Valoración del potencial didáctico de los temas socialmente controvertidos en la formación inicial docente

  1. Iratxe Gillate 1
  2. Janire Castrillo 1
  3. Ursula Luna 1
  4. Alex Ibáñez Etxeberria
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales

ISSN: 2531-0968

Año de publicación: 2024

Título del ejemplar: Educación en memoria histórica y democrática

Número: 14

Páginas: 139-156

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales

Resumen

Socially controversial issues are presented as an optimal resource for working on different skills in the subject of social sciences, especially with a view to developing the citizenship competence. This study explores, precisely, the value that teachers in initial training attribute to them. A total of 239 students of the Primary Education Degree of the University of the Basque Country participated, 177 in the experimental group and 122 in the control group. The data were collected through an 8-item questionnaire, with Likert response format. The results have shown small changes in the value that trainee teachers give to the use of controversial issues to teach social sciences and history in primary school. In conclusion, we consider it necessary to include these topics in the future teacher’s training programs, as a way to break with the traditional epistemological conceptions with which they arrive at university education.

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