Estructura factorial y fiabilidad del Cyberbullying Questionnaire (CBQ) y su complemento (CBQ-V) en adolescentes ecuatorianos

  1. Isabel Ramos-Noboa
  2. Aitor Larzabal-Fernández
  3. Rodrigo Moreta-Herrera
Journal:
Actualidades en Psicología

ISSN: 2215-3535 0258-6444

Year of publication: 2020

Volume: 34

Issue: 128

Pages: 35-50

Type: Article

DOI: 10.15517/AP.V34I128.35408 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Actualidades en Psicología

Abstract

Abstract To analyze the factor structure and reliability of the Cyberbullying Questionnaire (CBQ), which measures the prevalence of cyberbullying; as well as measure the complement on victimization (CBQ-V).The study is instrumental in verifying the factorial construction and internal consistency of the tests in a sample of 998 high school students from six educational centres in Tungurahua. It was found that the CBQ explains 58.5% of the variance with three factors with values of S-B c2= 29.5;df= 24;p> .05; S-B c2/df= 1.2; NNFI = .95; CFI = .96; GFI = .90 and RMSEA = .08 IC 90% [.10 - .05]. While the CBQ-V also with three factors explains 52.6% of the variance with S-B c2= 29.5;df= 24;p> .05; S-B c2/df= 1.2; NNFI = .95; CFI = .96; GFI = .90 and RMSEA = .08 IC 90% [.10 -.05]. Regarding reliability, the scores reached for the CBQ is α(ordinal)= .903 and CBQ-V is α(ordinal)= .879. It is concluded that the tests under analysis are valid as a construct and reliable in Tungurahua high school students.

Bibliographic References

  • Abad, F.,Olea, J.,Ponsoda, V.,García, C.. (2011). Medición en Ciencias Sociales y de la Salud.. Editorial SINTESIS S.A. Madrid, España.
  • Ato, M.,López, J.,Benavente, A.. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología.. Anales de Psicología. 29. 1038
  • Batista-Fogueta, M.,Coenders, G.,Alonso, J.. (2004). Análisis factorial confirmatorio. Su utilidad en la validación de cuestionarios relacionados con la salud. Medicina Clínica. 122. 21
  • Beckman, L.,Hagquist, C.,Hellström, L.. (2012). Does the association with psychosomatic health problems differ between cyberbullying and traditional bullying?. Emotional and Behavioural Difficulties. 17. 421
  • Brown, T. A.. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Publications.. New York, NY.
  • Buelga, S.,Pons, J.. (2012). Agresiones entre Adolescentes a través del Teléfono Móvil y de Internet.. Psychosocial Intervention,. 21. 91-101
  • Buelga, S.,Iranzo, B.,Cava, M.,Torralba, E.. (2015). Psychological profile of adolescent cyberbullying aggressors.. International Journal os Social Psychology. 30. 382-406
  • Byrne, B. M.. (2006). Structural equation modeling with EQS. Basic concepts, applications, and programming. 2. Lawrence Erlbaum Associates. Hills Dale, NJ.
  • Calvete, E.,Orue, I.,Estévez, A.,Villardón, L.,Padilla, P.. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior. 26. 1128
  • Castellanos, V.,George, V.,Gámez, M.. (2017). Cyberbullying: A mental health problem among mexican adolescent.. Vertientes Revista Especializada en Ciencias de la Salud. 19. 5-12
  • Del Rey, R,Casas, J. A,Ortega-Ruiz, R,Schultze-Krumbholz, A,Scheithauer, H,Smith, P,Guarini, A. (2015). Structural validation and cross-cultural robustness of the European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire. Computers in Human Behavoir. 50. 141
  • di Napoli, P.. (2016). La violencia en las escuelas secundarias desde tres perspectivas de análisis. Hacia un estado del arte.. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte. 1. 61-84
  • Domínguez-Lara, S.. (2014). Matrices policóricas/tetracóricas o matrices Pearson?: Un estudio metodológico. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento. 6. 39-48
  • Dominguez-Lara, S.. (2017). Fiabilidad y alfa ordinal. Actas Urológicas Españolas. 42. 140
  • Eden, S.,Heiman, T.,Olenik-Shemesh, D.. (2016). Bully versus victim on the internet: The correlation with emotional-social characteristics. Education and Information Technologies. 21. 699-713
  • Elosua-Oliden, P.,Zumbo, B. D.. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categorica ordenada. Psicothema. 20. 896-902
  • Erdur-Baker, Ö.. (2010). Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky usage of intenet-mediated communication tools. New Media Society. 12. 109
  • Estévez, A.,Villardón, L.,Calvete, E.,Padilla, P.,Orue, I.. (2010). Adolescentes víctimas de Cyberbullying: Prevalencia y características.. Behavioral Psychology/Psicología Conductual,. 18. 73-89
  • Ferrando, P. J.,Anguiano-Carrasco, C.. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo. 31. 18-33
  • Fisher, B. W.,Gardella, J. H.,Teurbe-Tolon, A. R.. (2016). Peer cybervictimization among adolescents and the associated internalizing and externalizing problems: a meta-analysis. Journal of youth and adolescence. 45. 1727
  • Flores Fernández, J.. (2008). CiberBullying: Guía Rápida para la prevención del acoso por medio de las nuevas tecnologías. Ararteko.. Bilbao, España.
  • Gámez-Guadix, M.,Villa-George, F.,Calvete, E.. (2014). Psychometric Properties of the Cyberbullying Questionnaire (CBQ) Among Mexican Adolescents. Violence and Victims. 29. 243
  • Garaigordobil, M.. (2011). Prevalencia y consecuencias del Cyberbullying: Una revisión.. International Journal of Psychology and Psychological Theraphy. 11. 233
  • Garaigordobil, M.. (2013). Cyberbullying. Screening de acoso entre iguales. Tea Ediciones. Madrid, España.
  • Garaigordobil, M.. (2015). Ciberbullying en adolescentes y jóvenes del País Vasco: Cambios con la edad. Anales de Psicología. 31. 1069
  • Garaigordobil, M.,Aliri, J.. (2013). Ciberacoso en el País Vasco: Diferencias de sexo en víctimas, agresores y observadores.. Behavioral Psychology /Psicología Conductual,. 21. 461
  • García, A.,Jiménez, A. (2010). Estudio exploratorio y descriptivo del Cyberbullying en escolares de secundaria.. Revista Qurriculum. 23. 155
  • García, L.,Orellana, O.. (2010). Cyberbullying en escolares de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología. 13. 83-99
  • Hu, L.,Bentler, P. M.. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling. 6. 1-55
  • (2015). Instituto Nacional de Estadísticas y Censos Fasciculo Provincial Tungurahua.. INEC. Quito.
  • Larzabal-Fernández, A.,Ramos-Noboa, M. I.,Hong, A. E.. (2019). El cyberbullying y su relación con el estrés percibido en estudiantes de bachillerato de la provincia de Tungurahua. Ciencias Psicológicas. 13. 150
  • Lorenzo-Seva, U.,Ferrando, P.. (2013). FACTOR 9.2 A Comprehensive Program for Fitting Exploratory and Semiconfirmatory Factor Analysis and IRT Models. Applied Psychological Measurement. 37. 497
  • McDonald, R. P.. (1999). Test theory: A unified treatment.. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Mahwah, New Jersey.
  • Moreta, R.,Reyes, C.,Mayorga, M.,León-Tamayo, L.. (2017). Estimación sobre niveles y factores de riesgo psicosocial en adolescentes escolarizados de Ambato, Ecuador. Pensando Psicología. 13. 29-40
  • Moreta-Herrera, C. R.,Poveda-Ríos, S.,Ramos-Noboa, I.. (2018). Indicadores de violencia relacionados con el ciberbullying en adolescentes del Ecuador. Pensando Psicología. 14. 1-12
  • Olweus, D.. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Morata. Madrid, España.
  • Ortega, R.,Calamaestra, J.,Mora, J.. (2008). Cyberbullying.. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 8. 183
  • Ortega-Reyes, J.,González-Bañales, D.. (2015). Impacto del Cyberbullying en el rendimiento académico de estudiantes de nivel medio superior. Instituto Universitario Anglo Español. Mexico.
  • Peña, A. Q.,Urday, W. M.,Soto, C. M.. (2013). Estilos de crianza y empatía en adolescentes implicados en ciberbullying. Revista de Investigación en Psicología. 12. 61-87
  • (2015). R Core Team : A language and environment for statistical computing.. R Foundation for Statistical Computing. Vienna, Austria.
  • Resett, S. A. (2016). Cyberbullying, correlatos psicológicos y diferencias de sexo en una muestra de adolescentes Argentinos. Investigaciones en Psicología,. 21. 1-31
  • Resett, S.,Gámez-Guadix, M.. (2018). Propiedades psicométricas del cuestionario de ciberbullying en una muestra de adolescentes argentinos. Universitas Psychologica. 17. 1
  • Satorra, A.,Bentler, P. M.. (2001). A scaled difference chi-square test statistic for moment structure analysis. Psychometrika. 66. 507
  • Tokunaga, R. S.. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior. 26. 277
  • Varela, J.,Perez, C.,Schwaderer, H.,Astudillo, J.,Lecannelier, F.. (2014). Caracterización de Cyberbullying en el gran Santiago de Chile, en el año 2010.. Psicología Escolar e Educacional. 18.
  • Ventura, J.,Caycho, T.. (2016). Análisis psicométrico de una escala de dependencia emocional en universitarios peruanos. Revista de Psicología. 25. 1-17
  • Wachs, S. (2012). Moral disengagement and emotional and social difficulties in bullying and cyberbullying: Differences by participant role. Emotional and Behavioural Difficulties. 17. 347
  • You, S.,Lee, Y.,Kim, E.. (2016). Physical, social, and cyberbullying: Relationships with adolescents’ psychosocial factors.. Child Indicators Research. 9. 805