Educación musicalinvestigamos, luego avanzamos

  1. Díaz Gómez, Blanca Maravillas
Journal:
IN. Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa

ISSN: 1989-0966

Year of publication: 2012

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 67-76

Type: Article

More publications in: IN. Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa

Abstract

This text refers to the important step forward in the field of music education in the last years. This step has provided us with important transformations in the way of organizing music teaching and learning. Likewise, it urges for the need to support music teachers with interest in acquiring research skills, and boosting the work between specialized music teachers and university music teachers. All this will contribute to a better knowledge of our study areas and to the growth and strengthening of them.

Bibliographic References

  • Alsina, P.; Díaz, M.; Giráldez, A. e Ibarretxe, G. (2009). 10 Ideas clave. El aprendizaje creativo. Barcelona: Graó.
  • Baremboim, D. (2008). El sonido es vida. El poder de la música. Colombia: Grupo Editorial Norma.
  • Bennett, D. (2010). La música clásica como profesión. Pasado, presente y estrategias para el futuro. Barcelona: Graó.
  • Carabetta, S. (2008). Sonidos y silencios en la formación de los docentes de música. Buenos Aires: Maipue.
  • Díaz, M. (2010). “Metodologías y líneas actuales de investigación en torno a la enseñanza y aprendizaje de la música en educación secundaria ¿Podemos formarnos para ser investigadores?” En Música, Innovación y buenas prácticas. Barcelona: Graó, pp.133- 155.
  • Díaz, M. (2010). Investigación musical y práctica educativa: La unión hace la fuerza en Actas del Seminario Internacional de Investigación en Educación Musical, pp. 20-29.
  • Finkel, D. (2008). Dar clase con la boca cerrada. Valencia: Universidad de Valencia (PUV).
  • McPherson, G. (2004). Prólogo en Tafuri, J, (ed.). La Comisión de Investigación de la ISME y sus seminarios (1968-2004). Traducido al español por la SEM-EE.
  • Oliveira, A. (2005). “Contextos de formación musical: educación musical entre lo formal y lo informal: músicos consagrados de Bahía (Brasil)” en Selección de Comunicaciones de la XXVI Conferencia Internacional ISME, publicado por la Sociedad para la Educación Musical del Estado Español (SEM-EE), pp.8-15.
  • Zabala, A. (2011). “Criterios para la mejora de la práctica educativa” en Aula de Innovación Educativa, núm.198, pp.13-16.