Oportunidades y necesidades percibidas entre los docentes de Educación Primaria para el uso educativo de las TIC

  1. Nekane Larrañaga Aizpuru 1
  2. Estefanía Jiménez Iglesias 1
  3. Maialen Sorkunde Garmendia Larrañaga 1
  1. 1 Universidad del País Vasco UPV/EHU
Aldizkaria:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakien izenburua: Innovació educativa en temps complexos

Alea: 59

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 301-314

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1618 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educar

Laburpena

The implementation of technology in education brings with it changes for the school community. The Covid-19 pandemic reactivated the use of ICT in education, so teachers needed to be prepared for this challenge. In this context, it is appropriate to listen to the voices of teachers. This study analysed teachers’ experiences with technology and identified their needs. Seventeen focus groups were carried out in June 2021, involving 115 primary school teachers in Spain. The sample reflected the typological heterogeneity of the group. The results showed that teachers take on the challenge of implementing ICT due to the opportunities it provides in facilitating communication, collaboration and educational innovation. However, the study also highlighted the need for teacher training, guidance for pupils in the educational use of technology, and family-school collaboration. It found differences in the digital competencies of teachers, and observed that digitalization requires time, dedication and training, which requires greater autonomy in schools.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALA-MUTKA, K. (2011). Mapping digital competence: Towards a conceptual understanding. Joint Research Centre. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18046.00322
  • ARREOLA OLIVARRÍA, C. G., FERNÁNDEZ NISTAL, M. T., VALES GARCÍA, J. J. y SÁNCHEZ ESCOBEDO, P. A. (2022). Factores asociados a las prácticas de enseñanza docentes con apoyo de las tecnologías de la información y comunicación. Educar, 58(1), 189-203. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1349
  • BOURDIEU, P. (1986). The forms of capital. En J. RICHARDSON (ed.), Handbook of theory and research for the Sociology of Education (pp. 241-258). Greenwood.
  • CAENA, F. y REDECKER, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st Century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (DigcompeDu). European Journal of Education, 54(3) 56-369. https://doi.org/10.1111/ejed.12345
  • CASTAÑO MUÑOZ, J., WEIKERT GARCIA, L. y MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL (2021). La capacidad digital de los centros educativos de España: Muestra representativa a través de la herramienta SELFIE. Educación Primaria. Publications Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2760/346765
  • CHRISTENSEN, R. y KNEZEK, G. (2008). Self-report measures and findings for information technology attitudes and competencies. En J. VOOGT y G. KNEZEK (eds.), International handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 349-365). Springer Science Business Media.
  • CORTONI, I. y LO PRESTI, V. (2018). Innovative Teaching and Digital Literacy in Preschool: App Content Analysis and Experimental Case Studies in a Sociological Perspective. Italian Journal of Sociology of Education, 10(2), 41-56. https://doi.org/10.14658/pupj-ijse-2018-2-4
  • CORTONI, I. y PEROVIC, J. (2020). Sociological analysis of Montenegrin teachers’ digital capital. Comunicação e Sociedade, 37, 169-184. https://doi.org/10.17231/comsoc.37(2020).2397
  • GARCÍA-RUIZ, R., BUENESTADO-FERNÁNDEZ, M. y RAMÍREZ-MONTOYA, M. S. (2023). Evaluación de la Competencia Digital Docente: instrumentos, resultados y propuestas. Revisión sistemática de la literatura. Educación XX1, 26(1), 273-301. https://doi.org/10.5944/educxx1.33520
  • GARMENDIA, M., JIMÉNEZ, E., KARRERA, I., LARRAÑAGA, N., CASADO, M.A., MARTÍNEZ, G. y GARITAONANDIA, C. (2019). Actividades, Mediación, Oportunidades y Riesgos online de los menores en la era de la convergencia mediática. Instituto Nacional de Ciberseguridad (INCIBE). https://www.is4k.es/de-utilidad/recursos/informe-de-actividades-mediacion-oportunidades-y-riesgos-online-de-los-menores
  • GARMENDIA, M., MARTÍNEZ, G., KARRERA, I., LARRAÑAGA, N., JIMÉNEZ, E., OLVEIRA, R., BASASORO, M. y GARITAONANDIA, C. (2021). Experiencias de los docentes de Educación Primaria en la alfabetización digital del alumnado. SIC Spain2.0. (UE) y Universidad del País Vasco (UPV/EHU). https://www.is4k.es/de-utilidad/recursos/experiencias-de-los-docentes-de-educacion-primaria-en-la-alfabetizacion-digital
  • GIANCOLA, O. y VITERITTI, A. (2019). Le competenze nello spazio globale dell’educazione. Scuola Democratica, 1, 11-40. https://doi.org/10.12828/93390
  • INTEF (2017). Marco común de competencia digital docente 2017. INTEF.
  • JANSSEN, J., STOYANOV, S., FERRARI, A., PUNIE, Y., PANNEKEET, K. y SLOEP, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473-481. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008
  • MCDOUGALL, J., ZEZULKOVA, M., VAN DRIEL, B. y STERNADEL, D. (2018). Teaching media literacy in Europe: Evidence of effective school practices in primary and secondary education. Publications Office of the European Union.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2009). Aprobado el Programa Escuela 2.0. https://www.lamoncloa.gob.es/Paginas/archivo/040409-enlace20.aspx
  • PADILLA-HERNÁNDEZ, A., GÁMIZ-SÁNCHEZ, V. y ROMERO-LÓPEZ, M. A. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: Incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-127. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088
  • PANDOLFINI, V. (2016). Exploring the impact of ICTs in Education: Controversies and challenges. Italian Journal of Sociology of Education, 8(2), 28-53. https://doi.org/10.14658/pupj-ijse-2016-2-3
  • PEDASTE, M., LEIJEN, Ä., KALLAS, K. y RAAVE, D. K. (2022). How to increase the potential of digital learning in achieving both cognitive and non-cognitive learning outcomes? Institut für Medienforschung | Hans-Bredow-Institut (HBI); CO:RE - Children Online: Research and Evidence. https://doi.org/10.21241/ssoar.79415
  • PERDOMO, B. (2021). Publicaciones científicas de países latinoamericanos sobre educación ante el COVID-19: Revisión sistemática de la literatura. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 28, e43. https://doi.org/10.24215/18509959.28.e43
  • PÉREZ-ESCODA, A., CASTRO-ZUBIZARRETA, A. y FANDOS-IGADO, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: Claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. Comunicar, 49, 71-79. http://dx.doi.org/10.3916/C49-2016-07
  • PORTILLO-BERASALUCE, J., ROMERO, A. y TEJADA, E. (2021). Competencia Digital Docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 21(1), 57-73. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57
  • RASO, F., HINOJO, M. y SOLA, J. (2015). Integración y uso docente de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la escuela rural de la provincia de Granada: Estudio descriptivo. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 139-159. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2803
  • REDECKER, C. y PUNIE, Y. (ed.) (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770
  • SELFIE-INTEF (2017). Selfie. https://intef.es/tag/selfie/
  • SILVA, J., RODRIGUES, C., SILVEIRINHA, C., MINEIRO, J. P. y FELÍCIO, P. (2016). La escuela portuguesa en el siglo XXI: Autonomía y participación. Educar, 52(1), 195-214. https://doi.org/10.5565/rev/educar.736
  • VUORIKARI, R., KLUZER, S. y PUNIE, Y. (2022). DigComp 2.2. The Digital Competence Framework for Citizens: With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/115376