El rostro de la guerraLas mujeres en las fotografías de la prensa internacional durante la invasión de Ucrania

  1. Eizmendi Iraola, Maider 1
  2. Peña-Fernández, Simón 2
  1. 1 Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
  2. 2 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Aldizkaria:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakien izenburua: Comunicación, divulgación y representación mediática de la ciencia

Zenbakia: 27

Orrialdeak: 245-262

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2023.VI27.15539 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Laburpena

The representation of war in the media has shown men as active and protective subjects, while women have been reserved a subordinate role that highlights their vulnerability and their identification with traditional roles. This research analyzes 201 front page photographs of the war in Ukraine published in six international newspapers, with the aim of verifying the presence of women in media coverage and the roles that have been attributed to them.  The results show that, although the presence is quantitatively balanced, qualitatively war continues to be a deeply gendered practice. Thus, despite the fact that women appear in 47.3% of the images, they have a much smaller presence as active subjects of the war, and are represented in a greater proportion accompanying minors or as refugees. In the visual narrative that the international press front page photographs of the war in Ukraine, women have a strong presence, but their role is subordinate, and they appear as secondary and silent characters, anchored in the roles of victim, of people who must be protected and saved.  

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alexiévich, S. (2015). La guerra no tiene rostro de mujer. Debate.
  • Aznar Fernández-Montesinos, F. (2012). La imagen y la construcción de narrativas en los conflictos. Instituto Español de Estudios Estratégicos, 1(27), 1-13. https://www.ieee.es/Galerias/fichero/docs_opinion/2012/DIEEEO07-2012_GuerraAsimetrica_FA.pdf
  • Barón Pulido, M. (2020). ¿Narrativas para la guerra o para la paz? La fotografía como diacronía periodística. Historia y comunicación social, 25(1), 239-250. https://doi.org/10.5209/hics.69241
  • Baudrillard, J. (1995). The Gulf War Did Not Take Place. Indiana University Press.
  • Benyo, J. (2021). Imagen y stásis. La guerra civil en la teoría de los actos de imagen de Horst Bredekamp. Aisthesis: Revista chilena de investigaciones estéticas, 69(9), 317-344. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812021000100317&lng=es&nrm=iso
  • Cabrera, M. (2008). Guerra de imágenes, imágenes de guerra: Cuatro eventos mediáticos de la guerra de Iraq. OASIS: Observatorio de Análisis de los Sistemas Internacionales, 13, 61-88. https://redib.org/Record/oai_articulo777633-guerra-de-im%C3%A1genes-im%C3%A1genes-de-guerra-cuatro-eventos-medi%C3%A1ticos-de-la-guerra-de-iraq
  • Cancio Fernández, R. C.(2013). Fotoperiodismo en guerra: Simbolismo y facticidad. Ejército de tierra español, 872, 26-31. https://ejercito.defensa.gob.es/Galerias/multimedia/revista-ejercito/2013/Revista_Ejercito_872_Diciembre_2013.pdf
  • Carruthers, S. L. (2015). Why Can’t We See Insurgents? Enmity, Invisibility, and Counterinsurgency in Iraq and Afghanistan. Photography and Culture, 8(2), 191-211. https://doi.org/10.1080/17514517.2015.1076246
  • Clavería López, R. (2015). Valor social de la fotografía de guerra: Robert Capa en la Guerra civil española. Documentación de las Ciencias de la Información, 38, 223-244. https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2015.v38.50817
  • Domke, D., Perlmutter, D., & Spratt, M. (2002). The primes of our times? An examination of the ‘power’ of visual images. Journalism, 3(2), 131–159. https://doi.org/10.1177/146488490200300211
  • Elshtain, J. B. (1995). Women and War. University of Chicago Press.
  • Fahmy, S. (2004). Picturing Afghan Women: A Content Analysis of AP Wire Photographs During the Taliban Regime and after the Fall of the Taliban Regime. Gazette, 66(2), 91-112. https://doi.org/10.1177/0016549204041472
  • Fahmy, S. (2010). Contrasting visual frames of our times: A framing analysis of English- and Arabic-language press coverage of war and terrorism. International Communication Gazette, 72(8), 695-717. https://doi.org/10.1177/174804851038080
  • García Castillo, Noelia (2014). La imagen de la mujer española en la fotografía de prensa durante la Guerra Civil. Análisis de contenido aplicado a las principales cabeceras portuguesas. Historia y comunicación social, 19(1), 781-795. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45002
  • García Varas, Ana (2013). Imágenes con poder: Representaciones de la guerra. Referencia, sentidos y actos de imagen. Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason, 50, 11-29. https://revistes.uab.cat/enrahonar/article/view/v50-garcia-varas
  • González Chicote, Félix (2020). Aprender investigando: La imagen de las mujeres republicanas en la prensa gráfica durante la guerra civil española (1936-1939). En E. Higueras Catañeda, A. L. López Villaverde y S. Nieves Chaves (Eds.), El pasado que no pasa: la Guerra Civil Española a los ochenta años de su finalización (pp. 353-374). Universidad de Castilla-La Mancha.
  • González Gómez, R. (2012). Robert Capa, las paradojas de un fotógrafo bipolar en la Guerra Civil española. Eu-topías: revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 4, 21-38. https://ojs.uv.es/index.php/eutopias/article/view/19767
  • Griffin, M., y Lee, J. (1995). Picturing the Gulf War: Constructing an Image of War in Time, Newsweek, and US News and World Report. Journalism and Mass Communication Quarterly, 72, 813–25. https://doi.org/10.1177/107769909507200405
  • Hottinger, S. (2004). Esquivando la censura: Imágenes de la Guerra en Irak. En Segundas Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología (pp. 303-314). Editorial Archiviana. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/9384
  • Ibañez Castejón, L. (2013). Cuerpo y fotoperiodismo de guerra en occidente. Revista Nuevas Tendencias en Antropología, 4, 173-200. http://www.revistadeantropologia.es/Textos/N4/Cuerpo%20y%20fotoperiodismo.pdf
  • Koshulko, O., y Dluhopolskyi, O. (2022). Exploring Women’s Resistance Against Occupation and War in Ukraine. Revista Estudos Feministas, 30(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n175862
  • Kristeva, J. (1989). Black sun: Depression and melancholia. Columbia University Press.
  • Lavín, E., y Chivite Fernández, J. (2015). Consecuencias de la manipulación fotográfica en las agencias de noticias: Associated Press, Reuters, France Press, European Pressphoto Agency y EFE. El caso del fotoperiodismo de guerra. Estudios sobre el mensaje periodístico, 21, 333-351. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n1.49098
  • Ledo Andión, M. (2014). Ver y querer ver: Foto de guerra contra periodismo. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 127, 76-85. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16057402009
  • Macharia, S. et al. (2021). Who Makes the News? 6th Global Media Monitoring Project. GMMP.
  • Martínez García, G. (2019). Manipulación fotográfica y credibilidad del medio periodístico a través de la fotografía. Correspondencias & Análisis, 9, 106-125. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/3312
  • Mirzoeff, N. (2005). Watching Babylon: The War in Iraq and Global Visual Culture. Routledge.
  • Ojala, M., Pantti, M., Kangas, J. (2017). Whose War, Whose Fault? Visual Framing of the Ukraine Conflict in Western European Newspapers. International Journal Of Communication, 11(25). https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5917
  • Pentecost, D. (1999). El poder emocional de la fotografía de guerra. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 65, 30-33. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/11838
  • Pérez, J. M. (2020). La guerra como filigrana de la imagen occidental. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 93, 129-137. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-35232021000400128
  • Sánchez Biosca, V. (2016). De la fotogenia del dolor a la imagen-shock: O el ambiguo legado visual de la Guerra Civil española. Pasajes: Revista de pensamiento contemporáneo, 51, 22-35. https://roderic.uv.es/handle/10550/59188
  • Sharoni, S., y Welland, J. (2016). Introduction: revisiting the relationship between gender and war: reflections on theory, research, activism and policy. En S. Sharoni et al. (Eds.), Handbook on Gender and War (pp. 1-20). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781849808927.00006
  • Sousa, J. P. (2011). Historia crítica del fotoperiodismo occidental. Comunicación Social.
  • Stabile, C. A., y Kumar, D. (2005). Unveiling imperialism: media, gender and the war on Afghanistan. Media, Culture & Society, 27(5), 765–782. https://doi.org/10.1177/0163443705055734
  • Velasco Padial, P. (2016). Experiencia estética y fotografía de guerra [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=50203
  • Wade, W. P. (2015). The ‘living room war’ in the escalation period: Romance, irony, and the narrative ambivalence of tragedy in Vietnam War era photojournalism. Media, War and Conflict, 8(3), 312-328. https://doi.org/10.1177%2F1750635215613089
  • Wescott, A., y Critcher, C. (2018). The Bigger Picture: Gender and the visual rhetoric of conflict. Journalism Studies, 19(11), 1541-1561. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1282831
  • Wimmer, R. D., y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Bosch.