Revisar los hitosGure Artea desde una perspectiva de género (1982-1995)

  1. Garazi Ansa-Arbelaiz 1
  2. Haizea Barcenilla 1
  3. Ane Lekuona-Mariscal 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2024

Volume: 36

Issue: 2

Pages: 433-444

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.86440 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

The article analyses from a gender perspective the first phase of Gure Artea prize (1982-1995), the most relevant art competition in the Basque Country. Among other questions, the authors review the proportional participation of women artists in different editions, observing if these percentages varied depending on the artistic genre or if these numbers coincided with the awards. The article also studies the influence that the jury of each edition might have had upon the identified gender bias. On the other hand, it also reflects on the consequences of the competition: how it differently promoted the production of female and male artists of the time, and how the prize influenced the formations and legitimization of the dominant Basque art historiography, as well as the configuration of the Basque Government’s public collection.Keywords: art prizes, feminist critique, Basque sculpture, historiography, women artists.

Bibliographic References

  • Aguirre, P. (2008). Informe Gure Artea. On-line http://www.academia.edu/3437877/Informe_Gure_Artea
  • Anónimo (24 de agosto de 1984). El salario mínimo de los españoles en 1983 fue de 1.400.000 pesetas. El País. https://elpais.com/diario/1984/08/24/economia/462146414_850215.html
  • Ansa, G. y Barcenilla, H. (2021). Baginen Bagara. En G. Ansa y H. Barcenilla (coord.), Baginen bagara. Emakume artistak: ikusgarritasun (ez)aren logikak = Baginen Bagara. Artistas mujeres: lógicas de la invisibilidad. (pp. 9-29). San Telmo Museoa.
  • Archivo General de Euskadi, Fondo Cultural. CU.06.PGA-Premios Gure Artea.
  • Arregi Aranburu, J. (1984). Introducción al catálogo de premios Gure Artea. Gure Artea 1984. Gobierno Vasco, s.p.
  • Arregi, A. y Roseras E. (coords.) (2021). Zeru bat hamaika bide. Artium. Centro-Museo Vasco de Arte Contemporáneo.
  • Barcenilla, H. (2016). Fotografía transparente del techo de cristal: situación de las artistas en la CAE. Presencia de mujeres en las artes visuales y el audiovisual. Observatorio Vasco de la Cultura. https://www.euskadi.eus/informacion/presencias-presencias-visuales-y-audiovisuales/2016/web01-sede/es/adjuntos/Mujeres_visibilizas_en_y_ikusentzunezkoak.pdf
  • Battersby, C. (1989). Gender and Genius: Towards a Feminist Aesthetics. Indiana University Press.
  • Instituto Nacional de Estadística (INE) (1995). Encuesta cuatrienal estructura salarial 1995. https://www.ine.es/jaxi/Datos.htm?tpx=8841
  • Lekuona Mariscal, A. (2021). Euskal Herriko artearen historia feminista baten bila. Genealogia berriak josten. 1950-1972. [Tesis doctoral, Euskal Herriko Unibertsitatea].
  • Luengo, M. (2023). Gorputza historiografiaren ardatz: 90eko hamarkadako euskal artearen irakurketa matrilineal bat. [Tesis doctoral, Euskal Herriko Unibertsitatea].
  • MAV, (s.f.) Mujeres en las Artes Visuales. Informes. https://mav.org.es/category/documentacion/informes/page/2/
  • Nochlin, L. (2007). ¿Por qué no han sido grandes artistas mujeres? En K. Cordero Reiman e I. Sáenz (ed.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte, (pp. 17-44). Universidad Nacional Autónoma de México, Programa Universitario de Estudios de Género.
  • Nualart, C. (2018). Análisis de las exposiciones temporales del Museo Reina Sofía, 2000-2016, desde una perspectiva feminista. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
  • Parker, R. (2010). The Subversive Stitch. Embroidery and the Making of the Feminine. Bloomsbury Visual Art.
  • Parker, R. y Pollock, G. (1981). Old Mistresses: Women, Art and Ideology. Routledge.
  • San Martín, F. J. (1993). Gema Intxausti. Zehar, 23, 24-25.
  • San Martín, F. J. (coord.). (2022). Arte del Gobierno. Recopilación de obras de arte del Gobierno Vasco. Servicio de publicaciones del Gobierno Vasco.
  • San Martin, F. J. et al. (2018). Después del 68. Arte y prácticas artísticas en el País Vasco. 1968-2018. Museo de Bellas Artes de Bilbao.
  • Sarriugarte, I. (2005). La mujer escultora en el País Vasco durante los 80. Bellas Artes: revista de artes plásticas, estética, diseño e imagen, 3, 63-88.
  • Vadillo, M. (2018). La trama del arte vasco en los años setenta. [Tesis doctoral, Euskal Herriko Unibertsitatea].
  • Vadillo, M. (2021). “Pintoras de Gipuzkoa” (1969-1981). Un certamen de excepción. En G. Ansa y H. Barcenilla (coord.), Baginen bagara. Emakume artistak: ikusgarritasun (ez)aren logikak = Baginen Bagara. Artistas mujeres: lógicas de la invisibilidad. (pp. 45-61). San Telmo Museoa.
  • Viar, J. (2017). Historia del arte vasco. Desde la Guerra Civil hasta la actualidad (1926-2016). Museo de Bellas Artes de Bilbao.