Detecting Areas of Improvement in Secondary Education: Listening to Management Teams and Teachers
- 1 University of the Basque Country. Faculty of Education, Philosophy and Anthropology. Department of Didactics and School Organization.
- 2 University of the Basque Country. Faculty of Education, Philosophy and Anthropology. Department of Educational Sciences.
ISSN: 2323-0134
Argitalpen urtea: 2024
Orrialdeak: 213-238
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Revista Colombiana de Educación
Laburpena
The general aim of this research study is to detect needs and possible areas of improvement in the Basque education system. To this end, this paper describes and compares the discourses of different informants, using a qualitative methodology based on a census sample of secondary schools and students in the Autonomous Community of the Basque Country (ACBC). Although our research is located in a specific geographical and cultural context, the detailed contextualisation of the study may shed light on an international level and may be transferable to other contexts that come close to the characteristics described in this article. Thus, a total of 18 secondary schools from the ACBC were selected in accordance with their effectiveness level, calculated on the basis of the results obtained in the Diagnostic Assessments (DAs) across five years. Likewise, professionals involved in the study (18 inspectors, 18 management teams, and 50 educational agents) identified certain priority areas, such as teaching-learning methods, promoting diversity, fostering an evaluative culture and leadership, resource provision, stability of the teaching staff, relationships with families, and optimisation of constructive conflict resolution. This research can help to carry out other research on other education systems based on the dimensions analysed in this article, as they have been found to be a priority for educational agents.
Finantzaketari buruzko informazioa
Finantzatzaile
-
Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities (MCIU)
Spain
- PGC2018-094124-B-I00
-
University of the Basque Country
Spain
- GIU21/056
Erreferentzia bibliografikoak
- Aristimuño, A., Baracchini, L. & Bentancur, L. (2007). Diálogo entre las corrientes de la eficacia escolar y la mejora escolar a través de tres investigaciones empíricas realizadas en Uruguay sobre procesos de cambio. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(5), 271-276
- Azkarate, A., Bartau. I. & Lizasoain, L. (2019). Educación en valores y formación del profesorado de secundaria. El caso de la UPV-EHU. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 493-516. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11240
- Azorín, C. & Mujis, D. (2018). Redes de colaboración en educación. Evidencias recogidas en escuelas de Southampton. Profesorado: Revista de curriculum y formación de profesorado, 22(2), 7-27. In: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7845
- Azpillaga, V., Bartau, I., Aierbe, A. & Intxausti, N. (2021). Formación y desarrollo profesional docente en función del grado de eficacia es-colar. Revista de Educación, 393, 155-179
- Barber, M. & Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Mckinsey & Company, PREAL.
- Bartau I., Azpillaga, V. & Joaristi, L. M. (2017). Metodología de enseñanza en centros eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 93-112. In: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.225141
- Bartau, I., Azpillaga, V. & Aierbe A. (2019). Colaboración familia-escuela-comunidad según los equipos directivos de centros de Secundaria. Revista de Investigación en Educación, 17(2), 86-102.http://reined.webs.uvigo.es/
- Basque Government (2016). Plan de Mejora del Sistema Educativo de la CAPV. Departamento de Educación, Política Lingüística y Cultura.
- Basque Government Department of Education (2020a). Número de centros por territorio, nivel y red. https://www.euskadi.eus/contenidos/infor-macion/matricula_2020_2021_tablas/es_def/adjuntos/centros.pdf
- Basque Government Department of Education (2020b). Alumnado por niveles y modelos. https://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/matricula_2020_2021_tablas/es_def/adjuntos/alumnado.pdf
- Bolívar-Boitía, A. (2004). Formación permanente del profesorado y d-sarrollo del currículum. Revista Colombiana de Educación, (47). In: https://doi.org/10.17227/01203916.5513
- Chapman, C., Muijs, D., Reynolds, D., Sammons, P. & Teddlie, C. (Eds.). (2016). The Routledge international handbook of educational effec-tiveness and improvement: Research, policy, and practice. Routledge.
- Cordero, J. M., Crespo, E. & Pedraja, F. (2013). Rendimiento educativo y determinantes según PISA: Una revisión de la literatura en España. Revista de educación, 362, 273-297. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-161
- Cornejo, R. & Redondo, J. M. (2007). Variables y factores asociados al aprendizaje escolar. Una discusión desde la investigación actual. Es-tudios Pedagógicos, 33(2), 155-175.
- Creemers, B. P. M. (2002). The Comprehensive Model of Educational Effectiveness: Background, Major Assumptions and Description. Uni-versity of Groningen.
- Creemers, B. P. M. (1994). The effective classroom. Cassell.
- Creemers, B. P. M. & Kyriakides, L. (2008). The dynamics of educational effectiveness. Routledge.
- Darling-Hammond, L., Newton, S. P. & Wei, R. C. (2013). Developing and assessing beginning teacher effectiveness: the potential of performance assessment. EducationalAssessment Evaluation and Accountability, 25, 179–204. In: https://doi.org/10.1007/s11092-013-9163-0
- Duarte, J., Bos, M. S. & Moreno, M. (2011). Los docentes, las escuelas y los aprendizajes escolares en América Latina: Un estudio regional usando la base de datos del SERCE. Banco Interamericano de De-sarrollo.
- Escarbajal-Frutos, E., Arnaiz Sánchez, P. & Giménez Gualdo, A. (2015). Evaluación de las fortalezas y debilidades del proceso educativo en centros de infantil, primaria y secundaria desde una perspectiva inclusiva. Revista Complutense de Educación, 28(2) 427-443. In: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49423
- Etxeberria, F., Intxausti, N. & Azpillaga, V. (2017). School Climate in High-ly Effective Schools in the Autonomous Region of the Basque Country (Spain). REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4), 5-26. In: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.001
- Fernández, T. (2004). De las escuelas eficaces a las reformas educativas de segunda generación. Estudios Sociológicos, 22(65), 377-408.
- Figueroa-Gutiérrez, V.I. (2017). Eficacia escolar en entornos vulnerables de la República Dominicana: Estudio de casos múltiples. [Doctoral Thesis]. Universidad Autónoma de Madrid.
- Fuentes, A. (2009). Raising education outcomes in Spain. OECD Econo-mics Department Working Papers.
- Guba, E. G. (1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista. In J. Gimeno-Sacristán. & A. Pérez- Gómez (Ed.), La enseñanza: su teoría y su práctica. pp. 148-165. Akal.
- Guzmán, C. & Padilla, L. E. (2017). Exploración de dos Telebachilleratos Comunitarios desde la perspectiva de la eficacia y mejora escolar. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16(32), 111-125. https://doi.org/10.21703/rexe.2017321111257
- Hernández de la Torre, H. & Murillo-Estepa, P. (2017). ¿Las evaluaciones externas repercuten en mejoras y cambios en los centros educativos? Dos estudios de caso/External evaluations change and improve schools? Two case studies. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía,28(2), 79-95. In: https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20120
- Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J. & Martínez-Garrido, C. (2013). Factores de ineficacia escolar. REICE, 12(1), 103-118. https://doi.org/10.15366/reice2014.12.1.007
- Intxausti, N., Joaristi, L. & Lizasoain, L. (2016). Educational leadership as best practice in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque County (Spain). Educational Management Administration & Leadership, 44(3) 397–419. In: https://doi.org/10.1177/1741143214558570
- Intxausti-Intxausti, N., Oregui-González, E. & Azpillaga-Larrea, V. (2022). The perception of stakeholders regarding the outcomes achieved by schools with high or low levels of effectiveness and high numbers of immigrant students. Improving Schools, 25(3), 224-243.In: https://doi.org/10.1177/13654802211056870
- ISEI-IVEI (2016). Hacia la excelencia educativa. Gobierno Vasco
- Kyriakides, L., Creemers, B. P. M. & Antoniou, P. (2009). Teacher beha-viour and student outcomes: suggestions for research on teacher tra-ining and professional development. Teaching and Teacher Educa-tion, 25, 12-23.
- Kyriakides, L., Creemers, B. & Charalambous, E. (2018). Equity and quali-ty dimensions in educational effectiveness (Vol. 8). Springer.
- Kyriakides, L., Creemers, B., Antoniou, P. & Demetriou, D. (2010). A Syn-thesis of Studies Searching for School Factors: Implications for Theory and Research. British Educational Research Journal, 36(5), 807-830. In: https://doi.org/10.1080/01411920903165603
- Kyriakides, L., Creemers, B. P., Antoniou, P., Demetriou, D. & Chara-lambous, C. Y. (2015). The impact of school policy and stakehol-ders’ actions on student learning: A longitudinal study. Learning and Instruction, 36, 113-124. https://doi.org/10.1016/j.learnins-truc.2015.01.004
- Lizasoain-Hernández, L. (2020). Criterios y modelos estadísticos de eficacia escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 311-327.In: https://doi.org/10.6018/rie.417881
- Lizasoain, L., Bereziartua, J. & Bartau, I. (2016). La formación permanente del profesorado en centros educativos de alta eficacia. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 199-218.
- Lizasoain, L, (Ed.) (2015). La eficacia escolar en los centros del País Vasco.Informe final, 2011-2015. ISEI-IVEI-EHU/UPV.
- LOMLOE, (2020). Organic Law of 29 December, modifying Organic Law 2/2006 of 3 May on Education [Ley Orgánica de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación]. Boletín Oficial del Estado.
- López-Yáñez, J., Sánchez-Moreno, M. & Altopiedi, M. (2011). Comunida-des profesionales de práctica que logran sostener procesos de mejo-ra institucional en las escuelas. Revista de Educación, 356, 109-131.
- Massot-Lafon, I., Dorio-Alcaraz, I., & Sabariego-Puig, M. (2016). Estrate-gias de recogida y análisis de la información. In R. Bisquerra Alzina (Ed.), Metodología de la investigación educativa (pp. 321-358). La Muralla.
- Murillo, F. J. (2011). Mejora de la eficacia escolar en Iberoamérica. Revis-ta Iberoamericana de educación, (55), 49-83.Murillo, F. J. (Ed.) (2007). Investigación iberoamericana sobre eficacia es-colar. Convenio Andrés Bello.Murillo, F.J. (2005). La investigación sobre eficacia escolar. Octaedro.
- Murillo, F. J., Duk, C. & Martínez-Garrido, C. (2018). Evolución de la segregación socioeconómica de las escuelas de América Latina. Estudios Pedagógicos, 44(1)157-179. In: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100157
- Nye, B., Konstantopoulos, S. & Hedges, L. V. (2004). How are teacher large effects? Educational, Evaluation and Policy Analysis, 26(4), 237-257.
- OECD, (2004). How Student Performance Varies between Schools and the Role that Socio-economic Background Plays in This. In OECD(Ed.) Learning for Tomorrow ́s World – First Results from PISA 2003,pp. 159-205.
- OECD Publications. Opdenakker, M. C. & Van Damme, J. (2000). Effects of schools, teaching staff and classes on achievement and wellbeing in secondary education: similarities and differences between school outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 1(2), 65-96.
- Ordoñez-Sierra, R., Rodríguez-Gallego, M. & López Martínez, A. (2020). School Management from the Voice of Their Protagonists in Spain. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 301-324. In: https://doi.org/10.17227/rce.num78-8370
- Padilla, L. E., Guzmán, C., Lizasoain, L. & García-Medina, A. M. (2018). Eficacia escolar y aspiraciones educativas en el bachillerato: Un es-tudio longitudinal contextualizado en Aguascalientes. RMIE, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(78), 687-709. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14057728002
- Peniche, R., Ramón, C., Guzman, C. & Mora, N. (2020). Factores que Afectan el Desempeño Docente en Centros de Alta y Baja Eficacia en México. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Edu-cación, 18(2), 77-95. In: https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.004
- Prieto-Ursúa, M. & Bermejo-Toro, L. (2006). Contexto laboral y malestar docente en una muestra de profesores de Secundaria. Revista de Psi-cología del Trabajo y de las Organizaciones, 22(1), 45-73.
- Reimers, F. (2003). La buena enseñanza y el éxito escolar de los estu-diantes en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 31, 17-48.
- Reynolds, D., Sammons, P., De Fraine, B., Damme, J.V., Townsend, T., Te-ddlie, C. & Stringfield, S. (2014). Educational effectiveness research (EER): a state-of-the-art review. School Effectiveness and School Im-provement, 25(2), 197-230.
- Reyzábal, M. V. (2012). Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Cali-dad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 63-77.
- Ruiz-Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Publicaciones de la Universidad de Deusto.
- Sánchez-Llull, D., March y Cerdá, M. X. & Ballester-Brage, L. (2015). Malestar social y malestar docente: una investigación sobre el síndro-me de desgaste profesional burnout y su incidencia socioeducativa, Aula, 21, 245-257. https://doi.org/10.14201/aula201521245257
- Scheerens, J. (2016). Educational Effectiveness and Ineffectiveness: A Cri-tical Review of the Knowledge Base. Springer.
- Slater, H., Davies, N. M. & Burgess, S. (2012). Do Teachers Matter? Me-asuring the variation in teacher effectiveness in England. Oxford Bu-lletin of Economics and Statistics, 74(5), 629-645.
- Strand, S. (2010). Do some schools narrow the gap? Differential school effectiveness by ethnicity, gender, poverty, and prior achievement. School Effectiveness and School Improvement. An International Jour-nal of Research, Policy and Practice, 21(3), 289-314.
- Stronge, J. H., Ward, T. J., & Grant, L. W. (2011). What makes good tea-chers good? A cross-case analysis of the connection between teacher effectiveness and student achievement. Journal of Teacher Education, 62(4), 339-355.
- Van Petegem, K., Creemers, B. P. M., Aelterman, A. & Rosell, Y. (2008). The importance of pre-measurements of wellbeing and achievement for students’ current wellbeing. South African Journal of Education, 28, 451-468.