Derrigorrezko irakaskuntzan landa paisaia aztertzeko proposamen didaktikoa, hurbiltasun adibideetatik abiatuta

  1. J.C. Alberdi Collantes
Revista:
Lurralde: Investigación y espacio

ISSN: 0211-5891

Año de publicación: 2023

Número: 46

Páginas: 159-185

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Lurralde: Investigación y espacio

Resumen

Artikulu honek derrigorrezko hezkuntzaren etapa ezberdinetan paisaia aztertzeko gonbidapena jasotzen du. Ikasle bakoitzak etapa bakoitzean bete behar duen kurrikulumean oinarritzen da; irteeran oinarritzen da baliabide didaktiko gisa, eta metodo aktiboen aldeko apustua egiten du eskolaren barruan eta kanpoan. Azterlana Euskal Autonomia Erkidegoko paisaiaren didaktika lantzen duten lanetan oinarritzen da. Oro har, naturguneetara eta gune babestuetara bideratutako proposamenekin lotuta daude, batzuetan partzialak, baina kalitatezkoak eta originalak dira. Etapa bakoitzean landu beharreko irtenbide metodologikoak ematen ditu, eta une oro aipatzen du irakasleari lanean garatzen den gida osatzeko aukera emango dion informazioa. Proposamenak ikasgelei hurbileko paisaiak interpretatzeko aukera eskaintzen die.

Referencias bibliográficas

  • Askasibar M. eta Flores A. (2014). Propuesta didáctica de Actividades. Vía Verde del Plazaola. Agencia de Desarrollo Rural de Donostialdea- Bidasoa. Inédito. Idioma Euskera. Consulta: http://es.scribd.com/doc/203099893/jarduera-didaktikoen-proposamenaplazaola-bide-berdea-andoainen
  • Askasibar M. eta Flores A. (2013). Propuesta didáctica de Actividades. Vía Verde de las Encartaciones. Agencia de Desarrollo Rural de Enkarterrialdea. Inédito. Idioma Castellano. Consulta: http://es.scribd.com/doc/176216325/Propuesta-de-actividades-didacticas-parala-Via-Verde-Montes-de-Hierro-Burdinmendi
  • Askasibar M. eta Flores A. (2013). Valores paisajísticos del medio rural atlántico: presente y futuro. Conclusiones generales del proyecto. Paisaia S.L. Astigarraga http://issuu.com/ paisaia/stacks/89a88cb5d2a243d1ae23e98bb177a6ab
  • Bajo, M. J.. eta Fernández, R. F. (2022). El paisaje en la formación inicial de maestros: un estudio de caso con métodos mixtos. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (10), 96-121. https://doi.org/10.17398/2531-0968.10.96
  • Briz, J., Hernández, C. G., Abellán, J., Felipe Boente, I. D., Fernández, T., Briz de Felipe, T., & Galnares, A. (2022). Infraestructuras verdes urbanas España: Realidades y percepciones Agricultura urbana multifuncional.
  • Busquets, J (1993). La lectura e interpretación del paisaje en la enseñanza obligatoria. Aula de innovación educativa, 19, 42-45.
  • Calvo, F. (2009). La ciencia y la didáctica de la geografía: investigación geográfica y enseñanza escolar. Cuestiones pedagógicas, 20, 269-282.
  • Casas, M. C., eta Erneta, L. E. (2016). El Paisaje en la Educación Secundaria Obligatoria. Una oportunidad educativa en el cambio curricular LOE-LOMCE. Didáctica Geográfica, 16, 45-71.
  • Castellanos, J. M. (2021). Paisaje, un concepto geográfico para la educación ecosocial. Conciencia social: Segunda Época, (4), 59-72.
  • Centro De Interpretación Peñas Negras (2013). Calidad del Paisaje, Ihitza.www.ingurumena. ejgv.euskadi.net/r49-4155/es/.../13c_kalitatea.pdf‎
  • De Miguel, R. (2018). Geografía y tiempo contemporáneo: educación geográfica y enseñanza de las ciencias sociales para el mundo global. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, (2), 36-54. https://doi.org/10.17398/2531-0968.02.36
  • Fernández, R., eta Morales, E. (2019). Paisaje y educación: el Convenio Europeo del Paisaje. Quin professorat, quina ciutadania, quin futur?, 413-421. Recuperado de https:// ddd.uab.cat/pub/caplli/2019/240446/qproqciuqfut-2019p413.pdf
  • Fernández, R., eta Plaza, J. I. (2019). Participación ciudadana y educación en materia de paisaje en el marco del Convenio Europeo del Paisaje en España. Cuadernos Geográficos, 58(2), 262–286. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v58i2.7429
  • García de la Vega, A (2019). La didáctica del paisaje a través de los itinerarios y la Cartografía. Didáctica geográfica, 20. https://didacticageografica.agegeografia.es/index. php/didacticageografica/article/view/438
  • García de la Vega, A. (2011). El paisaje: un desafío curricular y didáctico. Didácticas específicas, 4:1-19
  • García, F. (2000). Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención en la realidad educativa. Biblio 3w: revista bibliográfica de geografía y ciencias sociales, (207), 1-12.
  • Gómez Ortiz, J. (2001). El paisaje como tema transversal en el diseño curricular base (d.c.b.) de la educación obligatoria. La montaña como objeto de estudio. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 267. 1-23
  • González, M. (2016). Geografía y currículo escolar en la ESO y el Bachillerato con la LOMCE: historia de un desencuentro. En la investigación e innovación en la enseñanza de la geografía l Sebastiá Alcaraz y Tonda Monllor (Eds.). Universidad de Alicante. pag 57-70.
  • Hernández, L. (2004). El paisaje como recurso didáctico. Revista Biocenosis, Vol.18 (1-2), 43-49.
  • Jerez, O. (2010). Fundamentos geográficos y curriculares en la formación del profesorado ¿que, dónde y cuándo enseñar?, en Marrón, M. J., y Lázaro, M. L. Geografía, Educación y Formación del Profesorado en el Marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales Universidad Complutense de Madrid
  • Jiménez. P. (2011): Esto que vemos cada día. Cuadernos didácticos sobre el Paisaje. Cuadernos del Docente. Agencia Menorca Reserva de Biosfera. Consell Insular de Menorca (Islas Baleares). 32
  • Liceras, Á. (2022). Aportaciones de Giner de los Ríos y la ILE a la enseñanza del paisaje: las excursiones. Revista de investigación en didáctica de las ciencias sociales. https://doi. org/10.17398/2531-0968.10.59
  • Luna, F. y Martinez, J. (2009). Basauri goitik begira (Ihitza.). Berreskuratua -(e)tik http:// www9.euskadi.net/ihitza/ihitza13/datos/13e_paisaia.pdf
  • Marañon, J. (2004). Unitatea: Paisaia. CEIDA. Gobierno Vasco.http://www.ingurumena. ejgv.euskadi.net/r496172/es/contenidos/libro/lur_ingurumen_zientziak/es_10672/ adjuntos/12UD.pdf
  • Martínez, A. (2013): Valoración del Paisaje. Material didáctico para docentes.Universidad de Malaga. www.biodiversidad.malaga.es
  • Martínez, J. (2004). Urdaibaiko paisaia = El paisaje de Urdaibai: derrigorrezko hezkuntzako proposamen didaktikoa = propuesta didáctica para la educación obligatoria. Vitoria = Gasteiz: Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia = Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • Martínez-Medina, R., eta Ávila-Marín, C. (2021). La noción del paisaje en el alumnado de Educación Primaria: un análisis de su representación. Documents d’anàlisi geogràfica, 67(1), 0133-151. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v58i2.7429
  • Mata, R. eta Tarroja, A.–Koordinatzaileak- (2006) : El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo. Barcelona: Diputació de Barcelona, Xarxa de Municipis, 2006 (Territorio y Gobierno, Visiones 5); 716 pp.
  • Novo, M. (1991). Educación Ambiental. Red Editorial Iberoamericana Andes. Segunda edición. Bogotá, Colombia.
  • Ramos, E. (2006): Evolución histórica de la multifuncionalidad. Cursos de Veranos de la Universidad del País Vasco. Donostia.
  • Ramos, P., Gómez, E., Bort, V., & García, F. (2022). Belleza degradada. Arte contextual y educación en el paisaje a través de un proyecto en educación secundaria. https://doi. org/10.6035/artseduca.6128
  • Reig, E. (2001): La multifuncionalidad agraria en una perspectiva internacional. Posibilidades y límites de un concepto. IV Coloquio hispano-portugués de Estudios Rurales. Santiago de Compostela, 7-8 de junio de 2001.
  • Rico M. eta Gómez-Limón J. (2008). “Sociedad y desarrollo rural en Castilla y León: un estudio de opinión pública”. Boletín de la AGE, nº 48, págs. 199-224.
  • Rodríguez, F., Rodríguez, T.., Quintá, F. X.., & Arce, X. C. (2023). Del estudio del paisaje a la educación en paisaje: Investigación y formación del profesorado de educación primaria (6-12 años). Agua y Territorio/Water and Landscape, (23), e7200-e7200. https://doi.org/10.17561/ at.23.7200
  • Spiegler, A. et Dower, M. (2006). Landscape Identification. A guide to good practice. European council for the village and small town. Web 10th of January 2010. http://www. ecovast.org/english/publications_e.htm