Reflexión teórico-práctica sobre la creación audiovisual participativa

  1. Zorita Agirre, Itziar 1
  1. 1 Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea. Dpto. Comunicación Audiovisual y Publicidad
Journal:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Year of publication: 2024

Issue Title: Videoflux: en torno a los nuevos retos del audiovisual experimental

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 97-109

Type: Article

DOI: 10.1387/AUSART.25822 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Abstract

There is a form of participatory audiovisual creation that emerges in educational, community, or artistic settings, distinguishing itself from more conventional audiovisual production models. In terms of creative processes, these develop from more horizontal approaches, with a political dimension, often linked to projects that evolve based on the contributions of participating individuals. These collective, collaborative, and/or participatory narratives are built through mediation processes and participatory methodologies. This article aims to create a discursive corpus around collaborative and/or participatory audiovisual practices to further delve into their practical implementation and theoretical reflection. To achieve this, the intention is to confront theoretical references with a case study of a real participatory video project developed in 2022 in a senior residence in Bermeo (Bizkaia) under the name «Remake».

Bibliographic References

  • Crespo Martín, Bibiana. 2020. «Acerca de las prácticas artísticas participativas contemporáneas como catalizadoras de la sociabilización». Historia y Comunicación Social 25(1): 275-286. https://doi.org/10.5209/ hics.69244
  • Cruz García, Lázaro. 2021. «La difusión del cine colaborativo: Métodos y beneficios multidireccionales de la difusión de los cines de participación». AdComunica 22: 317-337. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2021.22.16
  • Jenkins, Henry. (2006) 2008. Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Traducción de Pablo Hermida Lazcano. Barcelona: Paidós
  • Martínez Sánchez, Cuautli Exal. 2016. «Estrategias del arte participativo: Entre la micro-política y el software social». AusArt 4(1): 207-216. https:// doi.org/10.1387/ausart.16704
  • Montero Sánchez, Dadid & José Manuel Moreno Domínguez. 2020. «Explorando el campo de conocimiento del video participativo: Un recorrido por las principales aportaciones teórico-prácticas». Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo RICD 3(11): 92-108. https://doi. org/10.15304/ricd.3.11.6345
  • Ortuño Mengual, Pedro & Virginia Villaplana Ruiz. 2017. «Activismo transmedia: Narrativas de participación para el cambio social; Entre la comunicación creativa y el media art». Obra Digital 12: 123-144. https:// raco.cat/index.php/ObraDigital/article/view/328402
  • Ortuño Mengual, Pedro. 2013. «Antecedentes del vídeo participativo como alternativa a la televisión comercial». DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário 14: 113-138. http://www.doc.ubi.pt/14/dossier_ pedro_ortuno.pdf
  • Rodrigo Montero, Javier & Antonio Collados Alcaide. 2015. «Retos y complejidades de las prácticas artísticas colaborativas y las pedagogías colectivas». Pulso 38: 57-72. https://doi.org/10.58265/pulso.5071
  • Roig Telo, Antoni. 2017. «Cine colaborativo, entre los discursos, la experimentación y el control: Metodologías participativas en ficción y no-ficción». Obra Digital 12: 13-25. http://hdl.handle.net/10609/70656
  • Sucari Jabbaz, Jacobo. 2017. «El documental social participativo: El protagonista como sujeto de la historia». Obra Digital 12: 69-85. https://raco. cat/index.php/ObraDigital/article/view/328398
  • Tudurí, Gerardo. 2008. «Manifiesto del cine sin autor: Realismo social extremo en el siglo XXI (Versión 1.0)». https://ia802607.us.archive.org/23/ items/ManifiestoDelCineSinAutor/ManifiestoCsa.pdf
  • Villaplana Ruiz, Virginia. 2016. «Tendencias discursivas: Cine colaborativo, comunicación social y prácticas de participación en internet». AdComunica 12: 109-126. https://raco.cat/index.php/adComunica/article/ view/312860