Conducta antisocial en adolescentes y jóvenesprevalencia en el País Vasco y diferencias en función de variables socio-demográficas
- Garaigordobil, Maite 1
- Maganto, Carmen 1
- 1 Facultad de Psicología, Universidad del País Vasco (UPV/EHU), España
ISSN: 1578-908X
Argitalpen urtea: 2016
Zenbakien izenburua: Infancia y adolescencia: Factores de protección y vulnerabilidad [Childhood & Adolescence. Protective & Vulnerability]
Alea: 13
Zenbakia: 2
Orrialdeak: 57-68
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Acción psicológica
Laburpena
The goals of this study were to analyze the prevalence of antisocial behavior and to explore differences as a function of socio-demographic variables (gender, age, socio-economic level, parents' educational level). The sample comprised 3,026 participants from the Basque country, aged 12 to 18 years Using a descriptive and comparative design, two instruments to assess antisocial behavior (self-report and parent assessment) were administered. The results showed that 16.6 % of the sample had a high level of antisocial behavior (percentile 85-99), 10 % had a high-risk profile (percentile 85-94), and 6.6 % presented an antisocial profile (percentile 95-99). Sex differences varied depending on the informant. In the self-assessment, females reported significantly less antisocial behavior, but the effect size was small. In the parents' assessment, no sex differences were found. Therefore, the differences between males and females tend to be very small. Regarding age, a significant increase of antisocial behavior between 12 and 18 years was confirmed, both in self-reports and in parents' evaluation. Moreover, the sex differences increased significantly with age, with the largest increases observed in males aged 16-18 years. There were no differences in antisocial behavior as a function of the parents' educational level, but the differences as a function of socio-economic level were contradictory. The discussion revolves around the importance of prevention and intervention in antisocial behavior from childhood.
Erreferentzia bibliografikoak
- APA. Asociación Psiquiátrica Americana (1994). DSMIV. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona, España: Masson.
- APA. Asociación Psiquiátrica Americana (2003). DSMIV-TR. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona, España: Masson.
- APA. Asociación Psiquiátrica Americana (2014). DSM-5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona, España: Elsevier
- Bringas, C., Herrero, F., Cuesta, M. y Rodríguez, F. (2006). La conducta antisocial en adolescentes no conflictivos: Adaptación del Inventario de Conductas Antisociales (ICA). Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 11(2), 1-10.
- D'Acremont, M. y Van der Linden, M. (2006). Gender differences in two decision-making tasks in a community sample of adolescents. International Journal of Behavioral Development, 30(4), 352-358. http://dx.doi.org/10.1177/0165025406066740
- Fan, W., Cheung, F. M., Cheung, S. y Leung, K. (2008). Gender difference of personality traits among Hong Kong secondary school students and their developmental analyses. Acta Psychologica Sinica, 40(9), 1002-1012. http://dx.doi.org/10.3724/SP.J.1041.2008.01002
- Garaigordobil, M. (2005). Conducta antisocial durante la adolescencia: Correlatos socio-emocionales, predictores y diferencias de género. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 13, 197-215.
- Garaigordobil, M. (2008). Intervención psicológica con adolescentes. Un programa para el desarrollo de la personalidad y la educación en derechos humanos. Madrid, España: Pirámide.
- Garaigordobil, M., Álvarez, Z. y Carralero, V. (2004). Conducta antisocial en niños de 10 a 12 años: factores de personalidad asociados y variables predictoras. Análisis y Modificación de Conducta, 30(130), 241-271.
- Garaigordobil, M. y Fagoaga, J. M. (2006). Juego cooperativo para prevenir la violencia en los centros educativos. Madrid, España: Publicaciones Ministerio de Educación.
- Garaigordobil, M., Martínez, V. y Fernández, A. (2015). Spanish parenting styles and antisocial behavior in adolescents. En F. García (Ed.), Parenting: Cultural Influences and impact on childhood health and well being (pp. 109-124). New York: Nova Science Publisher.
- Garaigordobil, M. y Oñederra, J. A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid, España: Pirámide.
- García, K. y da Costa Junior, M. (2008). Conducta antisocial y consumo de alcohol en adolescentes escolares. Revista Latino-Americana De Enfermagem, 16(2), 299-305. http://dx.doi.org/10.1590/S010411692008000200020
- Gardner, F., Waller, R., Maughan, B., Cluver, L. y Boyes, M. (2015). What are the risk factors for antisocial behavior among lowincome youth in capetown? Social Development, 24(4), 798-814. http://dx.doi.org/10.1111/sode.12127
- Kim, H. y Kim, H. (2005). Gender differences in delinquent behavior among Korean adolescents. Child Psychiatry and Human Development, 35(4), 325-345. http://dx.doi.org/10.1007/s10578-005-26911
- Lanctôt, N. (2015). Development of antisocial behavior in adolescent girls. En J. Morizot y L. Kazemian (Eds.), The development of criminal and antisocial behavior: Theory, research and practical applications (pp. 399-411). Suiza: Springer.
- López-Romero, L. y Romero, E. (2010). Goals during adolescence and their relationship with antisocial behavior. The Spanish Journal of Psychology, 13(1), 166-177. http://dx.doi.org/10.1017/S1138741600003759
- Ma, H. K. (2005). The relation of gender-role classifications to the prosocial and antisocial behavior of Chinese adolescents. Journal of Genetic Psychology, 166(2), 189-201. http://dx.doi.org/10.3200/GNTP.166.2.189-202
- Mestre, V., Tur, A., Samper, P. y Malonda, E. (2011). Programa de educación de las emociones: La ConVivencia. Valencia, España: Tirant Lo Blanc.
- Moffitt, T. E. y Caspi, A. (2001). Childhood predictors differentiate life-course persistent and adolescencelimited antisocial pathways among males and females. Development and Psychopathology, 13, 355-375. http://dx.doi.org/10.1017/S0954579401002097
- Moreira, V. y Mirón, L. (2013). The role of gender identity in adolescents' antisocial behavior. Psicothema, 25(4), 507-513.
- Navarro, A. M., Peiró, R., Llácer, M. D. y Silva, F. (1993). EPC. Escala de problemas de conducta. En F. Silva y M. C. Martorell (Eds.), EPIJ. Evaluación Infanto-Juvenil (pp. 31-81). Madrid, España: MEPSA.
- Pelegrín, A. y Garcés, E. (2009). Análisis de las variables que influyen en la adaptación y socialización: El comportamiento agresivo en la adolescencia. Ansiedad y Estrés, 15(2-3), 131-150.
- Pérez-Fuentes, M., Gázquez, J., Mercader, M., Molero, M. y García, M. (2011). Rendimiento académico y conductas antisociales y delictivas en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(3), 401-412.
- Plazas, E. A, Morón Cotes, M. L., Santiago, A., Sarmiento, H., Ariza-López, S. E. y Patiño, C. D (2010). Relaciones entre iguales, conducta prosocial y género desde la educación primaria hasta la universitaria en Colombia. Universitas Psychologica, 9(2), 357-369.
- Rechea, C. (2008). Conductas antisociales y delictivas de los jóvenes en España. Castilla-La Mancha, España: Universidad de Castilla-La Mancha, Centro de Investigación en Criminología.
- Redondo, S. y Sánchez-Meca, J. (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces para la delincuencia juvenil. En M. Pérez, J. R. Fernández Hermida, C. Fernández Rodríguez e I. Amigo (Eds.), Guía de tratamientos psicológicos eficaces III. Infancia y adolescencia (pp. 183-214). Madrid, España: Pirámide.
- Rodríguez, A. y Torrente, G. (2003). Interacción familiar y conducta antisocial. Boletín de Psicología, 78, 7-20.
- Sagar, S. S., Boardley, I. D. y Kavussanu, M. (2011). Fear of failure and student athletes' interpersonal antisocial behaviour in education and sport. British Journal of Educational Psychology, 81(3), 391-408. http://dx.doi.org/10.1348/2044-8279.002001
- Sanabria, A. y Uribe, A. (2009). Conductas antisociales y delictivas en adolescentes infractores y no infractores. Pensamiento Psicológico, 6(13), 203-218.
- Scandroglio, B., Martínez, J. M., Martín, M. J., López, J. S., Martín, A., San José, M. C. y Martín, J. M. (2002). Violencia grupal juvenil: una revisión crítica. Psicothema, 14(supl.), 6-15.
- Seijo, D., Mohamed, L. y Vilariño, M. (2008). Comportamiento antisocial en menores y relación con factores de riesgo de origen sociodemográfico, culturales y familiares. Revista Galega de Cooperación Científica Iberoamericana, 15, 22-30.
- Seisdedos, N. (1995). AD. Cuestionario de conductas antisociales-delictivas. Madrid, España: TEA. (trabajo original publicado en 1988).
- Serrano, A., Rodríguez, D. y Mirón, L. (1997). A psychosocial profile of Spanish adolescents. Psychology in Spain, 1(1), 90-103.
- Thomas, C. y Pope, K. (2013). The origins of antisocial behavior: A developmental perspective. New York, NY, US: Oxford University Press.
- Vera, J., Ezpeleta, L. Granero, R. y de la Osa, N. (2010). Antisocial behavior, psychopathology and functional impairment: association with sex and age in clinical children and adolescents. Child Psychiatry and Human Development, 41(5), 465-478. http://dx.doi.org/10.1007/s10578-010-0181-6
- Zafirakis, E. (2015). Examining interpersonal conflict resolution among persistently antisocial youth—Is this a key mechanism implicated in the persistence of antisocial behaviour? International Journal of Adolescence and Youth, 20(1), 112-129. http://dx.doi.org/10.1080/02673843.2013.779586