El museo de arte contemporáneo como herramienta educativa. Propuesta de un programa de vinculación universidad-museo diseñado para alumnado del Grado en Educación Primaria

  1. Naiara Herrera 1
  2. Charo Garaigorta 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2023

Volume: 35

Issue: 4

Pages: 1455-1474

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.88819 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

This article presents the shared teaching and research experience carried out between the Education Department of the Artium Museoa, Museum of Contemporary Art of the Basque Country and the subject Education of the Arts and Visual Culture of the Bachelor’s Degree in Primary Education of the Faculty of Education of Bilbao (UPV/EHU). After analyze theories that contemplate the need to advocate for a quality Arts Education and the relevance that the link between educational centers and art museums acquires in this path, the museum-university educational program "Mano a man" is presented. In view of the museum’s potential as an educational tool, this program has been designed jointly in order to contribute to improving the skills of future teachers when it comes to working in and trough art and wanting, in turn, to value the possibilities offered by collaboration with an art museum. Finally, it is verified that with this program the students of the Bachelor’s Degree in Primary Education gain confidence within the museum, increase their ability to design educational proposals through the arts and grow their interest and motivation in relation to contemporary art.

Bibliographic References

  • Abaci, O. & Kamaraj, I. (2009). Museums as an educational medium: an implementation model. Procedia Social Sciences, 1, 1337-1341. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.235
  • Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Catarata.
  • Acaso, M. (23 de octubre de 2016). La educación artística como herramienta para desarticular la promesa del paraíso, o ¿es posible hoy un modelo educativo sin la presencia de las artes? María Acaso. Arte+Educación. https://mariaacaso.es/category/educacion-artistica/
  • Arriaga, A. (2008). Modelos de educación estética y autoridad interpretativa en centros de arte contemporáneo. ESE. Estudios sobre Educación, 14, 129-139. https://doi.org/10.15581/004.14.23452
  • Arriaga, A. & Agirre, I. (2010). Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte. Revista Iberoamericana de Educación, 53, 203-223. https://doi.org/10.35362/rie530567
  • Artium. Museo de Arte Contemporáneo del País Vasco. Educación. https://artium.eus/es/edu-cacion
  • Bamford, A. (2006). El factor ¡Wuau! El papel de las artes en la educación. Un estudio internacional sobre el impacto de las artes en la educación. Octaedro. 2009.
  • Camnitzer, L. (2014). ¿Qué y para quién es la Educación Artística? Colección Cisneros. Recuperado el 23 de junio de 2022 de https://www.coleccioncisneros.org/es/editorial/deba-te/¿qué-y-para-quién-es-la-educación-art%C3%ADstica
  • Camnitzer, L. (15 de febrero de 2016). Art Thinking. The Art Educator’s Talk. What does she say? https://thearteducatorstalk.net/en/?interview=luis-camnitzer-art-thinking-2
  • Eisner, E. W. (1995). Educar la visión artística. Paidós Ibérica
  • García Blanco, A. (1988). Didáctica del museo. El descubrimiento de los objetos. Ediciones de la Torre. 1994.
  • Goldblatt, P. (2006)., How John Dewey’s Theories Underpin Art and Art Education. Education and Culture, 22(1), 17-34. https://docs.lib.purdue.edu/eandc/vol22/iss1/art4
  • Huerta, R. (2011). Maestros, museos y artes visuales. Construyendo un imaginario educativo. Arte, Individuo y Sociedad,23(1), 55-72. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011.v23.n1.5
  • IVAM. (s.f.) Educación. Centros Educativos. El museo como aliado. Recuperado el 24 de marzo de 2023 de https://ivam.es/es/educacion/vi-jornada-de-intercambio-de-experien-cias-didacticas-de-educacion-plastica-visual-y-audiovisual/
  • Lara, L. (2000). Museum y Clío. El papel de los museos en la enseñanza de la historia. Gaceta de museos, (18), 9-20. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/gacetamuseos/issue/view/1038
  • López Fernández Cao, M., Caeiro Rodríguez, M., Álvarez Rodríguez, D., Fontal Merillas, O. & Marfil Carmona, R. (Eds.). (2022). Libro blanco. Especialidad en los grados de Magisterio y centros educativos en Educación Artística, Plástica, Visual y Audiovisual. SEA. Sociedad para la Educación Artística. https://bit.ly/3MZblO5
  • Milligan, M. J. & Brayfield, A. (2004). Museums and childhood: Negotiating organizational lessons. Childhood, 11(3), 275-301. https://doi.org/10.1177/0907568204040183
  • MUSAC. Programación cultural y educativa. Recuperado el 20 de febrero de 2023 de https://musac.es/#programacion/programa/musacescuela-octubre-dic-veintidos
  • Museo Guggenheim Bilbao. Mundo escolar. Recuperado el 20 de febrero de 2023 de https://www.guggenheim-bilbao.eus/aprende/mundo-escolar
  • Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Educación. Escuela de la escucha. https://www.museoreinasofia.es/actividades/escuela-escucha Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz.
  • Ofsted. (2008). Learning outside the classroom: How far should you go?https://dera.ioe.ac.uk//id/eprint/9253
  • Palacios, L. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (46), 0-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004607
  • Sánchez de Serdio, A. (2009). Arte y educación: diálogos y antagonismos. RevistaIberoamericana de Educación, 52, 43-60. https://doi.org/10.35362/rie520575
  • Torres de Eça, T. (2018). Arte/Educação/Ação en N. Poncela López (Ed.), Arte+Educación(pp. 43-51). Consello da Cultura Galega.
  • UNESCO. (2006, 6-9 de marzo). Hoja de ruta para la educación artística. Conferencia Mundial sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384200_spa
  • Vidagañ Murgui, M. (2019). Estrategias educativas en los museos de Arte Contemporáneo. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades, (15), 121-133. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i15.7980
  • Zepeda, N. (2014). Razones de la vinculación entre escuelas y museos. NodoCultura. https://nodocultura.com/2014/07/24/razones-de-la-vinculacion-entre-escuelas-y-museos/