Vitoria-Gasteiz ciudad educadora y cuna de escuelas infantiles municipales, paradigmas de bienestar emocional y buen trato

  1. TRESSERRAS ANGULO, ALAITZ 1
  2. Lasarte Leonet, Gema 1
  3. Garai Ibáñez de Elejalde, Beatriz
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revue:
Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

ISSN: 2695-2769

Année de publication: 2024

Volumen: 5

Número: 2

Pages: 67-82

Type: Article

DOI: 10.24310/MAR.5.2.2024.19307 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

Résumé

This educational research analyses the relational and organisational model of the Municipal Nursery Schools of Vitoria-Gasteiz (EIMUVG), an educating city, which coincide in their daily work with some key principles of the new curriculum: good treatment, the pupils' sense of belonging and emotional well-being. It also warns about the situation of students who have experienced early adversity, identified in the scientific literature as ACE students. The EIMUVG educational model is analyzed as a reference of good pedagogical and inclusive practices.. A research-training-action process is carried out over a year between all the teaching staff of the EIMUVG (85 people) and the UPV/EHU research team (11 people). The research methodology is based on four cycles of reflection-action, involving 30 focus groups, participatory and creative techniques such as the World Coffee, and guaranteed dialogue between theory and pedagogical practice. The information is collected and analysed by means of a qualitative strategy and crystallised (Moral, 2016) with the help of the Nvivo 12 software. The results evidence a pedagogical model that is based on community engagement and that prioritises children's well-being, putting into practice consciously nurturing pedagogical relationships and environments. Mutual care and good treatment are identified as the relational model that determines the health. It is concluded that it is necessary to extend the model to all educational stages as, at the same time as it educates, it welcomes and protects.

Références bibliographiques

  • Aigneren, M. (2009). La técnica de recolección de información mediante grupos focales. La Sociología En Sus Escenarios, (6). https://bit.ly/43i8GqL
  • Álvarez Blanco, L. (2019). Modelos teóricos de la implicación familiar: responsabilidades compartidas entre centros educativos, familias y comunidad. Aula abierta, 48(1), 19-30.
  • https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.19-30
  • Aristizabal, P., Alvarez-Uria, A., Gamito, R., Garay, B., Gómez, A., Lasarte, G., Lekue, P., López de Arana, E., López-Velez, A., Martínez, J., Tresserras, A. y Ugalde, A.. (2020). Proyecto educativo de la red de escuelas infantiles municipales. Colección temas municipales. Servicio de Educación. Departamento de educación y cultura, Ayuntamiento de Vitoria Gasteiz. https://bit.ly/439iGT8
  • Asensio, M. (11 de octubre 2022). Adingabeen buru osasunaren arretan, hezkuntza arloarekin koordinatzea aldarri. Berria. https://bit.ly/3uUIExb
  • Aucouturier, B. (2004). Los fantasmas de acción y de la práctica psicomotriz. Graó.
  • Adamson, P. (2008). El cuidado infantil en los países industrializados: transición y cambio. Una tabla clasificatoria de la educación y los cuidados durante la primera infancia en los países económicamente avanzados. Innocenti Report Card Innocenti, 8. http://www.unicef-irc.org/publications/pdf/rc8_spa.pdf
  • Ainsworth, M.D. y Bell, S. M. (1978). Apego, exploración y separación, ilustrados a través de la conducta de niños de un año en una situación extraña. En J. Delval (Comp.), Lecturas de psicología del niño (Vol. 1). Alianza.
  • Asociación Internacional de Ciudades Educadoras. (2020). Carta de Ciudades Educadoras. https://www.edcities.org/carta-de-ciudades-educadoras/
  • Barudy, J. y Marquebreucq, A. P. (2009). Hijas e hijos de madres resilientes. Gedisa.
  • Benito, R. (4 de febrero de 2020). Epigenética, acogimiento y adopción: un motivo para la esperanza [Conferencia]. Ume Alaia, Vitoria-Gasteiz.
  • Beresaluce, R. (2009). Las escuelas reggianas como modelo de calidad en la etapa de educación infantil. Aula Abierta, 37(2), 123-130. https://bit.ly/48ILKlv
  • Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
  • Bowlby, J. (1989). Una base segura: aplicaciones clínicas de una teoría del apego. Paidós.
  • Bowlby, J. (1993). El vínculo afectivo. Paidós.
  • Colley, D. y Cooper, P. (Eds.) (2017). Attachment and Emotional development in the classroom. Theory and Practice. Jessica Kingsley Publising. https://doi.org/10.1080/13632752.2017.1366102
  • Craig, S. E. (2016). The Trauma-Sensitive Teacher. Educational Leadship, 74(1), 28-32. https://eric.ed.gov/?id=EJ1112050
  • Craig, S. E. (2017). Trauma-Sensitive Schools for the adolescent years. Teachers College Press.
  • Cyrulnik, B. (2009). La resiliencia o la capacidad humana de superar pérdidas, crisis, adversidades o traumas. Institut Francais.
  • David, M. y Appell, G. (2010). Loczy una insólita atención personal. Octaedro.
  • Davoli, M. (2008). Construir la escuela desde el niño: Perspectivas educativas en 0-3. Conferencia inaugural del 4º Encuentro Formativo de Escuelas Infantiles Municipales, Madrid.
  • De Castro, R.M. y Pereira, D. I. F. (2019). Education and Attachment: Guidelines to Prevent School Failure. Multimodal Technologies and Interaction, 3(1). https://doi.org/10.3390/mti3010010
  • Elliot, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.
  • Erikson, M.F. y Egeland, B. (2002). Child neglect. En J. Myeres, L. Berliner, J. Briece, C. Hendrix, C, Jenny y T. Reid (Eds), The APSAC handbook on child maltreatment (2a ed.) (pp. 3-20). Sage.
  • Kamberelis, G. y Dimitriadis, G. (2015). Grupos focales. En Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S, (Eds.). Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 494-532). Gedisa.
  • Fancourt, N. y Sebba, J. (2018). The Leicestershire Virtual School’s Attachment Aware Schools Programme: evaluation report. The Rees Centre (University of Oxford, Departament of Education).
  • Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberd, D., Williamson, D. F., Spitz, S. M., Edwards, V. y Marks, J. S. (1998). Relationship of child abuse and household dysfunction to many of the leading cause of deaths in adults: The adverse childhood experiences (ACE) study. American Journal of Preventative Medicine, 14, 245-258. https://doi.org/10.1016/s0749-3797(98)00017-8
  • Fernández, R. (2017). Las huellas de las experiencias tempranas en el cerebro. ¿Qué efecto tienen en el aprendizaje escolar? Mapas Colectivos.
  • Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
  • Garay, B., Lasarte, G., Tresserras, A., López de Arana, E., Martinéz-Abajo, J. y Corres-Medrano, I. (2019). Cambiemos la mirada docente ante el alumnado que nadie quiere: De un problema de conducta a un tema de justicia social. En J. Murillo. y C. Martínez-Garrido (Coords.), Investigación comprometida para la transformación social: actas del XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa (Vol. 1, pp. 351-356). Asociacion Interuniversitaria de Investigacion Pedagógica (AIDIPE). https://bit.ly/3v2BAi2
  • Garay, B., Lasarte, G., Corres-Medrano, I. y Santamaría-Goicuria, I. (2022). Why Should Educators Receive Training in Childhood Trauma? Trends in Psychology. https://doi.org/10.1007/s43076-022-00223-1
  • Giménez, M. y Quintanilla, V. (2009). Competencia social, competencia emocional: una propuesta para intervenir en Educación Infantil. Infancia y Aprendizaje, 32(3), 359-373. https://doi.org/10.1174/021037009788964222
  • Gobierno Vasco (9 de octubre del 2023). Irekia Eusko Jaurlaritza-Gobierno Vasco. https://bit.ly/3T6JDSZ
  • Gobierno Vasco (2014). Heziberri 2020: marco del modelo educativo pedagógico. https://bit.ly/3Tr5BRY
  • Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.
  • Heckman, J. J. (2019). Early childhood education strengthens families and can break the cycle of poverty. Heckman The economics of human potential. https://bit.ly/49KFACS
  • Herrán, E. (Ed.) (2018). Claves de la Educación Pikler-Loczy. Realpress.
  • Kvale, S. (2011). Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Kamberelis, G. y Dimitriadis, G. (2015). Grupos focales. En N. K. Denzin y. S, Lincoln (Coords.), Métodos de recolección y análisis de datos, (pp. 494-532). Gedisa.
  • Löhr, K., Weinhardt, M. y Sieber, S. (2020). The “World Café” as a participatory method for collecting qualitative data. International journal of qualitative methods, 19, 1-15. https://doi.org/10.1177/1609406920916976
  • Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.
  • Martínez-Miguelez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.
  • Mcdowell, N. (2017). The association between adverse childhood experiences and educational outcomes among children ages 6-17. (Thesis). Georgia State Univesity.
  • Moral, C. (2016). Estrategias para resistir a la crisis de confianza en la investigación cualitativa actual. Educación XX1, 19(1), 159-177. DOI: 10.5944/educXX1.14227
  • Muñiz, M. (13 de noviembre del 2017). El impacto de la adversidad en la infancia temprana [Entrada en un blog]. Recuperado el 8 de marzo del 2024 de https://bit.ly/49FBX0W
  • Pinto, M. (1991). Análisis documental. Fundamentos y procedimientos. Eudema Universidad.
  • Rees Centre. (Junio de 2022). Alex Timpson Attachment and Trauma Awareness in Schools Programme. Recuperado el 08 de marzo del 2024 https://bit.ly/49Kq6Pk
  • Richardson, L. y St. Pierre E.A. (2017). La escritura. Un método de investigación. En N. K. Denzin e y. S. Lincoln (Eds.). El arte y la práctica de la interpretación, la evaluación y la presentación (pp. 128-163). Gedisa.
  • Rose, J., McGuire-Snieckus, R., Gilbert, L. y Maclnnes, K. (2019). Attachment Aware Schools: The impact of a targeted and collaborative intervention. International Journal of Pastoral Care and Education, 37(2), 162-184. https://doi.org/10.1080/02643944.2019.1625429
  • Ruiz de Velasco, A. y Abad, J. (2011). El juego simbólico. Graó.
  • Ruppert, F. (2019). ¿Quién soy yo en una sociedad traumatizada? Herder.
  • Rygaard, N. P. (2008). El niño abandonado. Gedisa.
  • Schalock, R, L. y Verdugo, M. A (2003). Calidad de vida: manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Alianza.
  • Silberg, J. (2019). El niño superviviente. Desclée de Brouwer.
  • Sporleder, J. y Forbes, H. T. (2019). The Trauma-Informed School. Beyond Consequences Institute.
  • Tresserras, A. (2017). Aportaciones a la formación del profesorado a través del análisis de una experiencia de arte y juego dramático en el primer ciclo de Educación Infantil. (Tesis doctoral). UPV/EHU, País Vasco. https://addi.ehu.es/handle/10810/22845
  • Van der Kolk, B. (2023). El cuerpo lleva la cuenta. Cerebro, mente y cuerpo en la superación del trauma. Eleftheria.
  • Vega-Arce, M. y Núñez-Ulloa, G. (2017). Experiencias Adversas en la infancia: revisión de su impacto en niños de 0 a 5 años. Enfermería Universitaria, 14(2), 124-130. http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2017.02.004
  • Web del maestro CMF. (23 de octubre de 2019). Jorge Barudy: Las neuronas espejo se recuperan en ambientes amorosos, donde fluye la empatía. Recuperado el 8 de marzo de 2024 de https://bit.ly/3IxgawG
  • Ziegler, D. (2011). Traumatic Experience and the Brain: A Handbook for Understanding and Treating Those Traumatized as Children. Acacia Publishing.