Colonialismo y poder en Le Voyage Dans La Lune (VIAJE A LA LUNA, 1902) de Georges Méliès
- 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, España.
ISSN: 2631-2786
Año de publicación: 2017
Volumen: 4
Número: 2
Páginas: 28-38
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Científica UISRAEL
Resumen
Two levels of analysis are intended to be addressed in this article. The first refers to the language used in the actual filmic construction of Le voyage dans la Lune (Journey to the Moon, 1902) by Georges Méliès, which, as will be analyzed, does not correspond to the filmic language itself, since there is no cinematographic poetics in use at that time, but is the product of diverse linguistic-cultural "borrowings" -diachronic or synchronic- to its own construction as an image. The second level of analysis corresponds to the different ideological, moral, political and gender conceptions that, explicitly or implicitly, show or underlie the very enunciation of the images that constitute this work of the so-called pre-cinema.
Referencias bibliográficas
- Bury, J. B. (Ed.). (1986 -1920). La idea de progreso. Madrid, Alianza.
- Brunetta, G (1987). Nacimiento del relato cinematográfico (Griffith 1908-1912), Signo e Imagen. Madrid, Ediciones Cátedra
- Burch, N. (1987). El tragaluz del infinito (Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico), Signo e Imagen. Madrid,Ediciones Cátedra.
- Campillo, A. (1985), Adiós al progreso. Una meditación sobre la historia. Barcelona Anagrama.
- Foucault, M. (2ºEd.). (1983). El orden del discurso, Cuadernos Marginales 36. Barcelona. Editorial Tusquets.
- Delgado Leyva, R. (2012). La pantalla futurista. Del Viaje a la Luna de Georges Méliès a El Hotel eléctrico de Segundo de Chomón. Madrid, Ediciones Cátedra.
- Nisbet, R. (Ed.). (1981). Historia de la idea de progreso. Barcelona, Gedisa, Barcelona.
- Said Edward W. (2015). Orientalismo. Barcelona, Debolsillo, Penguin Random House Grupo Editorial.