Influencia del conocimiento y la preocupación ambiental en la conducta y la toma de decisiones pro-ambientales
- Rodríguez Loinaz, Gloria
- Antón, Alvaro 1
- Etxabe Urbieta, Jose María 1
- Villarroel Villamor, José Domingo 1
-
1
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 2531-016X
Año de publicación: 2023
Volumen: 7
Número: 1
Páginas: 93-107
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Ápice: revista de educación científica
Resumen
The environmental challenges that we are currently facing demand changes in our behaviour. Education can play an important role in promoting these changes through educational programmes that encourage more pro-environmental behaviour. This study examines the factors that influence pro-environmental behaviour by surveying adults-in-training of different ages. The results show that environmental behaviour and decision-making are less affected by level of knowledge than by emotional factors. The article concludes by proposing strategies to promote emotional ties with the environment as a way of encouraging more pro-environmental behaviour.
Referencias bibliográficas
- Alea, A. (2006). Diagnóstico y potenciación de la educación ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo, Revista Electrónica de Pedagogía, 6, 1-29. Recuperado de: http://www.odiseo.com.mx/2006/01/print/alea-diagnostico.pdf
- Alsop, S. y Watts, M. (2003).Science education and affect. International Journal of Science Education, 25(9), 1043-1047. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069032000052180
- Amérigo, M. y González, A. (1999). Actitudes hacia el medio ambiente y conducta ecológica. Psicothema, 11, 13-25. Recuperado de: https://www.psicothema.com/pdf/227.pdf
- Andrade, J.A. y Gonzales, J. (2019). Relación entre actitudes pro-ambientales y conocimientos ecológicos en adolescentes con relación al entorno rural o urbano que habitan. Kavilando. 11(11), 105-118. Recuperado de: https://kavilando.org/revista/index.php/kavilando/article/view/287
- Aragonés, J.I. y Amérigo, M. (1991). Un estudio empírico sobre las actitudes ambientales. Revista de Psicología Social, 6, 223-240. DOI: https://doi.org/10.1080/02134748.1991.10821647
- Axelrod, L.J. (1994). Balancing personal needs with environmental preservation. Journal of Social Issues, 50, 85-104. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1994.tb02421.x
- Barazarte Castro, R., Neaman, A., Vallejo Reyes, F. y García Elizalde, P. (2014). El conocimiento ambiental y el comportamiento proambiental de los estudiantes de la Enseñanza media, en la Región de Valparaíso (Chile). Revista de Educación, 364, 66-92. DOI: https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-364-255
- Berenguer, J. (2010). The effect of empathy in environmental moral reasoning. Environment and Behavior, 42(1), 110–134. DOI: https://doi.org/10.1177/0013916508325892
- Black, J.S., Stern, P.C. y Elworth, J.T. (1985). Personal and contextual influences on household energy adaptations. Journal of Applied Psychology, 70, 3-21. DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.70.1.3
- Bright, A.D. y Manfredo, M.J. (1996) A conceptual model of attitudes toward natural resource issues: A case study of wolf reintroduction, Human Dimensions of Wildlife, 1(1), 1-2. DOI: https://doi.org/10.1080/10871209609359048
- Brossard, D., Lewenstein, B. y Bonne, R. (2005). Scientific knowledge and attitude change: The impact of a citizen science project. International Journal of Science Education, 27(9), 15, 1099–1121. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690500069483
- Clark, C.F., Kotchen, M.J. y Moore, M.R. (2003). Internal and External Influences on Pro-Environmental Behavior: Participation in a Green Electricity Program. Journal of Environmental Psychology, 23(3), 237-246. DOI: https://doi.org/10.1016/S0272-4944(02)00105-6
- Canales Ortiz, T.Y. (2022). Metodología TiNi para fortalecer la conciencia ecocéntrica en estudiantes de una institución educativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 9334-9355. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4073
- Corraliza, J.A., Berenguer, J., Muñoz, M.D. y Martín, R. (1995). Perfil de las creencias y actitudes ambientales de la población española. En E. Garrido y C. Herrero (comp.), Psicología Política, Jurídica y Ambiental (pp.327-336). Eudema.
- Dietz, T., Stern, P.C y Guagnano, G.A. (1998). Social structural and social psychological bases of environmental concern. Environment and Behavior, 30, 450-471. DOI: https://doi.org/10.1177/001391659803000402
- Dunlap, R., Van Liere, K.V., Mertig, A. y Jones, R.E. (2000). New trends in measuring environmental attitudes: measuring endorsement of the new ecological paradigm: a revised NEP Scale. Journal of Social Issues, 56(3), 425-442. DOI: https://doi.org/10.1111/0022-4537.00176
- Duerden, M.D. y Witt, P.A. (2010). The impact of direct and indirect experiences on the development of environmental knowledge, attitudes, and behavior. Journal of Environmental Psychology, 30(4), 379-392. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2010.03.007
- Eagly, A.H. y Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Harcourt Brace Jovanovich.
- Etxebarria, I., Antón Baranda, A. y Garcia-Arberas, L. (2021). Bigarren Hezkuntza eta Batxilergoa: animalia eta landareen gaineko ezagutza, eta espezie exotikoek biodibertsitatearen kontserbazioan duten eraginaren gaineko pertzepzioa. Ikastorratza. e-Revista de Didáctica, 27, 61-93. DOI: https://doi.org/10.37261/27_alea/3
- Fernández-Manzanal, R., Rodríguez-Barreiro, L. y Carrasquer, L. (2007). Evaluation of environmental attitudes: Analysis and results of a scale applied to university students. Science Education, 6, 988-1007. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/sce.20218
- Fonseca Patrón, A.L. (2019). Cognición situada y racionalidad. Hacia una ecología interactiva del razonamiento. Revista de Filosofía DIÁNOIA, 64(83), 103-131. DOI: https://doi.org/10.22201/iifs.18704913e.2019.83.1618
- García-Mira, R. y Real, J.E. (2001). Dimensiones de preocupación ambiental: una aproximación a la hipermetropía ambiental. Estudios de Psicología, 22(1), 87-96. DOI: https://doi.org/10.1174/021093901609622
- García‐Mira, R., Real, J.E. y Romay, J. (2005). Temporal and spatial dimensions in the perception of environmental problems: An investigation of the concept of environmental hyperopia. International Journal of Psychology, 40(1), 5-10. DOI: https://doi.org/10.1080/00207590444000078
- Gil-Pérez, D. y Vilches, A. (2019) La comprensión e impulso de la Sostenibilidad: un requisito imprescindible para una acción educativa y ciudadana eficaz. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(2), 2101. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i2.2101
- Gomera Martínez, A., Villamandos de la Torre, F. y Vaquero Abellán, M. (2012). Medición y categorización de la conciencia ambiental del alumnado universitario: contribución de la universidad a su fortalecimiento. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 16(2), 213-228. DOI: http://hdl.handle.net/10481/23033
- González, A. y Amérigo, M. (1998). La preocupación ambiental como función de valores y creencias. Revista de Psicología Social, 13, 453-461. DOI: https://doi.org/10.1174/021347498760349706
- Gooch, G.D. (1995). Environmental beliefs and attitudes in Sweden and the baltic states. Environment and Behavior, 27, 513-539. DOI: https://doi.org/10.1177/0013916595274004
- Goodenough, O. R. y Prehn, K. (2004). A neuroscientific approach to normative judgmentin law and justice. Phil. Trans. R. Soc. Lond. B. 359, 1709–1726. DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.2004.1552
- Haidt, J. (2008). Morality. Perspectives on Psychological Science, 3, 65–72. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2008.00063.x
- Haidt, J. y Bjorklund, F. (2008). Social intuitionists answer six questions about moral psychology. In W. Sinnott-Armstrong (Ed.), Moral psychology: Vol. 2. The cognitive science of morality: Intuition and diversity, 181-217. MIT Press.
- Hungerford, H. R. y Volk, T. L. (1990). Changing learner behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21(3), 8-21. DOI: https://doi.org/10.1080/00958964.1990.10753743
- IBM Co. 2021. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 28.0. Armonk, NY: IBM Corp
- Iozzi, L.A. (1989). What research says to the educator: Part one, environmental education and the affective domain. Journal of Environmental Education, 20(3), 3-9. DOI: https://doi.org/10.1080/00958964.1989.9942782
- Kaiser, F.G., Wolfing, S. y Fuhrer, U. (1999). Environmental attitude and ecological behaviour. Journal of Environmental Psychology, 19(1), 1–19. DOI: https://doi.org/10.1006/jevp.1998.0107
- Kaiser, F.G. y Wilson, M. (2000). “Assessing People’s General Ecological Behaviour: A Cross-Cultural Measure”. Journal of Applied Social Psychology, 30, 952-978. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2000.tb02505.x
- Kaplowitz, M. D. y Levine, R. (2005). How environmental knowledge measures up at a big ten university. Environmental Education Research, 11(2), 143-160. DOI: https://doi.org/10.1080/1350462042000338324
- Kellert, S.R. y Westervelt, M.O. (1984). Children‟s attitudes, knowledge and behaviors towards animals. Children’s Environments Quarterly, 1(3), 8–11.
- Kelly, A.G., Kristina, M.S., Robyn, S.W., Steven J.M. y Jeremy T.B. (2016). Changes in attitudes toward animals in the United States from 1978to 2014. Biological Conservation, 201, 237–242. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.biocon.2016.07.013
- Kortenkamp, K.V. y Moore, C.F. (2001). Ecocentrism and anthropocentrism: Moral reasoning about ecological commons dilemmas. Journal of Environmental Psychology, 21(3), 261–272.
- Kraus, S.J. (1995). Attitudes and the prediction of behaviour: a meta-analysis of the empirical literature. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(1), 58–75. DOI: https://doi.org/10.1177/0146167295211007
- Kruskal, W.H. y Wallis, W.A. (1952). Use of ranks in one-criterion variance analysis. Journal of the American statistical Association, 47(260), 583–621. DOI: https://doi.org/10.2307/2280779
- Kuhlemeier, H., Van Den Bergh, H. y Lagerweij, N. (1999) Environmental Knowledge, Attitudes, and Behavior in Dutch Secondary Education. The Journal of Environmental Education, 30(2), 4-14. DOI: https://doi.org/10.1080/00958969909601864
- Levy, P. (1995). Charles Spearman's contributions to test theory. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 48(2), 221–235. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8317.1995.tb01061.x
- Likert, R. (1932). A technique for the measurement of actitudes. Archives of Psychology, 140, 1-55.
- Lukas, K.E. y Ross, S.R. (2005). Zoo visitor knowledge and attitudes toward gorillas and chimpanzees. Journal of Environmental Education, 36(4), 33–48. DOI: https://doi.org/10.1002/zoo.20186
- Maguregi, G., Uskola, A. y Jiménez, M. (2009). La competencia argumentativa en la toma de decisiones ante un problema ambiental. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, n.º Extra, 1097-1100, DOI: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/293907
- Makki, M.H., Abd-El-Khalick, F. y Boujaoude, S. (2003). Lebanese secondary school students‟ environmental knowledge and attitudes. Environmental Education Research, 9(1), 21–33. DOI: https://doi.org/10.1080/13504620303468
- Millar, M.G. y Millar, K.U. (1996). The effects of direct and indirect experience on affective and cognitive responses and the attitude-behavior relation. Journal of Experimental Social Psychology, 32(6), 561-579. DOI: https://doi.org/10.1006/jesp.1996.0025
- Muijs, D. (2022). Doing Quantitative Research in Education with IBM SPSS Statistics. SAGE Publications Ltd.
- Naciones Unidas. (2002). Informe de la cumbre mundial sobre el desarrollo sostenible. ONU. Recuperado de: https://www.un.org/spanish/conferences/wssd/agosto13.html
- Oliveira, A.W., Akerson, V.L. y Oldfield, M. (2012). Environmental argumentation as sociocultural activity. Journal of Research in Science Teaching, 49(7), 869-897. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21020
- Petty, R.T. y Wegener, D.T. (1998). Attitude change: Multiple roles for persuasion variables. En D. Gilbert, S. Fiske, y G. Lindzey. (Eds.), The Handbook of Social Psychology (4th ed., pp. 323-390). McGraw-Hill.
- Pooley, J.M. y O ́Connor, M. (2000). Environmental Education and Attitudes. Emotions and Beliefs are what is needed. Environment and Behavior, 32(5), 711-723. DOI: https://doi.org/10.1177/0013916500325007
- Prada Rodríguez, E.A. (2013). Conciencia, concientización y educación ambiental. Conceptos y relaciones. Revista Temas: Departamento de Humanidades Universidad Santo Tomás Bucaramanga, 7, 231-244. DOI: https://doi.org/10.15332/rt.v0i7.585
- Prokop, P. (2008). “Disgusting” Animals: Primary School Children’s Attitudes and Myths of Bats and Spiders. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(2), 87-97. DOI: https://doi.org/10.12973/ejmste/75309
- Rodríguez-Loinaz, G. (2017). La biodiversidad de nuestra escuela: proyecto didáctico para trabajar la diversidad biológica. IKASTORRATZA, e-Revista de Didáctica, 18, 138-163. Recuperado de: https://www.ehu.eus/ikastorratza/18_alea/8.pdf
- Rodríguez-Loinaz, G. y Palacios-Agundez, I. (2022). Teaching Ecosystem Services: A pathway to improve students’ argumentation in favour of nature conservation and sustainable development? Journal of Biological Education. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2021.2017322
- Rodríguez, M., Kohen, R. y Delval, J. (2008). El desarrollo sostenible en la mente del niño y el adolescente: el puente entre la naturaleza y la economía. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 9(1 y 2), 197-221. Recuperado de: https://mach.webs.ull.es/PDFS/Vol9_1y2/Vol9_1y2_j.pdf
- Sacchi, S., Riva, P. y Aceto, A. (2016). Myopic about climate change: Cognitive style, psychological distance, and environmentalism. Journal of Experimental Social Psychology, 65, 68-73. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jesp.2016.03.006
- Sánchez, S. (2004). Análisis de actitudes y creencias ambientales en la Universidad Autónoma de Madrid: diagnosis para una gestión sostenible. Tesis doctoral (inédita). Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10486/673841
- Scott, D y Willits, F.K. (1994). Environmental attitudes and behavior. A Pennsylvania survey. Environment and Behavior, 26, 239-260. DOI: https://doi.org/10.1177/001391659402600206
- Szocik, K. y Reiss. M.J. (2023). Why space exploitation may provide sustainable development: Climate ethics and the human future as a multi-planetary species. Futures, 147, 103-110. DOI: https://doi.org/10.1016/j.futures.2023.103110
- Tal, T. (2010). Pre-Service Teachers’ Reflections on Awareness and Knowledge Following Active Learning in Environmental Education. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(4), 263-276. DOI: https://doi.org/10.1080/10382046.2010.519146
- Thomashow, M. (1995). Ecological identity. The MIT Press.
- Thompson, T.L. y Mintzes, J.J. (2002). Cognitive structure and the affective domain: on knowing and feeling in biology. International Journal of Science Education, 24(6), 645-660. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690110110115
- Tuncay, B., Yılmaz-Tüzün, Ö. y Teksoz, G.T. (2012). Moral reasoning patterns and influential factors in the context of environmental problems. Environmental Education Research, 18(4), 485-505. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2011.630576
- UNESCO. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. UNESCO publishing. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444
- Uskola, A., Burgoa, B. y Maguregi, G. (2021). Integración del conocimiento científico y de la capacidad argumentativa en tomas de decisión sobre temas sociocientíficos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1101-1121. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1101
- Uzzell, D.L. (2000). The psycho-spatial dimensión of global environmental problems. Journal of Environmental Psychology, 20, 307–318. DOI: https://doi.org/10.1006/jevp.2000.0175
- Vilches Peña, A. y Gil Pérez, D. (2009). Una situación de emergencia planetaria, a la que debemos y «podemos» hacer frente. Revista de Educación, 1, 101-122. Recuperado de: https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:21ae7922-830a-4e0f-adc8-fc0254bff02c/re200905-pdf.pdf
- Wilson R. S. y Bruskotter, J.T. (2009). Assessing the Impact of Decision Frame and Existing Attitudes on Support for Wolf Restorationin the United StatesAssessing Support for Wolf Restoration in United States. Human Dimensions of Wildlife, 14, 353–365. DOI: https://doi.org/10.1080/10871200903045236
- Yeung, S.P. (2002). Teaching approaches and the development of responsible environmental behaviour: The case of Hong Kong. Ethics, Place & Environment, 5(3), 239-259. DOI: https://doi.org/10.1080/1366879022000041579
- Zsóka, A., Szerényi, Z.M., Széchy, A. y Kocsis, T. (2013). Greening due to environmental education? Environmental knowledge, attitudes, consumer behavior and everyday pro-environmental activities of Hungarian high school and university students. Journal of Cleaner Production, 48, 126-138. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.11.030