Conducta antisocial en adolescentes y jóvenesprevalencia en el País Vasco y diferencias en función de variables socio-demográficas

  1. Garaigordobil, Maite 1
  2. Maganto, Carmen 1
  1. 1 Facultad de Psicología, Universidad del País Vasco (UPV/EHU), España
Journal:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Year of publication: 2016

Issue Title: Infancia y adolescencia: Factores de protección y vulnerabilidad [Childhood & Adolescence. Protective & Vulnerability]

Volume: 13

Issue: 2

Pages: 57-68

Type: Article

DOI: 10.5944/AP.13.2.17826 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Acción psicológica

Abstract

The goals of this study were to analyze the prevalence of antisocial behavior and to explore differences as a func­tion of socio-demographic variables (gender, age, socio-economic level, parents' educational level). The sample comprised 3,026 participants from the Basque country, aged 12 to 18 years Using a descriptive and comparative design, two instruments to assess antisocial behavior (self-report and parent assessment) were administered. The results showed that 16.6 % of the sample had a high level of antisocial behavior (percentile 85-99), 10 % had a high-risk profile (percentile 85-94), and 6.6 % pre­sented an antisocial profile (percentile 95-99). Sex dif­ferences varied depending on the informant. In the self-assessment, females reported significantly less antisocial behavior, but the effect size was small. In the parents' as­sessment, no sex differences were found. Therefore, the differences between males and females tend to be very small. Regarding age, a significant increase of antisocial behavior between 12 and 18 years was confirmed, both in self-reports and in parents' evaluation. Moreover, the sex differences increased significantly with age, with the largest increases observed in males aged 16-18 years. There were no differences in antisocial behavior as a function of the parents' educational level, but the differ­ences as a function of socio-economic level were contra­dictory. The discussion revolves around the importance of prevention and intervention in antisocial behavior from childhood.

Bibliographic References

  • APA. Asociación Psiquiátrica Americana (1994). DSMIV. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona, España: Masson.
  • APA. Asociación Psiquiátrica Americana (2003). DSMIV-TR. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona, España: Masson.
  • APA. Asociación Psiquiátrica Americana (2014). DSM-5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona, España: Elsevier
  • Bringas, C., Herrero, F., Cuesta, M. y Rodríguez, F. (2006). La conducta antisocial en adolescentes no conflictivos: Adaptación del Inventario de Conductas Antisociales (ICA). Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 11(2), 1-10.
  • D'Acremont, M. y Van der Linden, M. (2006). Gender differences in two decision-making tasks in a community sample of adolescents. International Journal of Behavioral Development, 30(4), 352-358. http://dx.doi.org/10.1177/0165025406066740
  • Fan, W., Cheung, F. M., Cheung, S. y Leung, K. (2008). Gender difference of personality traits among Hong Kong secondary school students and their developmental analyses. Acta Psychologica Sinica, 40(9), 1002-1012. http://dx.doi.org/10.3724/SP.J.1041.2008.01002
  • Garaigordobil, M. (2005). Conducta antisocial durante la adolescencia: Correlatos socio-emocionales, predictores y diferencias de género. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 13, 197-215.
  • Garaigordobil, M. (2008). Intervención psicológica con adolescentes. Un programa para el desarrollo de la personalidad y la educación en derechos humanos. Madrid, España: Pirámide.
  • Garaigordobil, M., Álvarez, Z. y Carralero, V. (2004). Conducta antisocial en niños de 10 a 12 años: factores de personalidad asociados y variables predictoras. Análisis y Modificación de Conducta, 30(130), 241-271.
  • Garaigordobil, M. y Fagoaga, J. M. (2006). Juego cooperativo para prevenir la violencia en los centros educativos. Madrid, España: Publicaciones Ministerio de Educación.
  • Garaigordobil, M., Martínez, V. y Fernández, A. (2015). Spanish parenting styles and antisocial behavior in adolescents. En F. García (Ed.), Parenting: Cultural Influences and impact on childhood health and well being (pp. 109-124). New York: Nova Science Publisher.
  • Garaigordobil, M. y Oñederra, J. A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid, España: Pirámide.
  • García, K. y da Costa Junior, M. (2008). Conducta antisocial y consumo de alcohol en adolescentes escolares. Revista Latino-Americana De Enfermagem, 16(2), 299-305. http://dx.doi.org/10.1590/S010411692008000200020
  • Gardner, F., Waller, R., Maughan, B., Cluver, L. y Boyes, M. (2015). What are the risk factors for antisocial behavior among lowincome youth in capetown? Social Development, 24(4), 798-814. http://dx.doi.org/10.1111/sode.12127
  • Kim, H. y Kim, H. (2005). Gender differences in delinquent behavior among Korean adolescents. Child Psychiatry and Human Development, 35(4), 325-345. http://dx.doi.org/10.1007/s10578-005-26911
  • Lanctôt, N. (2015). Development of antisocial behavior in adolescent girls. En J. Morizot y L. Kazemian (Eds.), The development of criminal and antisocial behavior: Theory, research and practical applications (pp. 399-411). Suiza: Springer.
  • López-Romero, L. y Romero, E. (2010). Goals during adolescence and their relationship with antisocial behavior. The Spanish Journal of Psychology, 13(1), 166-177. http://dx.doi.org/10.1017/S1138741600003759
  • Ma, H. K. (2005). The relation of gender-role classifications to the prosocial and antisocial behavior of Chinese adolescents. Journal of Genetic Psychology, 166(2), 189-201. http://dx.doi.org/10.3200/GNTP.166.2.189-202
  • Mestre, V., Tur, A., Samper, P. y Malonda, E. (2011). Programa de educación de las emociones: La ConVivencia. Valencia, España: Tirant Lo Blanc.
  • Moffitt, T. E. y Caspi, A. (2001). Childhood predictors differentiate life-course persistent and adolescencelimited antisocial pathways among males and females. Development and Psychopathology, 13, 355-375. http://dx.doi.org/10.1017/S0954579401002097
  • Moreira, V. y Mirón, L. (2013). The role of gender identity in adolescents' antisocial behavior. Psicothema, 25(4), 507-513.
  • Navarro, A. M., Peiró, R., Llácer, M. D. y Silva, F. (1993). EPC. Escala de problemas de conducta. En F. Silva y M. C. Martorell (Eds.), EPIJ. Evaluación Infanto-Juvenil (pp. 31-81). Madrid, España: MEPSA.
  • Pelegrín, A. y Garcés, E. (2009). Análisis de las variables que influyen en la adaptación y socialización: El comportamiento agresivo en la adolescencia. Ansiedad y Estrés, 15(2-3), 131-150.
  • Pérez-Fuentes, M., Gázquez, J., Mercader, M., Molero, M. y García, M. (2011). Rendimiento académico y conductas antisociales y delictivas en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(3), 401-412.
  • Plazas, E. A, Morón Cotes, M. L., Santiago, A., Sarmiento, H., Ariza-López, S. E. y Patiño, C. D (2010). Relaciones entre iguales, conducta prosocial y género desde la educación primaria hasta la universitaria en Colombia. Universitas Psychologica, 9(2), 357-369.
  • Rechea, C. (2008). Conductas antisociales y delictivas de los jóvenes en España. Castilla-La Mancha, España: Universidad de Castilla-La Mancha, Centro de Investigación en Criminología.
  • Redondo, S. y Sánchez-Meca, J. (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces para la delincuencia juvenil. En M. Pérez, J. R. Fernández Hermida, C. Fernández Rodríguez e I. Amigo (Eds.), Guía de tratamientos psicológicos eficaces III. Infancia y adolescencia (pp. 183-214). Madrid, España: Pirámide.
  • Rodríguez, A. y Torrente, G. (2003). Interacción familiar y conducta antisocial. Boletín de Psicología, 78, 7-20.
  • Sagar, S. S., Boardley, I. D. y Kavussanu, M. (2011). Fear of failure and student athletes' interpersonal antisocial behaviour in education and sport. British Journal of Educational Psychology, 81(3), 391-408. http://dx.doi.org/10.1348/2044-8279.002001
  • Sanabria, A. y Uribe, A. (2009). Conductas antisociales y delictivas en adolescentes infractores y no infractores. Pensamiento Psicológico, 6(13), 203-218.
  • Scandroglio, B., Martínez, J. M., Martín, M. J., López, J. S., Martín, A., San José, M. C. y Martín, J. M. (2002). Violencia grupal juvenil: una revisión crítica. Psicothema, 14(supl.), 6-15.
  • Seijo, D., Mohamed, L. y Vilariño, M. (2008). Comportamiento antisocial en menores y relación con factores de riesgo de origen sociodemográfico, culturales y familiares. Revista Galega de Cooperación Científica Iberoamericana, 15, 22-30.
  • Seisdedos, N. (1995). AD. Cuestionario de conductas antisociales-delictivas. Madrid, España: TEA. (trabajo original publicado en 1988).
  • Serrano, A., Rodríguez, D. y Mirón, L. (1997). A psychosocial profile of Spanish adolescents. Psychology in Spain, 1(1), 90-103.
  • Thomas, C. y Pope, K. (2013). The origins of antisocial behavior: A developmental perspective. New York, NY, US: Oxford University Press.
  • Vera, J., Ezpeleta, L. Granero, R. y de la Osa, N. (2010). Antisocial behavior, psychopathology and functional impairment: association with sex and age in clinical children and adolescents. Child Psychiatry and Human Development, 41(5), 465-478. http://dx.doi.org/10.1007/s10578-010-0181-6
  • Zafirakis, E. (2015). Examining interpersonal conflict resolution among persistently antisocial youth—Is this a key mechanism implicated in the persistence of antisocial behaviour? International Journal of Adolescence and Youth, 20(1), 112-129. http://dx.doi.org/10.1080/02673843.2013.779586