Estética de la memoriaDanilo Kis y Péter Forgács, de lo banal a lo significativo

  1. Mikel Iriondo Aranguren
Aldizkaria:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakien izenburua: Arte, esfera pública y política

Alea: 2

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 50-74

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Laburpena

The Yugoslav writer Danilo Kis tried to show that beyond the official History was possible an intimate and personal narrative of events. All those people without a name with social resonance, had a place in his Encyclopedia of the dead. Worried about the same problem, the confrontation between personal time and historical time, Hungarian filmmaker Péter Forgács, recovering anonymous movies made by people who lived dramatic events, rescues important moments close to oblivion and tries thus to reconfigure our historical consciousness

Erreferentzia bibliografikoak

  • Kis, Danilo (1976) 2006. Una tumba para Boris Davidovich. Barcelona: El Acantilado
  • Kis, Danilo (1978) 2013. Lección de anatomía. Barcelona: El Acantilado
  • Kis, Danilo (1986) 2008. Enciclopedia de los muertos. Barcelona: El Acantilado
  • Márai, Sándor. 2006. Herbario. Cangas do Morrazo: Rinoceronte
  • Nichols, Bill & Michell Renov. 2011. Cinema´s alchemist. The films of Péter Forgács. Minneapolis: University of Minnesota Press
  • Rebello, Patricia & Rafael Sampaio. 2012. Péter Forgács. Arquitectura da memoria. Sao Paulo: Ministério da Cultura e Banco do Brasil
  • Van Alphen, Ernst. 2009. “Hacia una nueva historiografía: Péter Forgács y la estética de la temporalidad”. Estudios Visuales 6