Barbie eta supermanbeste aukerarik ote? Artearen hezkuntza eta gorputz hezkuntzaren bidezko diziplinartekotasuna haurren pentsamendu kritikoa sustatzeko

  1. Gutiérrez, Estibaliz 1
  2. Perez de Pipaon , Galder
  1. 1 Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
Journal:
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

ISSN: 0214-9753

Year of publication: 2022

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 169-190

Type: Article

DOI: 10.1387/TANTAK.23916 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko hezkuntza aldizkaria

Abstract

Diziplinartekotasunak hainbat abantaila izan ditzake Lehen Hezkuntzan, horien artean kontzeptu teoriko eta metodologia praktikoen artean loturak ezartzea, edota eguneroko arazoei aurre egiteko ikuspuntu eta baliabide desberdinak garatzeko aukera ematea. Planteamendu horretatik abiatuta kasu azterketa bat egiten da bi helburuekin, alde batetik 6. mailako ikasleriak dituen gorputz osasuntsuari buruzko aurreiritziak identifikatzea, eta bestetik gai horri buruzko ezagutzak garatzeko Gorputz Hezkuntza eta Artearen Hezkuntzaren bidezko proiektu baten eraginkortasuna ebaluatzea. Emaitzak erakusten dutenez, parte-hartzaileen osasunari eta gorputz irudiari buruzko aurreiritziak zuzenki erlazionatuta daude ikusizko kulturan kontsumitzen dituzten estereotipoekin. Horretaz gain, ondorioztatu da Artearen Hezkuntza eta Gorputz Hezkuntzaren arteko elkarlanak ikasleen adierazpen gaitasunak sustatzen dituela, osagarriak diren hiru komunikazio-bide eskaintzen baititu: hitzen bidezkoa, gorputz adierazpena eta ikusizko lengoaia. Gainera, metodologia praktiko, motibatzaile eta erakargarrien bidez parte-hartzaileek eduki eta eredu berriak barneratzea lortzen dute, baita beraien aurreiritziaz hausnartzea eta estereotipatutako irudiei buruzko pentsamendu kritikoa garatzea ere, gorputz aniztasunarekiko begirunea suspertuz.

Bibliographic References

  • Acaso, m eta Nuere, s. (2005). El curriculum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 207-220. or. https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551273010.pdf
  • Acaso, m. (2014). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas de la enseñanza de las artes y la cultura visual. Los libros de la catarata.
  • Acaso, m. eta megías, c. (2017). Art Thinking. Espasa Libros.
  • Acaso, m. eta megías, c. (2019). Reduvolution. Hacer la revolución en la educación. Paidós Educación.
  • Acosta, J. (2016). Interdisciplinariedad y transdisciplinariedad: perspectivas para la concepción de la universidad por venir. Alteridad, 11(2), 148-156. or. http//doi.org/10.17163/alt.v11n2.2016.01
  • Agirre-Larizgoitia, A., madariaga-López I. eta Gutiérrez Ajamil, E. (2020). Prácticas prosumidoras para la creación de una mirada crítica en tiempos hipervisuales. Tercio Creciente (Monográfico extraordinario II), 125-136 or. https://dx.doi.org/10.17561/rtc.extra2.5730
  • Alcántara, G. (2008). La definición de salud de la Organización mundial de la salud y la interdisciplinariedad. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9. zbk., 93-107 or. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41011135004
  • Antunez, N., Avila, N. eta zapatero, D. (2008). El arte contemporáneo en la educación artística. Editorial Eneida.
  • Arribas, s. eta Nogales, D. (2019). La imagen corporal en la asignatura de Educación física. Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD. 424. zbk. 97-112 or.
  • caceres, m. D. eta Diaz, P. (2008). La representación del cuerpo de la mujer en la publicidad de revistas femeninas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14. zbk., 309-327 or. https://eprints.ucm.es/id/eprint/22112/1/11915.pdf
  • chamorro, V. N. eta Tapia J. F. (2015). El discurso comunicativo en el manejo publicitario de marcas deportivas. Estudio de caso: Adidas y Nike. (Gradu amaierako lana). Universidad Politécnica salesiana. carrera comunicación social. Quito. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/9584/1/UPs-QT07454.pdf
  • contreras, O. R., Gil, P., García, m.L., Fernández, J. G. eta Pastor, J. c. (2012). Incidencia de un programa de Educación Física en la percepción de la pro-pia imagen corporal. Revista de educación, 357. zbk. 281-303 or. DOI: 10-4438/1988-592x-RE-2010-357-061
  • De Pascual, A., megías, c. eta morales, E. (2020). cuestiones comunes en las residencias de artistas en escuelas.
  • E. morales-en (Ed.) Esto lo hago yo. Residencias de arte en la escuela. (1.go edizioa, 163-167 or.) Los libros de la catarata.
  • Domínguez, Y. (2021). Maldito estereotipo. ¡Así te manipulan los medios y las imágenes! Penguin Random House Grupo Editorial.
  • Eusko Jaurlaritza (2020). Heziberri. Araudia eta baliabideak. Hezkuntza saila. http://heziberri.berritzegunenagusia.eus/heziberri_eus/
  • Fontcuberta, J. (2020). La furia de las imágenes. Galaxia Gutenberg.
  • Gil, m. (2019). Running stereotypes. Un análisis de los estereotipos de género en las campañas de Nike y Adidas. (Gradu amaierako lana). Universidad de Valladolid. Grado en Publicidad y Relaciones Públicas. segovia. (2021ko ekainaren 2an). https://core.ac.uk/download/pdf/225143788.pdf
  • González, A. (2015). Cultura corporal y estereotipos en las fotografías de los libros de texto de Educación Física editados durante la Ley Orgánica de Educación. (Doktoretza tesia). Vigoko Unibertsitatea, Facultade de cien-cias da Educación e Deporte.http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/425/cultura%20corporal%20y%20estereotipos.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Hernández, F. (2012). Espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Octaedro.
  • Huerta, R. (2019). Arte para primaria. UOc.
  • Llano Arana, L., Gutiérrez Escobar, m., stable Rodríguez, A., Núñez martínez, m., masó Rivero, R., & Rojas Rivero, B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. MediSur, 14(3), 320-327. or. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v14n3/ms15314.pdf
  • López-Villar, c. & Villaverde, m. A. (2018). Las chicas son fuertes, los chicos tie-nen ritmo. Tándem: Didáctica de la educación física, 60. zbk., 7-12 or.
  • martínez-santos, R.; Oiarbide, A.; Aracama, A.; Founaud, m. (2021). Heziketa fisikoa Heziberri berrian: gidalerroak eta argudioak azaltzen. Tantak, 33(2), 29-47. https://doi.org/10.1387/tantak.2223.
  • mesias, J. m. (2019). Educacion Artistica Sensible. GRAÓ.
  • moya-mata, I., Ros, c., menescardi, c., eta Bastida, A. (2014). Estereotipos corporales en los libros de texto de Educación Física en Educación Prima-ria. Habilidad Motriz, 43. zbk.,25-32 or. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/54938/105059.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Pastor-Vicedo, J. c., Gil-madrona, P., Prieto-Ayuso, A. & González-Víllora, s. (2015). Los contenidos de salud en el área de educación física: Análisis del currículum vigente. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28. zbk., 134-140 or. https://ww w.redalyc.org/pdf/3457/345741428025.pdf
  • Pastor-Vicedo, J. c., sanchez-Oliva, A., sanchez-Blanchart, J. eta martinez-mar-tinez, J. (2019). Estereotipos de género en educación física. sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte. 8. zbk., 23-31 or.https://doi.org/10.6018/sportk.401071
  • Patiño, A. (2020). El currículum oculto en la educación universitaria: Un estudio de caso en la Universidad de Panamá. Acción Y Reflexión Educativa, (45), 60-85. https://doi.org/10.48204/j.are.n45a3
  • Ramírez, G. (2011). Body stereotypes in sport video games covers. Universidad de sevilla. Departamento de Educación Física y Deporte. Revista Internacional de medicina y ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 11. zbk., 407-420 or. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/39409/Estereotipos_corpora-les_en_las_portadas_de_los_videojuegos.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Ramírez, G., Piedra de la cuadra, J., Ries, F. eta Rodríguez, A. R. (2011). Estereotipos y roles sociales de la mujer en el cine de género deportivo. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12. zbk., 82-104 or. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201022652005
  • Rojas, J. L. (2010). La construcción de las noticias deportivas desde una mi-rada androcéntrica. De la invisibilidad a los estereotipos de la mujer deportista. Vivat Academia, 113. zbk.,122-136 or. http://dx.doi.org/10.15178/va.2010.113.122-136
  • sanz, J. m. m., Otegui, A. U., Guerrero, J. & Barrios, V. (2011). El somatotipo-morfología en los deportistas. ¿cómo se calcula? ¿cuáles son las referencias internacionales para comparar con nuestros deportistas?. Lecturas: Educación física y deportes, 159. zbk., 4-21or.
  • Táboas, m. I. (2010). Análisis de los estereotipos corporales y de los modelos de actividad física representados en las imágenes de los libros de texto de Educación Física. Apunts Educación Física y Deportes. 100. zbk., 88or. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551656926011
  • Táboas, m. I. eta Rey, A. I. (2011). Los modelos corporales en la actividad física y el deporte: hacia una superación de los estereotipos desde la educación física escolar. Revista Española de Educación Física y Deportes, 392. zbk., 99 or.
  • Terrones, A. L. (2018). Pensamiento dominante, educación y medios de comunicación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 24. zbk, 313-336 or.
  • Vega s., Barredo D., eta merchán, A. (2019). Percepción de los comportamientos y patrones corporales asignados a la mujer en publicidad. Ámbitos. Re-vista Internacional de Comunicación, 44. zbk., 162-180 or. DOI: 10.12795/Ambitos.2019.i44.10