La religiosa conciliar en España. Una aproximación a su construcción identitaria en tiempos del Vaticano II

  1. Mínguez Blasco, Raúl 1
  1. 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
Journal:
Hispania sacra

ISSN: 0018-215X

Year of publication: 2023

Volume: 75

Issue: 152

Pages: 473-484

Type: Article

DOI: 10.3989/HS.2023.36 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hispania sacra

Abstract

It is well known that the Second Vatican Council promoted a global transformation in Catholicism; nevertheless, the effects of this change on religious orders and congregations of nuns and sisters have not yet been investigated at any great depth. This article aims to shed light on this issue through the history of the Society of the Sacred Heart. Founded in the aftermath of the French Revolution, this highly successful congregation became the archetype for religious institutes for over a century beyond its creation. However, the end of the Second World War brought a new reality that forced the congregation to begin an extensive remodeling process inspired by the council decree Perfectae Caritatis. Mainly through oral sources, this article will analyse the identity construction of the conciliar woman religious, which was characterised by an updated understanding of the traditional vows of chastity, poverty and obedience.

Bibliographic References

  • Abrams, Lynn. 2016. Oral History Theory, London/New York, Routledge.
  • Aune, Kristin. 2015. «Feminist Spirituality as Lived Religion: How UK Feminists Forge Religio-spiritual Lives». Gender and Society 29-1: 122-145.
  • Blasco, Inmaculada. 2017. «Religión, género y mujeres en la historia contemporánea de España: un balance historiográfico». En La historia religiosa de la España contemporánea: Balance y perspectivas, edición de Feliciano Montero, Julio de la Cueva y Joseba Louzao, 257-277. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
  • De Dios, Eider y Raúl Mínguez. 2016. «De la obediencia a la protesta. Laicas católicas ante el Vaticano II», Feminismo/s 28: 213-233.
  • De la Taille-Tréntinville, Alexandrine Marie. 2018. «Una nueva Regla para los nuevos tiempos. Las constituciones de la Sociedad del Sagrado Corazón: recepción y adaptación en Chile durante el siglo XIX». Itinerantes. Revista de Historia y Religión 9: 143-163.
  • Del Arco, Miguel Ángel y Claudio Hernández, eds. 2020. Esta es la España de Franco. Los años cincuenta del franquismo (1951-1959). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Ebaugh, Helen Rose, Jon Lorenze y Janet Saltzman. 1996. «The Growth and Decline of the Population of Catholic Nuns Cross-Nationally, 1960-1990: A Case of Secularization as Social Structural Change». Journal for the Scientific Study of Religion 35/2: 171-183.
  • Favier, Anthony. 2009. «Des religieuses féministes dans les années 68?». Clio. Femmes, Genre, Histoire 29.
  • García, Verónica. 2023a. «Religiosas y el aggiornamento conciliar en España: hacia una renovación identitaria (1962-1965)», Historia Contemporánea 71: 287-318.
  • García, Verónica. 2023b. «Crossroads of Identities in Women Religious in Spain. Catholicism, Society and Second Vatican Council (1953—69)». Journal of Religious History 47-3: 469-485.
  • Garibaldi, Carole. 2011. Habits of Change. An Oral History of American Nuns. Oxford: Oxford University Press.
  • Horn, Gerd-Rainer. 2015. The Spirit of Vatican II. Western European Progressive Catholicism in the Long Sixties. Oxford: Oxford University Press.
  • King, Ursula. 2005. «General Introduction: Gender-Critical Turns in the Study of Religion». En Gender, Religion and Diversity. Cross- Cultural Perspectives, edición de Ursula King y Tina Beattie, 1-10. London/New York: Continuum.
  • Langlois, Claude. 1984. Le catholicisme au féminin. Les congrégations françaises à supérieure générale au XIXe siècle. Paris: Cerf.
  • López García, Julián y María Begoña de Isusi. 1969. Las religiosas en España. Situación sociológica y renovación litúrgica. Bilbao: Mensajero.
  • Luirard, Monique. 2014. La Sociedad del Sagrado Corazón en el mundo de su tiempo. Barcelona: Kit-book.
  • Mack, Phyllis. 2003. «Religion, feminism and the problem of agency: Reflections on Eighteenth-Century Quakerism». Signs, 29/1: 149-177.
  • Mahmood, Saba. 2005. Politics of piety The Islamic Revival and the Feminist Subject. Princeton: Princeton University Press.
  • Mangion, Carmen M. 2020. Catholic nuns and sisters in a secular age. Britain, 1945-90. Manchester: Manchester University Press.
  • McGuire, Meredith B. 2011. Lived religion: Faith and Practice in Everyday Life. Oxford: Oxford University Press.
  • Mínguez, Raúl. 2015. «¿Dios cambió de sexo? El debate internacional sobre la feminización de la religión y algunas reflexiones para la España decimonónica». Historia Contemporánea 51: 397-426.
  • Mínguez, Raúl. 2016. «¿Fanáticas, maternales o feministas? Monjas y congregacionistas en la España decimonónica». Hispania Sacra LXVIII, 137: 391-402.
  • Molina, Cristina. 2015. «Monjas del Sagrado Corazón: educación y elites femeninas en la España de Franco». En Mujeres bajo sospecha. Memoria y sexualidad, 1930-1980, edición de Raquel Osborne, 235-251. Madrid: Fundamentos.
  • Montero, Feliciano. 2009. La Iglesia: de la colaboración a la disidencia (1956-1975). Madrid: Encuentro.
  • Moreno, Mónica. 2005. «Religiosas y laicas en el franquismo: entre la dictadura y la oposición», Arenal 12/1: 61-89.
  • Moreno, Mónica. 2007. «Mujeres en la transición de la Iglesia hacia la democracia: avances y dificultades». Historia del Presente 10: 25 40.
  • Otero, Uxía. 2021. «Catholic Dressing in the Spanish Franco Dictatorship (1939—1975): Normative Femininity and Its Sartorial Embodiment». Journal of Religious History 45-4: 582-602.
  • Portelli, Alessandro. 1991. The Death of Luigi Trastulli and Other Stories: Form and Meaning in Oral History. New York: State University of New York Press.
  • Prat, Joan. 2007. Los sentidos de la vida. La construcción del sujeto, modelos del yo e identidad. Barcelona: Bellaterra.
  • Raguer, Hilari. 2006. Réquiem por la cristiandad. El Concilio Vaticano II y su impacto en España. Barcelona: Península.
  • Roca, Jordi y Lidia Martínez. 2012 «Mi vida, tu vida, la nuestra. Determinantes y configuración de la estructura narrativa de los relatos de vida». En Entreverse: teoría y metodología práctica de las fuentes orales, edición de Miren Llona, 93-130. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Rocca, Giancarlo. 1992. Donne religiose. Contributo a una storia della condizione femminile in Italia nei secoli XIX e XX. Roma: Paoline.
  • Sani, Roberto. 2012. «The Education of Female élites in Nineteenth- Century Papal Rome. Innovative Contributions of the Society of the Sacred Heart of Madeleine-Sophie Barat», Estudios sobre Educación 23: 83-98.
  • Turin, Yvonne. 1989. Femmes et religieuses au XIXe siècle. Le féminisme «en religion». Paris: Nouvelle Cité.
  • Valle, Ángela del. 1996. «Órdenes, Congregaciones e Institutos eclesiásticos femeninos dedicados a la educación y enseñanza». En Historia de la acción educadora de la Iglesia en España, edición de Bernabé Bartolomé, vol. II, 512-718. Madrid: BAC.
  • Williams, Margaret. 1980. La Sociedad del Sagrado Corazón. Historia de su Espíritu (1800-1975). Madrid: Sociedad del Sagrado Corazón de Jesús.