Ikaskuntza Zerbitzuan oinarritutako Gradu Amaierako Lanen azterketa, ikasleen identitate hezitzailea eraikitzeko eskaintzen dituzten aukerak

  1. Elena López-de-Arana
  2. Itxaso Sáenz-de-la-Fuente
  3. Maitane Prol
  4. Irati Fernández
Revista:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Año de publicación: 2019

Volumen: 31

Número: 1

Páginas: 149-175

Tipo: Artículo

DOI: 10.1387/TANTAK.20504 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Resumen

Higher Education is responsible in achieving the milestones specified in the 2030 Agenda for Sustainable Development, approved by the General Assembly of the United Nations. During Teacher Education, it seems that Service-Learning is an appropriate teaching method to make these objectives come true. In this work, we analyse the services that have been carried out in Ramon Bajo School, with the objective of knowing the experiences, and their effects on the professional identity development of the students who have developed their Final Degree Projects through Service- Learning. The 3 participants’ narratives have been organized into 4 categories that emerge from content analysis carried out: one self’s assessment, tutoring’s assessment, School experience’s assessment, and Service-Learning’s assessment. The results suggest that Final Degree Projects based on Service-Learning favour the perception about the development of certain skills, the awareness of cooperation’s importance, and the self-esteem strengthening both for the functionality of what has been learned, and for the opportunity to face personal challenges. Finally, some improvements are specified, identifying the elements that have hindered the students’ process.

Referencias bibliográficas

  • Agirre, A. (2010). Colegio público Gasteiz, por una escuela inclusiva y de barrio. Mugak, 50, 22-23. Hemendik hartua: http://mugak.eu/revista-mugak/no-50/ colegio-publico-gasteiz-por-una-escuela-inclusiva-y-de-barrio
  • Aguado, G., Patarroyo, L. E., Larrañaga, M., Palacín, I., Quilaqueo, V., Mujica, R. M., Modonato, L. & Ventura, D. (2018). Zaintzen Pedagogia. Eraikitzeko ekarpenak. Bilbo: InteRed Fundazioa. Hemendik hartua: https://intered.org/pedagogiadeloscuidados/wp-content/uploads/2018/07/Zaintzen-PedagogiaEraikitzeko-ekarpenak-laburpena.pdf
  • Álvarez, C. & Silio, G. (2015). El aprendizaje-servicio y las comunidades de aprendizaje: dos proyectos escolares innovadores que se enriquecen mutuamente. Enseñanza & Teaching, 33(2), 43-58.
  • Aranguren, J. (2018). Persona y pobreza. Reflexión sobre un posible problema ético de la metodología de aprendizaje servicio. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 5, 110-122.
  • Aramburuzabala, P., Cerrillo, R. & Tello, I. (2015). Aprendizaje-servicio: una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la Universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado,19, 78-95. Hemendik hartua: https://www.ugr.es/~recfpro/rev191ART5.pdf
  • Ávalos, B. (2002). Profesores para Chile. Historia de un Proyecto. Santiago de Chile: Ministerio de educación.
  • Baldwin, S. C., Buchanan, A. M. & Rudisill, M. E. (2007). What teacher candidates learned about diversity, social justice, and themselves from service-learning experiences. Journal of Teacher Education, 58(4), 315-327.
  • Billig, S. H. (2002). Support for K–12 service learning practice: A brief review of the research. Educational Horizons, 80, 184–189.
  • Bringle, R. G. & Hatcher, J. A. (2004). Advancing civic engagement through service learning. Hemen: M. Langseth & W. M. Plater (Ed), Public work and the academy: An academic administrator’s guide to civic engagement and service-learning (125-145). Bolton, MA: Anker Press.
  • Canton, I. & Tardif, M. (2018). Identidad profesional docente. Madrid: Narcea
  • CLAYSS (2013). Manual para docentes y estudiantes solidarios (3.ª ed). Buenos Aires: Natura-CLAYSS. Hemendik hartua: http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Natura2013.pdf
  • CLAYSS (2016). Cómo desarrollar proyectos de aprendizaje y servicios solidario en la Educación Media (Secundaria y Enseñanza Técnica). Buenos Aires (Montevideo): Ediciones CLAYSS.
  • Clarke, A. E. (2005). Situational Analysis: Grounded Theory after the Postmodern Turn. Thousand Oaks, California: Sage. Hemendik hartua: http://www.clayss. org.ar/uruguay/2_Secundario.pdf
  • Corbin, J. & Strauss, A. L. (2015). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. London: Sage.
  • Cruz, E., López, A.L & López-de-Arana, E. (2016). Comienzo de una experiencia de aprendizaje-servicio universitario a través de los trabajos de fin de grado (TFG) de Educación Infantil en la Facultad de Educación y Deporte de Vitoria-Gasteiz de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Hemen: M. A. Santos, A. Sotelino & M. Lorenzo (ed.), Aprendizaje-Servicio e innovación en la universidad (199-208).Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico.
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-UNESCO.
  • Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Madrid: Morata.
  • Espinosa, F. & Rodríguez, V. (2015). Aprendizaje Servicio, una estrategia de aprendizaje significativo en la formación de estudiantes de Terapia Ocupacional de la Universidad Central de Chile. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 1(15), 11-18. Hemendik hartua: https://revistaterapiaocupacional.uchile. cl/index.php/RTO/article/view/37126/38702
  • Folgueiras, P. & Martínez, M. (2009). El desarrollo de competencias en la Universidad a través del Aprendizaje y Servicio Solidario. Revista Interamericana de Educación y Democracia, 2(1), 56-77. Hemendik hartua: https://www.curricular.info.ve/Docu/MESAS/Folgueiras.pdf
  • Folgueiras, P., Luna, E. & Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. Hemendik hartua: http://www.revistaeducacion.educacion.es/doi/362_157.pdf
  • Freire, P. (1971). La educación como práctica de la libertad. Bogotá: Siglo XXI.
  • Furco, A. (2001). Advancing service learning at research universities. In M. Canada & B.W. Speck (Eds.), Developing and implementing service learning programs (pp. 67-78). San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Gezuraga, M. (2014). El aprendizaje servicio (A-S) en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). En el camino hacia su institucionalización. UNED-eko Tesi Doktorala.
  • Gezuraga, M. (2017). El Aprendizaje-Servicio y su Contribució n a la Funció n de Extensió n Universitaria. Desarrollo en la Universidad del País Vasco (UPV/ EHU). Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 5-18.
  • González, M. (2011). El practicum ene l aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70.
  • Gysling, J. (1992). Profesores: un Análisis de su Identidad Social. Santiago de Chile: Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (CIDE).
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Krippendorff, K. (1980). Content Analysis. An Introduction to Its Methodology. Beverly Hills, CA: Sage.
  • López-de-Arana, E., Rekondo, Z. & Salegi, E. (2013). Ziurgabeak diren testuinguruen erabilera Haur Hezkuntza Graduko ikasleen formazioan. Ikastaria. 19, 285-310.
  • Lorenzo, V. & Matellanes, B. (2013). Desarrollo y evaluación de competencias psicosociales en estudiantes universitarios a través de un programa de Aprendizaje-Servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 155-176.
  • Luna, F. & Jaussi, M. L. (1998). CP Ramón Bajo de Vitoria-Gasteiz. Una Comunidad de Aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía, 270, 36-44. Hemendik hartua: https://pnvgasteiz.files.wordpress.com/2010/11/comunidad-de-aprendizaje-ramon-bajo.pdf
  • Maynes, N., Hatt, B. & Wideman, R. (2013). Service Learning as a Practicum Experience in a Pre-Service Education Program. Canadian Journal of Higher Education, 43, 80-99.
  • McIlrath, L. (Coord.)., Aramburuzabala, P., Opazo, H., Tuytschaever, G., Stark, W., Mikelic, N., Meijs, L. C. P. M., Mažeikiene, N., Zani, B., Vargas-Moniz, M., Millican, J., Northmore, S., Altenburger, R., De Bruyn, K., Hopia, A., Pessi., A. B., Grönlund., H. & Maas, S. (2016). Europe Engage Survey of Civic Engagement & Service-Learning Activities within the Partner Universities. Hemendik hartua: https://europeengagedotorg.files.wordpress.com/2016/04/report-euen-mcilrath-et-al3.pdf
  • Mendía, R. (2012). El Aprendizaje-Servicio como una estrategia inclusiva para superar las barreras al aprendizaje y a la participación. Revista Educación Inclusiva 5(1), 71-82.
  • Nazio Batuen Batzar Nagusia (2015). 70/1 onartutako erresoluzioa. Gure mundua eraldatzea: 2030 Agenda, garapen jasangarrirako (Eusko Jaurlaritzak finantziatutako itzulpena). Hemendik hartua: http://www.unescoetxea.org/base/berriak.php?id_atala=1&id_azpiatala=1&hizk=en&zer=orokorrean&nor=1454
  • Pardo, M. & Opazo, M. J. (2019). Resisting schoolification from the classroom. Exploring the professional identity of early childhood teachers in Chile. Cultura y Educació n (online argitaratua). doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1559490
  • Prieto, M. (2004). La construcción de la identidad profesional del docente: Un desafío permanente. Enfoques Educacionales, 6, 29-49.
  • Puig, J. M., Batlle, R. , Bosch, C., de la Cerda, M., Climent, T., Gijón, M., Graell, M., Martín, X., Muñoz, A., Palos, J., Rubio, L. & Trilla, J. (2010). Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.
  • Ramírez, M. T. & Pizarro, B. (2005). Aprendizaje Servicio. Manual para docentes. Santiago de Chile: Dirección General Estudiantil de la Vicerrectoría Académica en la Pontificia Universidad Católica De Chile. Hemendik hartua: http://www.zerbikas.es/wp-content/uploads/2015/09/0403RAMapr.pdf
  • Rivas, J. I. (2012). Investigación biográfico-narrativa: el sujeto en el centro. Hemen: II Congreso Internacional sobre Aprendizaje Permanente. Competencias para una formación crítica: aprender a lo largo de la vida, celebrado del 21 al 23 de junio de 2012, en Castellón, organizado por la Universidad Jaume I de Castellón. Hemendik hartua: https://drive.google.com/file/d/1qzhvDDmn_QxnHKaNAnro5fPlWnVx2Hca/view
  • Rodgers, C. & Scott, K. (2008). The development of the personal self and professional identity in learning to teach. Hemen: M. Cochran-Smith, S. FeimanNemser, J. McIntyre & K. Demers (Ed.), Handbook of research on teacher education (732-755). New York, NY: Routledge.
  • Rosenberger, C. (2000). Beyond empathy: Developing critical consciousness through service learning. Hemen: C. R. O’Grady (Ed.), Integrating service learning and multicultural education in colleges and universities (23-43). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Saltmarsh, J. (2005). The Civic Promise of Service Learning. Liberal Education, 91(2), 50-55. Hemendik hartua: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ697354.pdf
  • Sigmon, R. L. (1979). Service-Learning: Three Principles. Synergist (National Center for Service-Learning), 8(1), 9-11. Hemendik hartua: https:// nsee.memberclicks.net/assets/docs/KnowledgeCenter/IntegratingExpEduc/BooksReport /55.%20service%20learning%20three%20principles.pdf
  • Strauss, A. & Corbin, J. M. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tapia, M. N. (2006). Aprendizaje y Servicio Solidario en el sistema educativo y en las organizaciones juveniles. Ciudad Nueva: Buenos Aires.
  • Tedesco, J. C. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Tejada, J. & Ruíz, C. (2013). Significación del prácticum en la adquisición de competencias profesionales que permiten la transferencia de conocimiento a ámbitos propios de la acción docente. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(3), 91-110.
  • Vahasantanen, K. & Billet, S. (2008). Negotiating professional identity: Vocational teachers’ personal strategies in a reform contex. Hemen: S. Billett, C. Harteis & A. Eteläpelto (Ed.), Emerging perspectives of workplace learning (pp. 35-49). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Keen, C. H. & Pease, H. A. (2016). The role of service-learning and mentoring inthe early career development of a research methodologist. The Qualitative Report, 21(1), 117-126. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/177 6143714?accountid=17248
  • Zhang, G., Zeller, N., Griffith, R., Metcalf, D., Williams, J., Shea, C. & Misulis, K. (2011). Using the Context, Input, Process, and Product Evaluation Model(CIPP) as a Comprehensive Framework to Guide the Planning, Implementation, and Assessment of Service-learning Programs. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 15(4), 57-83.