Didáctica de la competencia literaria en Educación Primaria de las Comunidades Vasca y Navarra

  1. Nerea Permach-Martin 1
  2. Amaia Alvarez-Uria 1
  3. Xabier Etxaniz 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Aldizkaria:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Argitalpen urtea: 2024

Alea: 23

Zenbakia: 1

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Laburpena

The following study analyses the way literary competence is developed in the Primary Educationstage in schools in both the Basque Country and Navarre (Spain). In addition, the differences betweencentres are analysed according to the type of school, territory and education cycle. Finally, it identifies theextent to which certain personal aspects of teachers influence their teaching practice. 553 teachers from 55schools participated in the study. From this quantitative and descriptive analysis, the general conclusionis that most schools do not follow the educational criteria and didactic proposals defined by scientificliterature, as well as that there are no significantdifferences between territories or between the differenteducational centres according to their type. On the other hand, as the stage progresses, it is confirmedthat literary education is losing its place in teaching practice, with worrying results in the third cycle.It also confirms the positive correlation between the dimensions of the literary competence analysed,contributing to the possibility of guiding processes

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguiar e Silva, V. M. (1980). Teoría de la literatura. Gredos.
  • Alonso, I. (2008). Euskal literatur sistema eta literaturaren didaktika aztergai. Labayru ikastegia.
  • Alonso, I. (2010). Erdigune literarioak irakaskuntzan. UPV/EHU.
  • Álvarez, C., & Pascual, J. (2019). Estrategias didácticas en torno a la lectura empleadas en la formación inicial del profesorado en España. Ocnos, 18(3), 38-47. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.3.2108
  • Arellano-Yaguas, V., López-Pérez, M., & Sbriziolo, C. (2022). Colaboración biblioteca-escuela: Un estudio de caso de intereses docentes en solicitudes de préstamo. Ocnos, 21(2). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2956
  • Azpeitia, A., Alonso, I., & Garro, E. (2013). Profesionalizazio bidea eraikitzen. Irakasle hasiberri baten autokonfrontazio-elkarrizketaren azterketa. Ikastaria, 19, 171-196.
  • Barrios, M., & Cosculluela, A. (2013). Fiabilidad. En J. Meneses (coord.), Psicometría (75-140). UOC.
  • Bofarull, M. T. (2001). Comprensión lectora: el uso de la lengua como procedimiento. Graó.
  • Caride, J. A., Caballo, M. B., & Gradaille, R. (2018). Leer en tiempos de ocio: los estudiantes, futuros profesionales de la educación, como sujetos lectores. Ocnos, 17(3) 7-18. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1707
  • Cerrillo, P. C. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria: Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Octaedro.
  • Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. Comunicación, lenguaje y educación, 9, 21-31. https://doi.org/10.1080/02147033.1991.10820954
  • Colomer, T. (1996). La evolución de la enseñanza literaria. Aspectos didácticos de lengua y literatura, 8, 127-171.
  • Colomer, T. (2009). Planificar la lectura en la escuela. In Formar Leitores para Ler o Mundo. Congresso Internacional de Promoção da Leitura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
  • Colomer, T. (2002). El papel de la mediación en la formación de lectores. In T. Colomer, E. Ferreiro, & F. Garrido, (eds.). Lecturas sobre lecturas (9-29). Consejo Nacional para la Cultura y las Artes. Conaculta.
  • Colomer, T., Manresa, M., & Silva-Díaz, C. (2005). Líneas de avance en el aprendizaje literario escolar. Quaderns digitals: Revista de nuevas tecnologías y sociedad. http://www.quadernsdigitais.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualizayarticulo_id=8664.
  • Consejo Escolar de Euskadi (2022). El sistema educativo vasco 2017-2018/2018-2019. Gobierno Vasco.
  • Correa, M., Orozco, B., & Conde, E. (2001). La anticipación de la estructura narrativa: una estrategia para la enseñanza de la lectura y la escritura. Guía conceptual para el estudio del video. Universidad del Valle.
  • Díaz-Díaz, M., Echegoyen, Y., & Martín-Ezpeleta, A. (2022). Del lector ideal al mediador competente: Metacognición y hábitos lectores en la formación de docentes. Ocnos, 21(2). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2967
  • Egaña, J. L. (2010). Nola biltzen, ebaluatzen eta aukeratzen dute informazioa unibertsitateko ikasleek. Mondragon Unibertsitatea.
  • Lluch, G., & Sánchez-García, S. (2017). La promoción de la lectura: un análisis crítico de los artículos de investigación. Revista española de documentación científica, 40(4), 92-192. https://doi.org/10.3989/redc.2017.4.1450
  • Mata, J. (2008). Leer como enseñar qué. (Los formadores en lectura). En J. A. Millán (ed.), La lectura en España. Informe 2008 (209-224). Fundación Germán Sánchez Ruipérez: Federación de Gremios de Editores de España.
  • Mendoza, A. (2004). La educación literaria: Bases para la formación de la competencia lectoliteraria. Aljibe.
  • Mendoza, A. (2010). Función de la literatura infantil y juvenil en la competencia literaria. Universitat de Barcelona.
  • Munita, F. (2013). Creencias y saberes de futuros maestros (lectores y no lectores) en torno a la educación literaria. Ocnos, 9, 69-88. https://doi.org/10.18239/ocnos_2013.09.04
  • Naeghel, J. (2013). Students´autonomous reading motivation: A study into its correlates and promotion strategies in late elementary classrooms. Ghent University.
  • PISA (2018). Resultados de lectura en España. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
  • Prado, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en siglo XXI. La muralla.
  • Ripoll, J. C. (2007). Mejora de la comprensión lectora mediante el entrenamiento en la construcción de inferencias. Universidad de Navarra.
  • Romero, J. F., & Lavigne, R. (2005). Dificultades en el aprendizaje: unificación de criterios diagnósticos. Consejería de Educación Junta de Andalucía.
  • Sánchez, U., Martín, N., & Servén, C. (2018). Complementos para la formación de la lengua y la literatura. Síntesis.
  • Santiago, G. A., & Castro, R. J. (2006). Los planes del estudio en el contexto educativo. Praxis pedagógica, 6(7), 30-41. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.6.7.2006.30-41
  • Serna, M. (2015). Bizkaiko Lehen Hezkuntzako ikasleen irakurtzeko ohiturak eta irakurtzearen balioa: eskola-liburutegiaren eraginari buruzko azterketa. Euskal Herriko Unibertsitatea.
  • Serna, M., Rodríguez, A., & Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 18-49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205.