2014). Jóvenes y TIC: una mirada desde la vida cotidiana. Textos y sentidos, 9, 87-105.
  • Caro, C., y Plaza, J. (2016). Intervención educativa familiar y terapia sistémica en la adicción adolescente a internet: fundamentación teórica. Revista Española de Orientacion y Psicopedagogía, 1(24), 99113. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.1.2016.17031
  • Comisión Europea (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Recuperado de: http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=6359
  • Comisión Europea (2017). The Digital Economy and Society Index (DESI). Recuperado de: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/desi
  • Devine, P. y Lloyd, K. (2012). Internet use and psychological wellbeing among 10 year-old and 11year-old children. Child Care in Practice, 18(1), 5-22. doiI: 10.1080/13575279.2011.621888
  • Echeburúa, E., y De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22, 91-96. doi: https://doi.org/10.20882/adicciones.196
  • EU Kids Online. (2014). Eu Kids Online: findings, methods, recommendations. Recuperado de http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx
  • Fernández-Montalvo, J., Penálva A., e Idiazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en Internet en la preadolescencia. Comunicar, 44, 113-120. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111
  • Gabarda, S., Orellana, N., y Pérez, A. (2017). La comunicación adolescente en el mundo virtual: una experiencia de investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 251-267. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.251171
  • Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254.
  • Garaigordobil, M. (2015). Ciberbullying en adolescentes y jóvenes del País Vasco: Cambios con la edad. Anales de psicología, 21(3), 1069-1076. doi: http://dx.doi.org/10.6018/ analesps.31.3.179151
  • García, N. (2016). Actividades cotidianas de los jóvenes en Internet y victimización por malware. Revista de Internet, derecho y política, 22, 59-72. doi: http://dx.doi.org/10.7238/idp.v0i22.2969
  • Garmendia, M., Casado, M., Martínez, G., y Garitaonandia, C. (2013). Las madres y padres, los menores e internet. Estrategias de mediación parental en España. Doxa.comunicación, 17, 99-117.
  • Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Casas, J. A., y Ortega-Ruiz, R. (2014). Estilos parentales e implicación en bullying. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 26(1), 145-158. doi: http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2014.908665
  • Holloway, D., Green, L., y Livingstone, S. (2013). Zero to eight. Young children and their internet use. London: EU Kids Online.
  • INE, Instituto Nacional de Estadística (2016). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Resultados año 2016. Recuperado de http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741& menu=resultados&idp=1254735576692
  • INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación de Profesorado (2016). Uso de las tecnologías por niños de hasta 8 años. Un estudio cualitativo en siete países. Recuperado de: http://blog.educalab.es/intef/wp-content/uploads/sites/4/2016/03/2016_0220- Informe_TIC_ninos_8years-INTEF.pdf
  • INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación de Profesorado (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Recuperado de: http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf
  • McCarty, C., Prawitz, A.D., Derscheid, L.E., y Montgomery, B. (2011). Perceived safety and teen risk taking in online chat sites. Cyberspsychology, Behaviour, and Social Networking, 14, 174-184. doi: 10.1089/cyber.2010.0050
  • Mascheroni, G., y Cuman, A. (2014). Net Children Go Mobile: Final report. Deliveriables D6.4 & D5.2. Milan: Educatt.
  • Muñoz-Miralles, R., Ortega-González, R., Batalla-Martínez, C., López-Morón, M., Manresa, J. M., y Torán-Monserrat, P. (2014). Acceso y uso de nuevas tecnologías entre los jóvenes de educación secundaria, implicaciones en salud. Estudio JOITIC. Atención Primaria, 46, 77-88. doi: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2013.06.001
  • Ólafsson, K., Livingstone, S., y Haddon, L. (2013). Children’s Use of Online Technologies in Europe. A review of the European evidence base. LSE, London: EU Kids Online.
  • Pérez, G. (2014). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: editorial La Muralla.
  • Protégeles. (2014). Menores de Edad y Conectividad Móvil en España: Tablets y Smartphones. España: Protégeles.
  • Rial, A., Gómez, P., Braña, T., y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de psicologia, 30, 642-655. doi: https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111
  • Ringrose, J., Harvey, L., Gill, R., y Livingstone, S. (2013). Teen girls, sexual double standards and ‘sexting’: Gendered value in digital image exchange. Feminist Theory, 14(3), 305-323. doi: https://doi.org/10.1177/1464700113499853
  • Sevcíkova, A. (2016). Girls’ and boys’ experience with teen sexting in early and late adolescence. Journal of Adolescence, 51, 156-162. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.06.007
  • Škar?upová, K., Ólafsson, K., y Blinka, L. (2015). Excessive Internet Use and its association with negative experiences: Quasi-validation of a short scale in 25 European countries. Computers in Human Behavior, 53, 118-123. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.06.047