Mejora escolar y coeducación en centros de secundaria de la comunidad autónoma vascaimplicaciones para la orientación educativa

  1. Verónica Azpillaga Larrea 1
  2. Isabel Bartau Rojas 1
  3. Luis Lizasoain Hernández 1
  1. 1 Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea. Facultad de Educación, Filosofía y Antropología. Departamento de Ciencias de la Educación. Sección Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Donostia-San Sebastián, España
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2024

Volume: 35

Issue: 1

Pages: 45-62

Type: Article

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

This article focuses on the topic of education for gender equality and coeducation. A study on school improvement in the Basque Autonomous Community (BAC) is presented,addressingthe relationship between effectiveness and gender equality. In order to identify transferable improvement actions, schools with different levels of achievement according to diagnostic assessment (DA) tests and relevant context variables are identified. Subsequently, we listened to teachers, management teams and inspection professionals seeking explanatory aspects of their educational practices, opinions on external evaluation, and reflections that include proposals for improvement. The mixed method followed comprises 3 phases: 1) by means of multilevel regression statistical analysis, 10 secondary schools reflecting high efficacy and 6 reflecting low efficacy were selected; 2) individual and group interviews were carried out in all the schools with the management teams, inspections and groups of teachers. The recordings were transcribed and analyzed with the N-Vivo program by categories linked to the Coeducation Project developed by the Basque Government; 3) The opinion of the teachers of these centers was collected through a questionnaire.Once the pertinent analyzes have been carried out, the results show that coeducation is perceived as important, although its presence is far from being a priority, and the idea of its relationship with school improvement, linked to achievements in assessment, remains very distant; In addition, in the centers that obtain high results, specific pedagogical practices are identified

Bibliographic References

  • Abdu Raheem, B.O. (2012). The Influence of Gender on Secondary School Students’ Performance in South-West, Nigeria. Journal of Social Sciences, 31(1), 93-98. http://10.1080/09718923.2012.11893018
  • Abrantes, P., Roldao, C., Amaral, P. y Mauritti, R. (2013). Born to fail? Some lessons from a national programme to improve education in poor districts, International Studies in Sociology of Education, 23(1), 17-38. http://dx.doi.org/10.1080/09620214.2013.770206
  • Abolaji, S.M. (2012). Representaciones de las Dinámicas de Género en los Materiales Educativos en GÉNEROS. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 1(3), 243270. https://doi.org/10.4471/generos.2012.12
  • Ainscow, M., Chapman, C. y Hadfield, M. (2019). Changing education systems: A research-based approach. Routledge.
  • Albaladejo-Blázquez, N., Ferrer-Cascales, R., Reig-Ferrer, A. y Fernández-Pascual, M. (2013). ¿Existe Violencia Escolar en Educación Infantil y Primaria? Una propuesta para su evaluación y gestión. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 29(3), 1060-1069. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.158431
  • Aristizabal, P., Gómez-Pintado, A., Ugalde, A.I. y Lasarte, G. (2018). La mirada coeducativa en la formación del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29(1), 79-95. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.52031
  • Azpillaga, V., Bartau, A.I., Aierbe, A. e Intxausti, N. (2021). Formación y desarrollo profesional docente en función del grado de eficacia escolar. Revista de Educación, 393, 155-179. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2021-393-489
  • Baptista de Oliveira, E.R., Unbehaum, S. y Gava, T. (2019). STEM Education and Gender. A contribution to Discussions in Brazil. Cadernos de Pesquisa, 49(171), 130-159. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145644
  • Barberá, E. (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. RED Revista de Educación a Distancia, 50. https://doi.org/10.6018/red/50/4
  • Bartau, I., Azpillaga, V. y Joaristi, L.M. (2017). Metodología de enseñanza en centros eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 93-112. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.225141
  • Bonelli, A.N. (2019). Estereotipos de género transmitidos a los niños y niñas en la familia postpatriarcal. Journal de Ciencias Sociales, 7(12), 62-85. https://doi.org/10.18682/jcs.v0i12.872
  • Chapman, C., Chestnutt, H., Friel, N., Hall, S. y Lowden, K. (2016). Professional capital and collaborative inquiry networks for educational equity and improvement? Journal of Professional Capital and Community, 1(3), 178-197. https://doi.org/10.1108/JPCC-03-2016- 0007
  • Connell, R.W. (1996). Teaching the Boys: New Research on Masculinity and Gender Strategies for Schools. Teachers College Record, 98(2), 206-235. https://doi.org/10.1177/016146819609800203
  • Díez, R., Gómez, I., Moreno, J.R., Ponsoda, S., Vera, M.I. y Aguilar, B. (2017). Análisis de género del material didáctico de asignaturas de la Facultad de Educación en la Universidad de Alicante. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 183-192). Octaedro.
  • Eden, C. (2017). Gender, education and work. Inequalities and Intersectionality. Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781315673165
  • Ferfolja, T. y Ullman, J. (2014). Opportunity Lost or (Re) Written out: LGBTI Content in Australia’s New National Health and Physical Education Curriculum. En S. Gannon y W. Sawyer (Eds.), Contemporary Issues of Equity in Education (pp. 69-87). Cambridge Scholars.
  • Freixas, A. (2001). Entre el mandato y el deseo: la adquisición de la identidad sexual y de género. En C. Flecha y M. Núñez (Coord.) La educación de las mujeres: nuevas perspectivas (pp. 23-31). Universidad de Sevilla. Secretariado de Publicaciones. DOI: http://hdl.handle.net/11441/57801
  • Gil-Flores, J., Padilla-Carmona, M.T. y Suárez-Ortega, M. (2011). Influence of gender, educational attainment and family environment on the educational aspirations of secondary school students. Educational Review, 63(3), 345-363.
  • Gobierno Vasco (2019). II Plan de Coeducación y Prevención de la violencia de género en la CAV (2019-2023). Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia /Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • González-Gavaldón, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género, Comunicar, 12, 79-88. http: //www.redalyc.org/ artículo.oa?id= 15801212
  • Grañeras, M., Ibáñez, P., Gil, N., Novoa, P. y González, M. (2015). Agentes para la igualdad de género en los centros educativos. El caso de las CCAA de España en perspectiva supranacional. Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE), 3, 219-241. https://doi.org/10.15366/jospoe2015.3.012
  • Hargreaves, A. y Shirley, D. (2012). The International Quest for Educational Excellence: Understanding Canada's High Performance. Education Canada, 52(4), 4.
  • Harry, J. (1992). Conceptualising Anti-gay Violence. En G.M. Herek y K.T. Berrill (Eds.), Hate Crimes: Confronting Violence against Lesbians and Gay Men (pp. 113-122) SAGE.
  • Kyriakides, L., Creemers, B.P.M., Panayiotis, A., Demetriou, D. y Charalambous, C. (2015). The impact of school policy and stakeholders' actions on student learning: A longitudinal study. Learning and Instruction, 36, 113-124. https: //doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.01.004
  • Kosciw, J.G., Palmer, N.A., Kull, R.M. y Greytak E.A. (2013). The Effect of Negative School Climate on Academic Outcomes for LGBT Youth and the Role of In-school Supports. Journal of School Violence, 12(1), 45-63. https://doi.org/10.1080/15388220.2012.732546
  • Lizasoain, L. (2020). Criterios y modelos estadísticos de eficacia escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 311-327. https://doi.org/10.6018/rie.417881
  • Lizasoain, L., Bereziartua, J. y Bartau, I. (2016). La formación permanente del profesorado en centros educativos de alta eficacia. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 199-218. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68213
  • Lomas, C. (2007). ¿La escuela es un infierno? Violencia escolar y construcción cultural de la masculinidad. Revista de Educación, 342, 83-101.
  • López-Rupérez, F., Expósito, E. y García, I. (2021) Educación científica y brecha de género en España en alumnos de 15 años: análisis secundarios de PISA 2015. Revista Complutense de Educación, 32(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.5209/rced.66090
  • López, L. y Sabater, C. (2019). Formación del profesorado de magisterio. Competencias sociopersonales según género y etapa educativa. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 121-137. https://doi.org/10.4995/redu.2019.7991
  • Martínez-Lirola, M. (2020). Hacia una educación inclusiva: formación del profesorado de primaria enmarcada en los ODS que potencian la igualdad de género. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 27-45. https://doi.org/10.35362/rie822359
  • Moreno-Vera, J.R. y Diez-Ros, R. (2018). Enseñar igualdad de género desde la Didáctica de las Ciencias Sociales. En R. Roig-Vila (Ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior (pp. 716-726). Octaedro.
  • Muijs, D., Harris, A., Chapman, C. y Stoll, L. (2004). Improving Schools in Socioeconomically Disadvantaged Areas? A Review of Research Evidence. School Effectiveness and School Improvement, 15(2). https://doi.org/10.1076/sesi.15.2.149.30433
  • Muriel, M.H. (2018). Importancia de la gestión sostenible en las empresas del siglo XXI. Revista mkt Descubre, 12, 94-103. https://core.ac.uk/download/ pdf/234592352.pdf
  • Murillo, F.J., Hernández-Castilla, R. y Martínez-Garrido, C. (2016). ¿Qué ocurre en las aulas donde los niños y niñas no aprenden? Estudio cualitativo de aulas ineficaces en Iberoamérica. Perfiles Educativos, XXXVIII (151), 55-70 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13243471004
  • Naciones Unidas (2020). Policy Brief: The Impact of COVID-19 on Women [Informe político: El impacto de COVID-19 en las mujeres]. https://cutt.ly/BQn7xfd ODS
  • Pozo, M.T., Suárez, M. y García-Cano, M. (2012). Logros educativos y diversidad en la escuela: hacia una definición desde el consenso. Revista de Educación, 358, 59-84. 10.4438/1988- 592X-RE-2012-358-183
  • Quesada, J. (2014). Estereotipos de Género y usos de la lengua. Un estudio descriptivo de las aulas y propuestas de intervención didáctica [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia.
  • Rebollo-Quintela, N., Mendiri, P., Losada-Puente, L. y Fernández-Blanco, A. (2022). Percepciones del alumnado de secundaria sobre su bienestar escolar. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(2), 85-101. https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.2.2022.34361
  • Reynolds, D., Sammons, P., De Fraine, B., Van Damme, J., Townsend, T., Teddlie, C. y Stringfield, S. (2014). Educational effectiveness research (EER): A state-of-the-art review. School Effectiveness and School Improvement, 25(2), 197-230. https://10.1076/sesi.15.2.149.30433
  • Robinson, KH. (2005). Reinforcing Hegemonic Masculinities through Sexual Harassment: Issues of Identity, Power and Popularity in Secondary Schools. Gender and Education, 17(1), 19-37. https://doi.org/10.1080/0954025042000301285
  • Rodríguez-Esteban, A. y Padín, A., (2022). Diferencias según el género en los intereses académicoprofesionales ¿persisten los estereotipos? REOP Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(1), 148-166. https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.1.2022.33771
  • Scheerens, J. (2016). Educational effectiveness and ineffectiveness. A critical review of the knowledge base. Springer. https:// 10.1007/978-94-017-7459-8
  • Ullman, J. (2017). Free to Be? Exploring the Schooling Experiences of Australia’s Sexuality and Gender Diverse Secondary School Students. Centre for Educational Research.
  • UNESCO (2015a). Estrategia de Educación de la UNESCO 2014-2021. UNESCO.
  • UNESCO (2015b). Global Citizenship Education: Topics and learning objectives. UNESCO.
  • Wentzel, K.R. (2009). Students’ Relationships with Teachers as Motivational Contexts. En K.R. Wentzel y A. Wigfield (Eds.), Handbook of Motivation at School (pp. 301-322). Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Williams, J.E. y Best, D.L. (1990). Measuring Sex Stereotypes: a Multination Study. Sage.
  • Yoro, A.J., Fourie, J.V. y van der Merwe, M. (2020). Learning support strategies for learners with neurodevelopmental disorders: Perspectives of recently qualified teachers. African Journal of Disability, 9(1), 1-10. https://doi.org/10.4102/ajod.v9i0.561