La lectura y escritura académicasUna aproximación a lo que piensan y hacen los profesores y los estudiantes de reciente acceso a la universidad

  1. Mª Angeles Echevarría Martínez
  2. Isabel Gastón Barrenetxea
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Año de publicación: 2013

Título del ejemplar: Familia y Educación: Aspectos Positivos

Volumen: 1

Número: 1

Páginas: 237-247

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumen

This paper refers to a piece of research conducted at the University of the Basque Country around the concept of academic literacy, understood as the knowledge and strategies needed to participate in the discursive culture of the disciplines, as well as the activities of the production and analysis of texts required to learn in university. We have tried, first of all, to know the behaviour stated by lecturers in relation to the demands of reading and writing they ask of their students and the perception they have about the way in which their professors act when it comes to addressing their difficulties and guiding them. Through this contrast we try to detect the existence of possible contradictions between what teachers think they should do and what they actually do. Secondly, we have tried to investigate representations that university lecturers and students have about the tasks of understanding and production of texts and the role played by writing in the access to knowledge.

Referencias bibliográficas

  • Arnoux, E., Di Stefano, M., Pereira, C. (2002). La lectura y la escritura en la Universidad. Eudeba:dd Buenos Aires.
  • Bode,J. M (2001). Helping students to improve their writting skills? En Canyon, D., Mgginty S. y Dixon D. (eds.). Tertiary Teaching: Flexible teaching and learning across the disciplines. Craftsmen Products Pty Ltd, Sydney.
  • Camps, A. y Milian, M. (2008). Miradas y Voces. Barcelona: Graó. Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Buenos Aires: Fondo de Culturadd Económica. (2003). Leer textos complejos al comienzo de la educación superior: tres situaciones didácticas para afrontar el dilema. Textos 33, 41-51.
  • Cassany, D. (2006 ). Tras las líneas. Barcelona: Anagrama.
  • Castelló, M. (coord.) (2007). El proceso de composición de textos académicos. En Castelló, M. (coord.): Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Barcelona: Graó.
  • Gatti, A. y otros (2012): Leer y aprender en la universidad: ¿Cómo enseñar a comprender textos a adultos universitarios? Editorial Académica Española.
  • Marucco, M. (2001). La enseñanza de la lectura y la escritura en el aula universitaria. Ponencia pre- sentada en las I Jornadas sobre la lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias. Buenos Aires: Departamento de Educación. Universidad Nacional de Luján.
  • Miras, M. y Solé, I. (2005). La elaboración del conocimiento científico y académico. En Castelló, M. (coord.): Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Barcelona: Graó.
  • Radloff, A. & De la Harpe, B. (2000). Informed teachers and learners: The importance of assessing the characteristics needed for lifelong learning. Studies in Continuing Education, 22 (2), 169- 182.
  • Serrón, S. (1999). La situación de la enseñanza de la lengua materna en las instituciones de educación superior. Revisión y propuesta preliminar. Letras, 59, 165-182.
  • Skillen, J., Merten, M., Trivet, N. y Percy, A. (1998). The ideal Aproach to Learning Development: a model for fostering improved literacy and learning outcomes for students. Actas de la Conferencia de la Asociación Australiana para la Investigación Educativa.
  • Solé y otros (2005). Lectura, escritura y adquisición de conocimientos en Educación Secundaria y Educación Universitaria. Infancia y Aprendizaje, 28 (3), 329-347.
  • Sogntiens,W., De la Harpe, B. y Briguglio, C. (2002) Assessing professional skill development at the third year level. Actas de la 11 Conferencia Anual del Teaching Learning Forum. Perth: Edith Cowan University.
  • Vardi, I. (2000). What lectures want: an investigation of lecturers´ expectations in first year essay writing tasks. Ponencia presentada en la Forth Pacific Rim, First Year in Higher Education Conference. Brisbane: Queensland University of Technology, 5-7 Julio de 2000.