Efecto de un programa de educación física emocional sobre la inteligencia emocional de futuros docentes
- Luis-de Cos, Izaskun 1
- Urrutia-Gutierrez, Saioa 1
- Luis-de Cos, Gurutze 2
- Arribas-Galarraga, Silvia 1
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
-
2
Universidad de Zaragoza
info
ISSN: 1989-6239
Año de publicación: 2024
Volumen: 16
Número: 1
Páginas: 9-20
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Journal of sport and health research
Resumen
The aim of this research is to examine the effect of an emotional physical education program on the emotional intelligence of university students (future teachers). 104 university students from the Basque Country participated in this study, 58 women and 46 men. A quasi-experimental study was carried out, a pretest-posttest repeated measures design with a control group. The Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24) was used to measure emotional intelligence. Analyses of covariance (ANCOVA) were performed to analyze the effect of the program on EI. The results confirm that there are significant differences between pretest-posttest values between the experimental and control groups in the Emotional Clarity dimension. This study shows the effectiveness of the emotional physical education program in improving EI. These results suggest the need for interventions directed to develop emotional intelligence in university students.
Referencias bibliográficas
- Alagarda, A. (2015). La importancia de gestionar las emociones en la escuela: implicaciones en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Supervisión 21, (36), 1-20.
- Ariza-Hernández, M. L. (2017). Influencia de la inteligencia emocional y los afectos en la relación maestro-alumno, en el rendimiento académico de estudiantes de educación superior. Educación y Educadores, 20(2), 193-210.
- Azpiazu, L., Esnaola, I., y Sarasa, M. (2015). Capacidad predictiva del apoyo ocial en la inteligencia emocional de adolescentes. European journal of education and psychology, 8(1), 23-29.
- Barranco-Moreno, B., Sanabrias-Moreno, D., Sánchez-Zafra, M., Cachón-Zagalaz, J. y Lara-Sánchez, A. J. (2022). Educación emocional en las clases de Educación Física. Una propuesta didáctica. Journal of Sport and Health Research. 14(3):419-436.
- Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.
- Bisquerra R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
- Bisquerra, R. (2012). Orientación, tutoría y educación emocional. Madrid: Síntesis.
- Bisquerra, R. y Pérez, N. (2012). Educación emocional: estrategias para su puesta en práctica. Avances En Supervisión Educativa, (16). https://doi.org/10.23824/ase.v0i16.502
- Bisquerra, R., Pérez-González, J. C. y García Navarro, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Madrid: Síntesis.
- Castillo, R., Salguero J.M., FernándezBerrocal, P. & Balluerka, N. (2013). Effects of an emotional intelligence intervention on aggression and empathy among adolescents. Journal of Adolescence, 36, 883–892. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.07.001
- Cechini, J. A., Méndez-Giménez, A. y García Romero, C (2018). Validación del cuestionario de inteligencia emocional en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 27(1), 87-96.
- Cejudo, J., García-Maroto, S., & LópezDelgado, M. L. (2017). Efectos de un programa de inteligencia emocional en la ansiedad y el autoconcepto en mujeres con cáncer de mama. Terapia psicológica, 35(3), 239-246.
- Cejudo, J. & Latorre, S. (2015). Efectos del videojuego Spock sobre la mejora de la inteligencia emocional en adolescentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13(2), 319-342.
- Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological reports, 94(3), 751-755.
- Fernández-García, L. y Fernández-Río, J. (2019). Proyecto Wonderwall: identificación y manejo de emociones en la Educación Física de Educación Primaria. Retos, 35, 381-386. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63259
- Founaud, M.P. y González-Audicana, C. (2020) La vivencia emocional en los estudiantes de Educación Primaria en Educación Física. Journal of Sport and Health Research. 12(Supl 1):15-24.
- Fragoso-Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Revista iberoamericana de educación superior, 6(16), 110-125.
- Garaigordobil, M. & Peña-Sarrionandia, A. (2015). Effects of an emotional intelligence program in variables related to the prevention of violence. Frontier in Psychology. 6:743. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00743
- Holt, N.L.; Strean, W.B. y García Bengoechea, E. (2002). Expanding the Teaching Games for Undertanding Model: New avenues for future research and practice. Journal of Teaching in Physical Education, 21, 162-176.
- Kim, A., Khon, N. y Aidosova, Z. (2016). Emotional Intelligence of a Coach as a Factor of Coach-Student Interaction. Procedia Social and Behavioral Sciences 236, 265 – 270. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.12.026
- Lavega, P., Filella, G., Aguiló, MJ, Soldevila, A. y March, J. (2011). Conocer las emociones a través de juegos: Ayuda para los futuros docentes en la toma de decisiones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 617-640.
- Ladino, P. K., González-Correa, C. H., González-Correa, C. A. y Caicedo, J. C. (2016). Ejercicio físico e inteligencia emocional en un grupo de estudiantes universitarias. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(1), 31-36.
- López-Pérez, B., Fernández-Pinto, I., & Márquez-González, M. (2008). Educación emocional en adultos y personas mayores. Revista Electrónica de Investigación Psicoeductiva,6(15), 501-522.
- Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
- Niño, J. I., García-García, E. y CaldevillDomínguez, D. (2017). Inteligencia emocional y educación universitaria: Una aproximación. Revista de Comunicación de la SEECI, (43), 15-27.
- Páez Cala, M. L., y Castaño Castrillón, J. J. (2015). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe, 32(2), 268-285.
- Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.
- Pellicer, I. (2011). Educación Física Emocional. De la teoría a la práctica. Barcelona: Inde.
- Postigo-Zegarra, S., Schoeps, k., MontoyaCastilla, I., & Escartí, A. (2019). Emotional education program for adolescents (PREDEMA): evaluation from the perspective of students and effects on socioaffective competences. Infancia y Aprendizaje / Revista para el Estudio de la Educación y el Desarrollo, 42(2) 303–336. https://doi.org/10.1080/02103702.2019.1578925.
- Rodriguez, J., Sanchez, R.F., Cruz, I.A. y Fonseca, R.T. (2019). Niveles de inteligencia emocional según género de estudiantes en la educación superior. Revista Espacios,40(31), 26.
- Ruiz, G., Lorenzo, L., & García, A. (2013). El trabajo con la inteligencia emocional en las clases de Educación Física: valoración de una experiencia piloto en Educación primaria. Journal of Sport and Health Research. 5(2):203-210.
- Sánchez Ortega, A. y Chacón-Cuberos, R. (2021). Estudio de la inteligencia emocional en escolares de educación primaria: Alcance en el área de educación física. SPORT TKRevista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 10(1), 87–93. https://doi.org/10.6018/sportk.461701
- Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. L. (1995) Emotional attention, clarity, and repair: exploring emotional intelligence using the Trait MetaMood Scale. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, and health. Washington, DC: American Psychological Association. Pp. 125- 154.
- Schutte, N., Malouff, J. & Thorsteinsson, E. (2013). Increasing Emotional Intelligence through Training: Current Status and Future Directions. The International Journal of Emotional Education, 5 (1), 56-72.
- Secanella, J. (2016). Nuevas competencias para la empleabilidad de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, (7), 40-47.
- Singh, H. (2017). Relationship between leisure-time physical activity and emotional intelligence in female university students: A correlational. European Journal of Physical Education and Sport Science,3(10), 209-216. https://doi.org/10.5281/zenodo.1001774
- Urrutia-Gutiérrez, S., Luis-de Cos, I., Luis-de Cos, G. y Arribas-Galarraga, S. (2022). Inteligencia emocional en educación física a través del aprendizaje cooperativo: diferencias entre mujeres y hombres. Journal of Sport and Health Research. 14(Supl 1), 69-80. https://doi.org/10.58727/jshr.95455
- Vaquero-Solís, M., Amado Alonso, D., Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. y Iglesias-Gallego, D. (2020). Inteligencia emocional en la adolescencia: motivación y actividad física. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y Del Deporte, 20(77), 119–131. https://doi.org/10.15366/rimcafd2020.77.008
- Zysberg, L. y Hemmel, R. (2017). Emotional Intelligence and Physical Activity. Journal of Physical Activity and Health, 15(1), 53-56. https://doi.org/10.1123/jpah.2016-0654