La política de infraestructuras de transporte en la Comunidad Autónoma Vasca

  1. Moreno Díaz, José
Journal:
Ekonomiaz: Revista vasca de economía

ISSN: 0213-3865

Year of publication: 2010

Issue Title: Memoria de una gran transformación y perfiles del reto actual. Economía Vasca y políticas públicas. 1980-2010

Issue: 25

Pages: 384-407

Type: Article

More publications in: Ekonomiaz: Revista vasca de economía

Abstract

Transport policy in the Autonomous Community of the Basque Country (ACBC) has been relatively consistent over time, with no sudden changes. It is based on the Sustainable Transport Master Plan, in which the Basque Government resorts to planning to frame its actions in the medium term and assumes its responsibility in policy-making. Quantitative increases in investment seem to be the focus of transport policy. By contrast, issues relating to financing arrangements and management of infrastructure are not allocated a major role in recent reforms. This paper reviews recent trends in policies on transport infrastructure and modal split, under the hypothesis that new investments in infrastructures are becoming less and less important in improving the efficiency and effectiveness of the transport system in the ACBC, while welfare gains arising from reforms in financing and management systems are becoming more important.

Bibliographic References

  • BEL, G. (2007): «Política de transporte: ¿Más recursos o mejor gestión?», Economistas, año n.º 25, n.º 111.
  • BEL, G. Y FAGEDA, X. (2005): «Is a mixed funding model for the highway network sustainable over time? The Spanish Case», en Ragazzi y Rothengatter, 2005, pp. 195-211.
  • BLEIJENBERG, A. (2002): «The driving forces behind transport growth and their implications for Policy», International Seminar managing the fundamental drivers of transport demand. European Conference of Ministers of Transport, Brussels.
  • BONNAFOUS A. (1987): «The regional impact of the TGV», Transportation, 14: 127-137.
  • COM (1989): Hacia unas redes transeuropeas: objetivos y aplicaciones posibles, Comisión Europea, Bruselas.
  • COM 1991: Hacia unas redes transeuropeas: programa de actuación comunitario, Comisión Europea, Bruselas.
  • COM 2001: Libro Blanco. La política europea de transportes de cara al 2010: la hora de la verdad, Comisión Europea, Bruselas.
  • COTO, P. E INGLADA, V. (2003): «Innovación en el transporte: el tren de alta velocidad», Economía Industrial, 353: 83-88.
  • DE RUS, G. (2006): «Inversiones en infraestructuras de alta velocidad: esperar es rentable», Economistas, año n.º 24, 108: 285-291.
  • DOGSON, J. (1984): «Railways Costs and Closures», Journal of Transports Economics and Policy, vol. XVIII, 3: 219-235.
  • EJ-GV (2002): Plan Director del Transporte Sostenible. La Política Común de Transportes en Euskadi 2002-2012, Departamento de Transportes y Obras Públicas Garraio eta Herri Lan Saila, Vitoria-Gasteiz.
  • EJ-GV 2003: Estudio de la Movilidad en la Comunidad Autónoma Vasca 2003, Departamento de Transportes y Obras Públicas Garraio eta Herri Lan Saila, Vitoria-Gasteiz.
  • EJ-GV 2007: Estudio de la Movilidad en la Comunidad Autónoma Vasca 2007, Departamento de Transportes y Obras Públicas Garraio eta Herri Lan Saila, Vitoria-Gasteiz.
  • IHOBE (2002): Transporte y medio ambiente en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Indicadores TMA 2002, Departamento de Ordenación del Territorio y Medio Ambiente/ Departamento de Transportes y Obras Públicas, Bilbao.
  • MFOM (2000): Ministerio de Fomento, Anuario Estadístico 1999, DG Programación Económica, Subdirección General de Estadísticas y Estudios, Madrid.
  • MFOM 2001: Ministerio de Fomento, Anuario Estadístico 2000, DG Programación Económica, Subdirección General de Estadísticas y Estudios, Madrid.
  • MFOM 2007: Ministerio de Fomento, Anuario Estadístico 2006, DG Programación Económica, Subdirección General de Estadísticas y Estudios, Madrid.
  • MFOM 2008: Ministerio de Fomento, Anuario Estadístico 2007, DG Programación Económica, Subdirección General de Estadísticas y Estudios, Madrid.
  • MOPT (1993): Plan Director de Infraestructuras 1993-2007, Ministerio de Obras Públicas y Transportes, Secretaria General de Planificación y Concertación Territorial, Madrid.
  • PEIT (2004): Plan Estratégico de Infraestructuras y Transporte 2005-2020. Documento propuesta, Ministerio de Fomento, Secretaría de Estado de Infraestructuras y Planificación, Madrid.
  • PLASSARD, F. (1992): «El impacto espacial de los trenes de Alta Velocidad en Europa», Transporte y Medio Ambiente, MOPT.
  • RAGAZZI, G. Y ROTHENGATTER, W. (eds.) (2005): Procurement and Financing of Motorways in Europe, Elsevier B.V., Amsterdam.
  • REIG, E. (dir.) (2007): Competitividad, crecimiento y capitalización de las regiones españolas, Fundación BBVA, Madrid.
  • TORRES, V. (1996): Políticas de Transporte y Gestión de la Demanda: Logros e insuficiencias, Comunicación presentada a las V Jornadas de Economía Crítica, Santiago de Compostela.